۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

اخبار رادیو راه کارگر امروز 20 بهمن 1389 برابر با 9 فوریه 2011

در صفحه فیس بوکی که به مناسبت روز خشم مردم ایران راه افتاده، بیش از 20 هزار نفر از هم وطنان خواستار خبر رسانی به هر شکل ممکن شده و این وظیفه را برای خود در نظر گرفته اند که هر یک حداقل به ده نفر خبر رسانی کنند

گروه‌های دانشجویی در دانشگاه اشرفی اصفهانی، دانشگاه تهران شرق و گروه رسا طی بیانیه ای از برپائی راه پیمائی در روز ۲۵ بهمن، روز خشم مردم ایران حمایت کردند.

بتدریج و همانگونه که فعالین افتصادی و سیاسی پیش بینی می کردند، موج گرانی های ناشی از حذف یارانه ها از راه می رسند. براساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت هزینه‌های سلامت در بخش دولتی در سال آینده حداقل 40 درصد افزایش می‌یابد.

تداوم بلاتکليفی و نگهداری رضا شهابي، عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه در بند ۲۰۹ زندان اوين موجب نگرانی خانواده اين فعال کارگری شده است .

روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۰ زندانی بصورت مخفيانه و دسته جمعي در زندان وکیل آباد مشهد به دار آویخته شدند.
وزارت اطلاعات رژیم ولائی، در استانه روز خشم مردم ایران، بیش از ۱۵ نفر از مادران پارک لاله ایران را به دفتر پیگیری این وزارت خانه احضار کرده است


مشروح اخبار


موج استقبال مردمی از راهپیمائی 25 بهمن، که روز خشم مردم ایران نام گرفته هم چنان رو به به افزایش است. در صفحه فیس بوکی که به همین مناسبت راه افتاده، با وجود سرعت پائین اینترنت در ایران، در عرض دو روز بیش از 20 هزار نفر از هم وطنان خواستار خبر رسانی به هر شکل ممکن شده و این وظیفه را برای خود در نظر گرفته اند که هر یک حداقل به ده نفر خبر رسانی کنند. در واکنش به استقبال مردم از این حرکت که موج جدیدی را در بین مردم و جوانان ایجاد کرده، غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: اگر شخصی واقعا انگیزه مردم غیور و به‌پا خواسته مصر و تونس را داشته باشد همراه با حکومت و ملت در روز 22 بهمن در راهپیمایی شرکت می‌کند، در حالی که تعیین روز دیگر به این معناست که این افراد صف خود را از مردم جدا کرده و ایجاد تفرقه می‌کنند. دادستان کل کشور با سیاسی خواندن راهپیمائی روز خشم مردم ایران ادعا کرد: مردم و امت هشیار هستند و اگر ضرورت داشته باشد به آن پاسخ می‌دهند.



گروه‌های دانشجویی دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی، انجمن سبز دانشگاه تهران شرق و گروه رسا طی بیانیه ای روز ۲۵ را "روز صدای مردم" نامیده و از برپایی تجمع در این روز حمایت کردند. این سه گروه دانشجویی در بیانیه خود از همراهان جنبش سبز دعوت کرده‌اند تا در شب‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه و در ساعت ۲۲ شب "دردهای مشترک" را فریاد زنند. دانشجویان در بیانیه خود نوشته اند: "نزدیک است سالگرد بهاری که دل های پرشماری حسرت به ثمر نَنشستن نهالش را می خورند. درحالی که این روزها امواج استبداد ستیزی، مردمان این نزدیکی ها را فراگرفته به سی و دومین سالگرد بهار آزادی در ایرانمان نزدیک می شویم. بهاری که اکنون از آن جز نامی باقی نمانده است. دانشجویان که با این بیانیه حمایت خود را از راهپیمائی 25 بهمن، روز خشم مردم ایران اعلام کرده اند، در ادامه می گویند: هر روز بخشی از سرمایه های انسانی و مادی و فرصت های پیشرفت این دیار ازدست می روند. انسان های آزاده بسیاری، هر کدام با کوله باری از تجربه و دانش، به بند کشیده شده اند. خانواده های بیشماری از لگد کوب شدن جوانه هایشان در اندوه فرورفته اند. آنانی هم که بر مسند امورند آنچه در کلامشان جلوه می نماید دروغ و ریا است. روند تحولات، خواست ها و هدف ها را در میان ملت های آزاده دیگر آن چنان که خود می پسندند می نمایانند. از سویی حاکمان مصری را به مدارا با معترضان سفارش می کنند و از دیگر سو در 20 ماه گذشته سخت ترین و بی رحمانه ترین رفتارها را با معترضان داخلی روا داشته اند. این ها را همه می دانیم. و با این همه، هر روز از یکدیگر می پرسیم راه حل چیست؟ چه باید کرد؟ اصلا مگر می شود کاری کرد، آیا سرنوشت محتوم مردمان خاورمیانه همین است؟! این گروه‌های دانشجویی در بیانیه خود ضمن قابل تغییر دانستن حاکمیت موجود گفته‌اند "به نظر می آید این مهم جز خواست و اراده ما به چیزدیگری بستگی ندارد."




