در این قسمت از برنامه خلاصه ای از مصاحبه با" لیدیچه ناواس" یکی از فمینیست های سرشناس آمریکای لاتین و ونزوئلا را به سمع شما می رسانیم. عنوان این مصاحبه" داشتن و بودن " است و در آن" لیدیچه ناواس" درباره اقتصاد سوسیال فمینیستی در آمریکای لاتین سخن می گوید. این مقاله توسط آزاده ارفع به فارسی ترجمه و در سایت سازمان
منتشر شده است.http://www.rahekargar.net/
لیدیچه ناواس کیست؟ لیدیچه ناواس یک انقلابی حرفه ای و فمینیست سوسیالیست به معنای واقعی کلمه می باشد. او مبارزه خود را به عنوان انقلابی مارکسیست در دهه شصت قرن گذشت شروع کرد. در دهه هفتاد در بینان گذاری گروه چریکی "باندار روجا" شرکت کرد و هنگامی که این گروه دچار انشعاب شد به شاخه مارکسیستی لنینیستی آن پیوست. توسط دستگاههای امنیتی تحت پیگرد قرار گرفته، دستگیر و به زندان افکنده شد. او همسرش تبعید در آل سالوادور را برگزیدند وبه صف فعالین جنبش چریکی " جبهه فارا بونده مارتی" پیوستند. در این مبارزات او همسر و پسر بزرگش را از دست داد. در سال 1992 عضو" کمیسیون حقیقت یاب" در ال سالوادور بود. ناواس پس از بازگشت به ونزوئلا در سال 1994 با هوگو چاوز ملاقات کرده و در سال 1998 در مبارزه انتخاباتی او شرکت کرد.او اکنون عضو رهبری حزب حاکم در ونزوئلا بوده و مسئولیت هائی هم در " بانک توسعه زنان" دارد.
ناواس در پاسخ به سئوال اهداف اصلی بانک توسعه زنان کدام ها هستند؟ می گوید:
ج:" بانک زنان" کمک می کند که زندگی زنان بویژه زنانی که هیچگونه دسترسی به منابع اقتصادی ندارند بطور بنیادی تغییر نماید. تنها با دادن اعتبار نمیتوان به این تغییرات دست یافت. این تغییر به همان اندازه که به روند های اجتماعی و تولیدی وابسته است به تشکیلات سیاسی و سازماندهی نیز احتیارج دارد.
دسترسی به اعتبارات بانکی شاید عاملی باشد که در ابتدای کار زنان را به شرکت در برنامه ها جلب نماید ولی هدف ما ایجاد تشکل هائی است که به تغییر زندگی زنان کمک کند به طوری که زنان بتوانند به شکل خودکفا زندگی خود را اداره کنند.
در پاسخ به سوال چه چالش هاو دست آوردهایی زنان درجریان انقلاب بولیواری داشته اند؟ ناواس می گوید:
بزرگترین چالش در هم شکستن روابط تاریخی مبتنی بر وابستگی ، تبعیض و محرومیت است. من به ویژه بر روی مسئله فقر و تهی دستی تاکید دارم. در گذشته مردم تهی دست امکان کسب اعتبار از بانک های خصوصی را نداشتند.این یکی از بزرگترین دست آوردهای ما می باشد امری که الهام بخش زنان در جهت ایجاد اشکال جدید تولید، اشکال تولید غیر سرمایه داری در راستای یک شکل جدید اقتصاد، اقتصاد سوسیالیستی، اقتصادی مبتنی بر همبستگی است.
ما برای سه سال اول به افراد اعتبار اعطاء می کردیم . اما حالا بر مبنای تجربیات مان هر چه بیشتر بر اهمیت سازمان یابی تاکید میکنیم .این امر مستلزم آن است که ما اشکال جدیدی از رابطه با کارفرمایان برقرار کنیم.ما" شبکه مردمی استفاده کنندگان بانک زنان" را ایجاد کردیم. در"بانک زنان" به زنان بخاطر سن و یا توانایی خواندن و نوشتن اعمال تبعیض نمی شود.
در شرایط حاضر یکی از چالش ها از نظر من تقویت تعاونی ها میباشد. روند تلاش برای تبدیل تعاونی ها به سازمان های اقتصاد همبستگی مستلزم دوره های آموزشی جامع و مانع برای شرکت کنندگان می باشد.
