۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

رادیو راه کارگر:گزارش سیاسی خبری بحران ديپلوماتيک در پايتخت های جهان

در اين اسناد نقل قول های زيادی از رهبران اسرائيل وجود دارد که اصرار دارند زمان تنگ است و بايد پيش از آنکه جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست يابد اسرائيل يا آمريکا به ايران حمله کنند. اسناد جدید چهره واقعی دیپماسی در جهان را که معمولا با دقت از مردم جهان پنهان می شود برملا می کند و تصویر روشن تری از دولت های مختلف و عملکردشان به مردم جهان نشان می دهد. ویکی لیکس گفته است:انتشار این اسناد بازنویسی تاریخ جهان را اجتناب ناپذیر خواهد کرد..

گزارش سیاسی خبری
رادیو راه کارگر
۸ آذرماه ۱۳۸۹ـ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰
جوليان آسانج مدير ويکی ليکس و همکارانش عليرغم فشارهای سنگين بوعده خود وفا کرده و بيش از ۲۵۰۰۰۰ سند متعلق به سفارت های آمريکا را در اختيار روزنامه گاردين و چهار روزنامه ديگر شامل اشپيگل، لوموند، نيويورک تايمز و ال پائيس اسپانيا، قرار دادند. به نوشته گاردين بخشی از اسناد کاملا جديد و مربوط به همين ماه فوريه است. اين روزنامه نوشته است انتشار اسناد هم اکنون يک بحران ديپلوماتيک در پايتخت های جهان ايجاد کرده است.
گاردين به برخی مطالب افشا شده در اين اسناد اشاره کرده است، از جمله اينکه رهبران عرب و پادشاه عربستان در مذاکرات محرمانه با آمريکا اصرار ميکردند که آمريکا به ايران حمله کند و همچنين دولت آمريکا از مقامات خود خواسته بود در مورد دبيرکل وقت سازمان ملل جاسوسی کنند.
برخی از موضوعات ديگر افشاشده عبارتند از رابطه دولت روسيه با مافيای جنايي، کمک ثروتمندان عربستان به القاعده، انتقاد شديد از عمليات نظامی انگلستان در افغانستان، و انتقاد از ديويد کامرون نخست وزير انگليس و نارضايی از رفتار يکی از شاهزادگان انگليسی. همچنين انتقادات تند نسبت به آنجلا مرکل و حميد کرزاي، تشبيه احمدی نژاد به هيتلر و توصيفی از معمر قذافی که يک پرستار بلوند اوکرائينی هميشه او را همراهی ميکند در شمار اسناد منتشره است.
مقامات جمهوری اسلامی پیش از این انتشار اسناد ویکی لیکس را توطئه دولت آمريکا خوانده بودند. اين در حالی است که اسنادی که اکنون منتشر شده است از جمله به همکاری آمريکا و اسرائيل برای پرونده سازی عليه رژیم اسلامی اشاره دارد. واکنش منفی رژيم اسلامی به اسناد ويکی ليکس اساسا به اين علت بود که اسناد منتشر شده قبلی به فعاليت های مخرب رژيم در کشورهای همسايه اشاره داشت. جوليان آسانج بارها در مصاحبه های خود در باره انتشار اسناد گفته است دانستن حق مردم است. وی در آستانه انتشار اسناد جدید نیز از سوی دولت آمریکا مورد تهدید قرار گرفته بود. اسناد جدید ويکی ليکس نشان ميدهد برنامه هسته ای رژيم چه ائتلاف گسترده و به شدت تحريک شده ای برای حمله به ايران در منطقه ايجاد کرده است. عليرغم اينکه حکومت ايران برای سرپوش گذاشتن بر بحران داخلی خود، اساسا بر آمريکا و «شيطان بزرگ» متمرکز است، اسناد نشان ميدهد همسايگان عرب به شدت بيش از ايالات متحده برای حمله به ايران راغب و بی قرارند. به نوشته گاردین که این اسناد را منتشر کرده سلطان عبدالله سعودی مکررا ايالات متحده را ترغيب ميکرد که به سايت های هسته ای حمله کرده و آن را از بين ببرد. ديپلماتهای آمريکا شرح داده اند چطور متحدان عرب محرمانه خواهان حمله نظامی به ايران شده اند. يک سندحاکی از اين است که پادشاه سعودی « قويا اصرار داشت آمريکا به ايران حمله کرده و نقطه پايان بر برنامه هسته ای آن بگذارد.» سفير سعودی عادل الجبير در ديداری با پترائوس در آوريل ۲۰۰۸ از قول سلطان پيام داد «سر مار را بکنيد». براساس این اسناد رهبران سعودي، امارات متحده عربی و مصر ايران را «شيطان» و «تهديد بنيادی» ميخواندند که سرانجام «ما را به جنگ می کشند.» در يک سند دیگر ديپلومات های آمريکايی خاطرنشان کرده اند بوروکرات های وزارت خارجه سعودی در نظرشان نسبت به ايران معتدل هستند اما نظر آنها کاملا از «توصيه های به شدت خصومت بار خاندان سلطنتی» متفاوت است. اسناد ویکی لیکس می گوید: سلطان بحرين حامد بن عيسی الخليفه در ديداری با يک ديپلومات آمريکا «شديدا در مورد لزوم اقدام قطعی برای خاتمه دادن به برنامه هسته ای ايران، به هر وسيله ممکن استدلال ميکرد». و می گفت: «اين برنامه بايد متوقف شود، خطر ادامه آن بيشتر از خطر متوقف کردن آن است.» زيد رفيعی رئيس سنای اردن به يک مقام آمريکايی گفت:« ايران را بمباران کنيد، و گرنه مجبور خواهيد شد با يک ايران هسته ای بسازيد. موضوع زمان است. من شخصا حاضر نيستم با وجود آدمی مثل احمدی نژاد اين خطر را تقبل کنم. او جوان و ماجراجوست.» يک سند حاکی از آن است که عبدالله به يک ديپلمات آمريکايی گفت: «حداقل اين است که به آنها نمی شود اطمينان کرد. حسنی مبارک به يک عضو کنگره آمريکا گفت:«ايران هميشه درد سر درست ميکند.» ديگران از فريبکاری ايران سرمشق ميگيرند. نخست وزير قطر گفت:« آنها به ما دروغ ميگويند، ما به آنها دروغ ميگوييم»
در اين اسناد نقل قول های زيادی از رهبران اسرائيل وجود دارد که اصرار دارند زمان تنگ است و بايد پيش از آنکه جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست يابد اسرائيل يا آمريکا به ايران حمله کنند. اسناد جدید چهره واقعی دیپماسی در جهان را که معمولا با دقت از مردم جهان پنهان می شود برملا می کند و تصویر روشن تری از دولت های مختلف و عملکردشان به مردم جهان نشان می دهد. ویکی لیکس گفته است:انتشار این اسناد بازنویسی تاریخ جهان را اجتناب ناپذیر خواهد کرد