۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

دو شیوه مبارزه با بیماری ابولا آزاده ارفع


بیماری کشنده ابولا به جان مردم آفریفا افتاده و مرتباً به تعداد قربانیان آن اضافه می شود. قدرت تهاجمی این بیماری به گونه ای است که زندگی عادی در کشورهای لیبریا، سیرالیون درهم ریخته و برای جلوگیری از گسترش مرگ و میر در هر دو کشور حالت فوق العاده اعلام شده است ؛ گینه نیز از جمله کشورهای آفریقائی که این بیماری در آن به شکل تهاجمی در حال گسترش است.یکی از دلائل بسیار روشن میزان تلفاتی که این بیماری در کشورهای یاد شده وارد ساخته درهم شکستن نظام بهداشت و درمان بسیار ضعیف این کشورها از پی اجرای برنامه های نئولیبرالی خصوصی سازی بخش خدمات عمومی توسط نهادهای سرمایه داری جهانی نظیر" صندوق بین المللی پول"و " بانک جهانی" می باشد. 



برای پیکار با این ویروس مرگ آور باید موارد مشکوک را با پرسنل پزشکی کارآمد تشخیص داد، آن ها را از دیگران جدا ساخت، مبتلایان را با امکانات پزشکی لازم درمان کرد، تماس هائی را که آن ها با دیگران برقرار کرده اند کشف کرد و آن ها را نیز تحت مراقبت قرار داد.علاوه بر آن لازم است که به مردم آموزش های لازم برای شناخت علائم و زنگ به خطر بودن را ارائه داد. سازمان خیریه " کودکان را نجات دهید" مستقر در لندن در دوم اکتبر اعلام کرد در سیرالیون 765 مورد جدید ابولا تشخیص داده شده است در حالی که ظرفیت بیمارستانی در این کشور 327 تخت می باشد و این در حالی است که بیماری با سرعت پنج مورد جدید در هر ساعت گسترش می یابد. سرمایه جهانی از طریق جهانی سازی تعرض خود به فقیرترین نقاط جهان و از جمله در آفریقا  این کشورها را از هر گونه مقابله موثر با این نوع بیمارهای واگیر کشنده خلع سلاح کرده است.  
سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که در صورت عدم تلاش جدی برای جلوگیری از گسترش بیماری در چند هفته آینده مرگ و میر ناشی از این بیماری از مرز بیست هزار نفر خواهد گذشت. اما باید دید که کشورهای مختلف به این هشدار چگونه پاسخ داده اند.
دولت اوباما اعلام کرد که آمریکا برای مقابله با این بیماری سه هزار سرباز و پرسنل نظامی به لیبریا خواهد فرستاد.سوال این جاست که مبارزه با ویرس خطرناک ابولا نیاز به پزشک، پرستار، دارو و متخصصان بهداشت و درمان دارد یا تفنگداران نیروی دریائی آمریکا ؟ دولت آمریکا با ایجاد ستاد فرماندهی ارتش این کشور در آفریقا یا (Africom) از فرصتی که گسترش ویروس آبولا به وجود آورده برای گسترش حضور نظامی خود درقاره آفریقا استفاده می کند. این در حالی است که  نهادهائی مانند " صندوق بین المللی پول"و " بانک جهانی" که نظام بی رمق بهداشت و درمان آفریقا را در هم شکسته اند از نهادهای وابسته به دولت آمریکا و مجری سیاست های دیکته شده توسط طبقه حاکم آمریکا و متحدانشان می باشند.
دولت کوبا نیز به نوبه خود اعلام کرده است که چهارصد نفر از تیم های پزشکی متخصص خود را برای کمک به کشورهائی که قربانی گسترش ویروس ابولا شده اند خواهد فرستاد. امروز سوم اکتبر صدوچهل نفر از پرسنل پزشکی کوبا وارد سیرالیون شد و تیم های دیگر نیز به تدریج وارد لیبریا و گینه خواهند شد. کوبا کشوری است که از زمان پیروزی انقلاب در این کشور، در محاصره اقتصادی بسیار شدید و همه جانبه دولت آمریکا قرار دارد با این وصف نه فقط یکی از پیشرفته ترین نظام های بهداشت و درمان را در کوبا ایجاد کرده بلکه همواره در ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی کشورهای نیازمند پیش قدم بوده است. در زیر گزارشی را خواهید خواند که منبع آن یکی از رسانه های نظام جهانی حاکم است(*) اما ضمن مخالفت خود با نظام کمونیستی در ارتباط با بیماری ابولا حقایقی را در مورد کوبا به قلم "سگولنه الماندو" مطرح کرده که شایان توجه است.