از ناواس سوال می شود
"چه تشنجاتی بروز خواهد کرد زمانی که نیروهای بالا و پائین در ارتباط مستقیم با هم قرار بگیرند؟"
او در پاسخ می گوید:
ما نمی توانیم فراموش کنیم که در آن چنان بافت اجتماعی ویژه ایی کار می کنیم که بیش از پانصد سال مستعمره بوده است.جایی که اکثریت مردم آن به حاشیه رانده شده بودند. استعمار سنت های همبستگی را که در جامعه بومی
قبل از وارد شدن مستعمره چیان اسپانیایی وجود داشت، درهم شکست .استعمار همچنین رابطه موزون بین انسان و طبیعت و همچنین رابطه بین انسان با انسان را درهم شکسته و فرهنگ جدیدی مبتنی بر محرومیت و بهره کشی را تحمیل کرد. در چنین جامعه ملوک الطوایفی بود که سرمایه داری متولد شد. و البته وزن این تاریخ همچنان بر شرایط حاضر سنگینی کرده و گسست با نظام حاکم و پیشروی به سوی ساختمان سوسیالیم را سخت می کند. این تاریخ بر همه جنبه های زندگی سایه سنگین خود را گستردانده است.
اما در تعاونی ها ی زنان این رابطه سلسله مراتبی چگونه عمل می کند؟ ناواس در این باره می گوید:
در روابط تولیدی درون تعاونی های زنان ، برای مثال، رئیسی وجود ندارد بنابراین زنان باید یاد بگیرند که تقسیم کارها را چگونه انجام دهند. شرایط آنان با کارگرانی که در موسسات سرمایه داری کار می کنند متفاوت است جایی که در آن رئیسی وجود دارد که همه چیز را به همه دیکته میکند. زنان در تعاونی ها خود تصمیم می گیرند که چگونه از منابع موجود استفاده کرده و در سود شرکت سهیم شوند . این میتواند یک شوک باشد.
توضیح ناواس درباره رابطه میان خودسازمانی زنان و دمکراسی سوسیالیستی بسیار جالب است او می گوید:
در عرصه های دیگر، به همین شکل، ما خواهان گسست برای پیشروی به سوی تعمیق قدرت مردمی هستیم. به خاطر آن که رفتار نمایندگان پارلمان تغییر یابد، روشن شود که کدام قوانین باید پیشنهاد شده و مورد بحث قرار گیرد، و اصولا" به چه قوانینی نیاز است. برای این تغییرات باید پروژه تقویت کمون ها( شوراهای محلی) به پیش رانده شود.این شوراهای محلی باید ابتکارات را بعهده گیرند، اینها باید از خود مردم بر خیزد . مردم باید قانونگذار باشند و نمایندگان به سخنگویانی مبدل شوند که مردم راهمراهی می کنند.اگر ما در این روند پیشرفت کنیم در آن صورت قانون اساسی بورژوائی را هم تضعیف کرده ایم.
اما با وجود یک مجلس بورژوائی چگونه می توان به خود حکومتی مردم دست یافت؟ ناواس می گوید:
درست است !در حال حاضر ما یک مجلس بورژوایی داریم که آشکارا بین قانونگذاران و مردم جدایی ایجاد می کند؛ کسانی هستند که قانونگذاری می کنند و دیگرانی که آنرا اجرا می کنند، جدایی بین کسانی که فکر می کنند و کسانی که اجرا می کنند. این یک تضاد بزرگ است. در مجلس هستند کسانی که در برابر این دگرگونی مقاومت می کنند. از طرف دیگر هستند کسانی که هنوز مطمئن نیستند که معنای قانونگذاری چه می باشد. این روندی است که ما باید آنرا تکامل ببخشیم.
تضاد بین کار جمعی و فردی همچنان وجود دارد، میان بودن و داشتن. در سیستم سرمایه داری همه چیز در باره مالکیت( داشتن) است؛ آنچه که داری به تو اهمیت می بخشد. در سوسیالیزم همه چیز در باره بودن است؛ در اینجا آنچه که تو انجام می دهی اهمیت تورا نشان می دهد . مسئله " داشتن" امری است که موجب فساد می شود؛ این نبضی است که همواره برای انباشت بیشتر ، برای بیشتر داشتن از دیگران ،برای امتیازات و فضای بیشتر از دیگران، می زند.
اما درمسئله داشتن و بودن چه تفاوتی میان مالکیت شخصی و خصوصی وجود دارد؟ و مرز و خط فاصل میان آنها چیست؟ ناواس در این باره می گوید:
ما همچنین باید بین مالکیت شخصی و مالکیت بر وسایل تولید تفاوت بگذاریم . جناح راست مجلس می گوید که چاوز قصد دارد خانه ها، ماشین ها و کسب و کار خصوصی مردم را برباید. ما فقط در باره حرکت علیه مالکیت خصوصی بر وسایل تولید صحبت می کنیم . ادعاهای نمایندگان جناح راست مجلس مسخره میباشد. دولت همه این برنامه های اجتماعی را برای آن ایجاد می کند که تو بتوانی خانه و ماشین داشته باشی حال چرا باید آنها را از مردم بگیرد ؟ من به مثال تعاونی ها بر می گردم . قصد جمعی کردن وسایل تولید و مبتنی ساختن آن براصل تعاونی و همبستگی بجای استثمار است.
