۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

متن خلاصه و مشروح اخبار رادیو راه کارگر سی ام مرداد98، 21 اوت 2010

خلاصه اخبار
>>> در ادامه فشارها به استادان و دانشجویان معترض به رژیم، یک استاد دانشگاه را به سه سال حبس تعزیری محکوم کردند.
>>> یک کارمند صدا و سیما در نامه ای گوشه ای از روابط حاکم بر صدا و سیمای کودتا را افشا کرد.
>>> در اغلب احکام صادر شده از طرف دادگاه های رژیم، اتهام توهین به خامنه ای و دیگر مقامات حکومتی در صدر قرار دارد.
>>> در حالیکه مجازات ضد انسانی اعدام در بسیاری از کشورهای جهان حذف شده، رژیم اسلامی با صدور روزافزون احکام اعدام و قصاص، جامعه و خانواده های درگیر را به سوی خشونت گرائی سوق می دهد.
>>> واردات بنزین ایران در ماه آگوست در مقایسه با سال گذشته 90 درصد کاهش نشان می‌دهد.
>>> مادران عزادار با انتشار اعلامیه ای از تغییر نام خود به «مادران پارک لاله» خبر دادند و بر خواست های خود مجددا تاکید کردند.
>>> پدر محسن روح الامینی، قربانی جنایات کهریزک در رابطه با دادگاه متهمان این جنایات گفت که قضات و آمرین این جنایت هم بایستی محاکمه و مجازات شوند.


مشروح اخبار
در ادامه فشارها به استادان و دانشجویان معترض به رژیم، یک استاد دانشگاه را به سه سال حبس تعزیری محکوم کردند. شعبه دوم دادگاه انقلاب بجنورد، هادی حکیم شفایی، استاد زبان دانشگاه آزاد واجد بجنورد را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال، تبلیغ علیه نظام به شش ماه و توهین به خامنه ای به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
این استاد دانشگاه در روز ۲۲ بهمن سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات بجنورد بازداشت شد. وی ۱۵ روز را در زندان انفرادی اطلاعات بجنورد و ۱۵ روز را در بند عمومی زندان این شهر گذراند و در نهایت با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی آزاد شد.
او که از حامیان جنبش ضد دیکتاتوری مردم و معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده، هم اکنون با فشار نهادهای امنیتی از تدریس در دانشگاه نیز منع شده است.
هم چنین از وضعیت حسین سرشومی دانشجویی که از ۳۱ خرداد توسط ماموران اداره کل حفاظت اطلاعات استان اصفهان بازداشت شده خبری در دست نیست. این فعال دانشجویی چپ‌گرا که اکنون در بازداشتگاه امنیتی الف-ط در بند حفاظت اطلاعات زندان مرکزی اصفهان نگه‌داری می‌شود، تا این لحظه از حق ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده اش محروم بوده است. وی دوبار دیگر نیز در شهریور‌ماه و اسفند‌ماه ۸۷ توسط اطلاعات اصفهان بازداشت و نهایتا با وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی آزاد شده بود. مامورین اطلاعات خانواده این دانشجوی زندانی را برای جلوگیری از انتشار خبر بازداشت وی تحت فشار قرار داده‌اند.
................................................
یک کارمند صدا و سیما در نامه ای گوشه ای از روابط حاکم بر صدا و سیمای کودتا را افشا کرد. وی نوشت که اول لازم است بدانید که تنها ضرغامی رییس صدا و سیما سپاهی نیست. وقتی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس از سپاه به صدا و سیما آمد ضرغامی و محمد سرافراز را به همراه گروه زیادی از سپاه به همراه خود آورد. سرافراز هم سپاهی است و هم عضو وزارت اطلاعات، و به همین خاطر برای کار برون مرزی انتخاب شد. وی 17 سال است که کار برون مرزی می کند، در ماجرای مازیار بهاری در جریان انتخابات، حمید رضا عمادی دبیر ارشد خبر که نزدیکترین فرد به سرافراز و عضو وزارت اطلاعات است، به دستور سرافراز به همراه گروه تصویر برداری ویژه به زندان اوین رفتند و با آقای بهاری مصاحبه انجام دادند. (اضافه می کنم که تائب هم اکنون در صدد است تا از طرف پرس تی وی با هماهنگی اینترپول ایران برای مازیار بهاری پرونده سازی نماید تا سرافراز را از این کار غیررسانه ای و غیر حرفه ای نجات دهد.) در حال حاضر صدا و سیما عملا تحت کنترل سپاه و وزارت اطلاعات است. رسانه ملی و آزاد در ایران معنی ندارد.
......................................
در اغلب احکام صادر شده از طرف دادگاه های رژیم، اتهام توهین به خامنه ای و دیگر مقامات حکومتی در صدر قرار دارد. حکم دادگاه دوم اکبر کرمی، پزشک، نویسنده و فعال حقوق بشری زندانی، پس از گذشت هشت ماه بازداشت صادر شد. بر اساس این حکم جدید، وی علاوه بر حکم سه سال زندان دادگاه اول، به سه سال زندان دیگر و ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال تبعید به شهرستان خورموج محکوم شد. طبق رای این دادگاه، طی این مدت پروانه طبابت وی لغو خواهد شد. دادگاه حکم 74 ضربه شلاق را به اتهام توهین به رئیس جمهور صادر کرده است. این در حالیست که دادگاه اول نیز وی را به اتهام توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام به سه سال زندان محکوم کرده بود.
..................................................
در حالیکه مجازات ضد انسانی اعدام در بسیاری از کشورهای جهان حذف شده، رژیم اسلامی با صدور روزافزون احکام اعدام و قصاص، جامعه و خانواده های درگیر را به سوی خشونت گرائی سوق می دهد. بر اساس گزارشها فعالان حقوق بشر برای نجات جان نوجوان لوشانی، محکوم به اعدام به تلاش های خود ادامه میدهند. در این رابطه چهارمین جلسه از این تلاش ها در شهر لوشان برگزار شد. جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری روز پنج شنبه 21 مردادماه در همین راستا به لوشان رفته و با اولیای دم صحبت نمودند تا از قصاص ابراهیم گودرزوند چگینی صرف نظر کنند. فعالان حقوق بشر که در چهارمین جلسه حضور داشته اند مذاکرات انجام شده با خانواده مقتول را امیدوار کننده ارزیابی کرده اند.
ابراهیم گودرزوند چگینی فرزند منصور، ساکن گیلان شهر لوشان، در سال 82 و در حالیکه بیش از 16 سال نداشت جلوی مغازه محل کارش با ولی الله پیرمردوند درگیر شد که نهایتا منجر به قتل وی شد.
.............................
واردات بنزین ایران در ماه آگوست در مقایسه با سال گذشته 90 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این رابطه خبرگزاری رویترز نوشت: ایران در ماه آگوست تنها دو محموله بنزین وارد خواهد کرد که حدود 18 هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود. این مسأله باعث می‌شود میزان واردات ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ایران 15 محموله یعنی 135 هزار بشکه در روز بنزین وارد کرده بود، کاهش قابل توجهی داشته باشد.
این در حالیست که محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک ادعا کرده که کاهش واردات بنزین ایران تنها ناشی از کاهش تقاضای بنزین در کشور است و هیچ ارتباطی به مسایل و تحولات سیاسی ندارد.
.................................
مادران عزادار با انتشار اعلامیه ای از تغییر نام خود به «مادران پارک لاله» خبر دادند و بر خواست های خود مجددا تاکید کردند.
در بخشی از این اعلامیه آمده که ما، مادران عزادار از این پس خود را مادران پارک لاله می نامیم چرا که اولین میعادگاه این خانواده بزرگ پارک لاله تهران بوده و هم چنان به رغم فشار، تهدید، توهین و بازداشت از پای ننشسته، همچنان و همه جا بین مردم حضوری فعال داریم.