بتدریج و همانگونه که فعالین افتصادی و سیاسی پیش بینی می کردند، موج گرانی های ناشی از حذف یارانه ها از راه می رسند. براساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت هزینه‌های سلامت در بخش دولتی در سال آینده حداقل 40 درصد افزایش می‌یابد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان این مطلب و اشاره به حذف یارانه‌ها در کشور گفت: در کارشناسی‌های اولیه وزارت بهداشت عنوان شده بود که اجرای این قانون 40 تا 60 درصد بر هزینه‌های حوزه سلامت اثر می‌گذارد. دکتر سیدشهاب‌الدین صدر افزود: بدیهی است که برای سال آینده در کنار افزایش‌های معمول بحث تاثیرگذاری قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در افزایش هزینه‌های بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته شود. صدر با عنوان این مطلب که معاون درمان وزارت بهداشت دو روز پیش اعلام کرد که هزینه‌های سلامت در بخش دولتی در سال آینده 40 درصد افزایش خواهد یافت، گفت: پیش‌بینی می‌شود همین میزان افزایش را در بخش خصوصی نیز پیش رو داشته باشیم. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: آنچه مسلم است دولت باید تدابیر لازم را برای حمایت از بخش دولتی و غیردولتی در حوزه سلامت به عمل آورد. به گفته وی در صورتی که بخش خصوصی از این حمایت‌ها محروم شود ارایه دهندگان خدمات در این بخش دچار آسیب می‌شوند و در نتیجه زمینه تخلف فراهم می‌شود.



تداوم بلاتکليفی و نگهداری رضا شهابي، عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه در بند ۲۰۹ زندان اوين موجب نگرانی خانواده اين فعال کارگری شده است . رضا شهابی، در ۲۲ خردادماه امسال در محل کار خود بازداشت شد و با وجود گذشت ماه ها از اين بازداشت او همچنان بلاتکليف و بدون اينکه دادگاهی برايش برگزار شود در يکی از سلول های چند نفره بند ۲۰۹ نگهداری می شود .بلاتکليفی اين زندانی و منتقل نشدنش به يکی از بندهای عمومی زندان اوين موجب نگرانی خانواده او شده است . او به خاطر همين بلاتکليفی در تاريخ ۱۳ آذر ماه سال جاری دست به اعتصاب غذای خشک زد که پس از هفت روز موجب انتقال او به بيمارستان شد. رژیم اسلامی در جهت ایجاد مانع در پیوند جنبش ضد دیکتاتوری مردم ایران و جنبش عدالت خواهانه و مطالباتی کارگران فشار و سرکوب فعالین کارگری را شدت بیشتری داده است.



روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۰ زندانی بصورت مخفيانه و دسته جمعي در زندان وکیل آباد مشهد به دار آویخته شدند. بر اساس این گزارش اتهام این ده نفر جرائم مربوط به مواد مخدر بوده و اين اعدام ها بدون اطلاع وكلا و خانواده اعدام شدگان اجرا شده است. لازم به تأکید است كه اين اعدام ها توسط مقام هاي رسمي قضايي و يا دولتي اعلام نشده اند. سازمان های حقوق بشری پیش از این از اجرای اعدام های مخفیانه و دسته جمعی ابراز نگرانی کرده بودند. گفته میشود که طی سال گذشته چند صد زندانی در زندان وکیل آباد مشهد بصورت مخفیانه و دسته جمعی اعدام شده اند. این گزارش پنج تبعه افغانستان را هم جزو اعدام شدگان اعلام کرد. پیش از این نیز خانواده های اعدام شدگان افغانی، به اعدام های بی رویه شهروندان افغانی در ایران اعتراض کرده بودند.

وزارت اطلاعات از صبح روز دوشنبه ۱۸ بهمن، و در استانه راهپیمائی روز 25 بهمن، روز خشم مردم ایران، بیش از ۱۵ نفر از مادران پارک لاله ایران را به دفتر پیگیری این وزارت خانه احضار کرده است. بر اساس این خبر برای احضار شدگان قرارهایی در ساعت های متفاوت در نظر گرفته شده است. مادران پارک لاله ایران با توجه به سابقه احضارهای تلفنی و بازداشت های غیرقانونی پس از آن در روندهای غیرعادلانه، برخوردهای گسترده این چنینی را مصداق ایجاد و رعب و وحشت دانسته و نگرانی خود را از این موضوع اعلام می دارند. تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از مادران پارک لاله و حامیان آن ها در ایران توسط نهادهای متفاوت امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی دستگیر شده و اکنون با قید وثیقه آزادند و پرونده های باز دارند. حکیمه شکری از حامیان مادران پارک لاله ایران هم اکنون در زندان اوین و در شرایط نامناسب و ممنوع الملاقات می باشد. مادران پارک لاله ایران قبلا نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده اند. مادران پارک لاله احضار گسترده مادران و حامیان انان را مصداق خشونت و ایجاد رعب و وحشت دانسته و محکوم می کند.