ما میدانیم که تا فائق آمدن به این تضادها احتیاج به زمان داریم . این یک روند طولانی است اما درعین حال روندی سرشار از غنا میباشد. آن چه که ما انجام می دهیم فقط بر اساس دیدگاه سیمون بولیوار نیست بلکه همچنین دیدگاه سیمون رودری گوز ( معلم سیمون بولیوار ) را در نظر داشته و در عین حال اندیشه های جوامع بومی را نیز با خود حمل می کند. این اندیشه ها ویژگی های سوسیالیسمی است که ما در ونزوئلا در حال بنای آن هستیم.
در پاسخ به سوال آیاشما میتوانید کمی بیشتر در باره برداشت تان از سوسیالیزم توضیح دهید و این که هنوز چه اموری برای انجام دادن باقی مانده است؟ ناواس می گوید:
هنوز خیلی کارها مانده که انجام شود. ما باید ابتدا قدرت مردم را تقویت کنیم. فقط مردم هستند که میتوانند مردم را رهبری کنند. ما به مردمی احتیاج داریم که سازمان یافته و آماده باشند. سوسیالیزم نمیتواند بر مبنای حذف مردم باشد. باید همگان در همه پروژه ها سهیم شوند.همه باید به عنوان یک کنشگر مولد سهیم باشند تا بتوانند کیفیت زندگی شان را بهبود دهند. شما نمی توانید سوسیالیزم داشته باشید در جایی که هنوز گرسنگی وجود داشته باشد. شما نمی توانید سوسیالیزم را بدون سیستم بهداشت داشته باشید. شما نمی توانید سوسیالیزم بدون کارگر داشته باشید ولی خصلت کار باید دگرگون شده وانسانی شود.
اما رابطه این سوسیالیسم و دمکراسی و همچنین رابطه سوسیالیسم با تبعیض جنسی چیست؟ ناواس می گوید:
شما نمی توانید سوسیالزم را بدون دموکراسی داشته باشید دموکراسی ئی که در آن مردم بازیگر اصلی هستند. این مستلزم مشارکت مردمی و سازمان یابی همه آنان میبا شد.
و در نهایت این که سوسیالیزم مستلزم برابری جنسی است و بدون پایان دادن به ستم جنسی نمی توان به سوسیالیسم دست یافت .
شنوندگان گرامی رادیو راه کارگر! خلاصه ای از مصاحبه با لیدیچه ناواس سوسیال فمینست ونزوئلائی را به سمع شما رساندیم . مشروح این مقاله را می توانید در سایت
http://www.rahekargar.net
بخوانید.
با تشکر از شما که با برنامه ما همراهی کردید و بهترین آرزوها برای پیروزی مبارزه زنان برای برابری کامل در سرتاسر جهان که یکی از شرایط رهائی بشریت از ستم سرمایه دای معاصر است !
*************************************************************************
رادیو راه کارگر ارگان رادیوئی هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)
رادیو راه کارگر به صورت روزانه بر روی ماهواره برنامه های خود را برای ایران، خاورمیانه و اروپا پخش می کند.
شروع برنامه ها ساعت 20.30 تا 21.30 ساعت هشت ونیم تا نه و نیم بعداظهر به وقت ایران و ساعت 18.00 تا 19.00 ساعت شش تا هفت بعداظهر به وقت اروپای غربی است.
مشخصات ماهواره . هات برد، سیزده درجه شرقی ، فرکانس ١٢٥٩٦، موقعیت آنتن عمودی، سمیبل ریت ٢٧٥٠٠، اف، ای ، سی سه بر روی چهار ! کانال جی. بی . تی. اس یک !
Satellite : Hotbird 13East
Freq. 12596 GHz
Ant: Vertical Symbolrate:27500
FEC:3/4
Channel: GBTS1
توضیح این که شما به سادگی می توانید این کانال را پیدا کنید! ابتدا گیرنده ماهواره را بر روی ماهواره " هات برد" قرار دهید و با فشار دگمه ای که رادیوها را نشان می دهد بر روی فهرست رادیوها بروید. در فهرست الفبائی رادیوها به سادگی می توانید کانال جی بی تی اس یک را پیدا کنید
*************************************************************************آدرس وبلاگ رادیو راه کارگر ارگان رادیوئی هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)
http://rahekargarvoice.wordpress.com/
*************************************************************************
آدرس سایت هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر)
http://www.rahekargar.net
*************************************************************************
آدرس سایت خبری هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر)
در شبکه وردپرس
http://rahekargar.wordpress.com/
در شبکه بلاگ اسپات
http://rahekargar-khabari.blogspot.com/
*************************************************************************
آدرس وبلاگ کارگری هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر)
http://weblagrahekargar.wordpress.com/
*************************************************************************
اتحاد داوطلبانه وبلاگ هیئت اجرائی سازما کارگران انقلابی ایران( راه کارگر) درباره مسائل ملی
http://darbaremasahelemelli.wordpress.com/
*************************************************************************
وبلاگ نشریه راه کارگر، ارگان هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر*
http://rahekargaronline2.wordpress.com/
*************************************************************************