مادران پارک لاله، مادران کشته شدگان اعتراضات سال گذشته، مادران تمامی زندانیان سیاسی، عقیدتی، فعالان مدنی و زندانیان گمنامی که در زندان های کهریزک، اوین، رجایی شهر و... کشته شدند، شکنجه گشتند، مورد تجاوز قرار گرفتند و یا در دادگاه های نمایشی محاکمه و به احکام سنگین محکوم شدند، مادران تمامی جوانان این سرزمین که توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس مفقود شدند و تاکنون هیچ اثری از آنان نیست، مادران تمامی مجروحان حوادث یکسال اخیر و مادران جانباختگان سی و یک سال گذشته
هستند که هرگز از خون فرزندانشان نخواهند گذشت و خواهان محاکمه آمران و عاملان اعدام های فردی و دسته جمعی، کشتارهای قومی و دینی، زندان، شکنجه، تجاوز، ترور، شبیخون به منازل، به خاک و خون کشیدن خوابگاه ها از دهه شصت تاکنون هستند.
مادران پارک لاله در پایان با مخالفت با هرگونه قتلی با هر شکل و نامی از جمله قصاص و سنگسار، اعدام را قتل سازمان یافته دانسته و خواهان لغو مجازات اعدام شده و اعلام کردند
مادران پارک لاله، که خود قربانی خشونت و تبعیض علیه زنان بوده و هستند از تمامی فعالیت های مخالف خشونت و برابری خواهانه حمایت می کنند و بر همه زنان و مردان آزاده درود می فرستند.
.....................................
پدر محسن روح الامینی یکی از قربانیان جنایات کهریزک گفت: در حال حاضر در سازمان قضایی نیروهای مسلح و قوه قضائیه هزاران صفحه پرونده با جزئیات فراوان باقی مانده که به طور طبیعی باید به این پرونده ها به صورت متمرکز رسیدگی شود. وی با اعلام اینکه به لحاظ انسانی افرادی که دراین جنایت مسئولیت بالاتری داشتند،باید پاسخگو باشند و حداقل انتظار از مسئولان این فاجعه، قبول مسئولیت،استعفا و تنبیه مقصران است، گفت: کسانی که دراعزام افراد به کهریزک نقش داشتند، افرادی که دستور انتقال را صادر کردند و مامورانی که به اذیت و آزار زندانیان پرداختند، همه در گروه عاملان و آمرین حادثه کهریزک هستند.بخشی از این افراد در بدنه نیروی انتظامی و بخشی دیگر در قضات هستند که باید در دادگاههای بعدی در برابر قانون قرار گیرند.
وی ادامه داد که: سال قبل که ما اعلام شکایت کردیم، اولین درخواست ما از قوه قضائیه این بود که قاضی پرونده با ابلاغ ویژه و ثابت باشد که از به وجود آمدن مشکلات احتمالی درروند رسیدگی جلوگیری شود اما متاسفانه تا به امروز این درخواست با گذشت یک سال هنوز اجرایی نشده است.
.......................................