کوبا بهترین دکترهای دنیا را برای مبارزه با ابولا به سیرالئون اعزام کرد
(AFP)دانشگاه پزشکی هاوانا یکی از پیشرفته ترین دانشگاه های پزشکی در دنیا بشمار می رود.
سگولنه آلماندو(Ségolène Allemandou)
کوبا برای مبارزه علیه ابولا ارتشی متشکل از 165 پزشک و متخصص به آفریقای غربی اعزام می کند.علیرغم دهه ها مشکلات بسیار سخت مالی این کشور کمونیست درعرصه تخصص و دانش پزشکی در جهان پیشگام است.
تیم پزشکی که شامل دکترها،پرستاران، متخصصان بیماری های واگیر(اپیدمی)و پرسنل مراقبت های ویژه می باشدازاکتبر در سیرالئون شروع به فعالیت می کنند. "مارگارت چان"( Margaret Chan)، رئیس سازمان بهداشت جهانی(WHO) این اقدام را به  عنوان بزرگترین عرضه خدمات پزشکی از یک کشور خارجی از زمان شیوع بیماری مورد تحسین قرار داده است. تا کنون ویروس کشنده ابولا بیش از 2.600 قربانی از کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون گرفته است.
موفقیت در مهار بیماری در سیرالئون
اگرچه از سال1960 کوبا تحت تحریم کامل آمریکا قرار دارداما این جزیره هم چنان بعنوان یکی از بهترین کشورهای آموزش متخصصان حرفه ای در زمینه بهداشت به شمار می رود.
"سازمان بهداشت جهانی"می گوید: "کوبا در سراسر جهان به عنوان کشوری شناخته شده است که توانایی آموزش عالی ترین دکترها و پرستاران را دارد". درارتباط با رویکرد درمانی فعال و پژوهش "سازمان بهداشت جهانی" این کشور جزیره ای را به عنوان یک الگو معرفی کرده است.
آمارهای جمعیت شناسانه کوبا نظر ارائه شده توسط "سازمان بهداشت جهانی" را تائید می کند: متوسط امید به زندگی در کوبا 78 سال بوده و بالاترین امید به زندگی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. میزان مرگ و میر کودکان در کوبا نیز متقابلاً در پائین ترین سطح خود قرار دارد و از هر هزار کودک تنها 4.2 کودک در خطر مرگ قرار دارند.
بهداشت در اولویت اول قراردارد
بهداشت همیشه برای دولت کوبا در اولویت اول قرار داشته است."جین اورتیز"( Jean Ortiz)کارشناس آمریکای لاتین میگوید: بر اساس اداره آمار ملی،کشور کوبا دارای بالاترین سهم سرانه پزشکان میباشد. برای هر 137 ساکن کوبایی یک پزشک آماده به خدمت وجود دارد.
بر اساس گفته"استفان ویتکووسکی"(Stéphane Witkowski)،رئیس موسسه مطالعات آمریکای   لاتین در پاریس(IHEAL)کوبا در بخش داروپزشکی نیزدر شمارکشورهایی است که در این عرصه نقش پیشتاز دارند. علاوه برآن کوبا دارای "بزرگترین مرکز بیوتکنولوژی در جهان است که 20 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.
نقطه قوت دیگر کوبا کیفیت آموزش پزشکی آن است. رئیس سازمان ملل متحد "بان کی مون" به تازگی گفته است که "مدرسه پزشکی آمریکای لاتین" در هاوانا (ELAM) پیشرفته ترین مدرسه مطالعات پزشکی در جهان می باشد. این مدرسه دارای 11هزار دانشجو از بیش از 120 کشور جهان می باشد.
 دیپلماسی پزشکی کوبا
از زمان انقلاب کوبا در سال 1959 کوبا دارای سنت "دیپلماسی پزشکی" برای تقویت روابط مثبت با کشورهای همسایه و دیگر کشورها می باشد.این کشور کمونیستی – به رهبری فیدل کاسترو و برادرش رائول – بیش از 135 هزار متخصص بهداشت و درمان به کشورهای دچار بلایای طبیعی و یا سایر بحران های انسانی اعزام کرده است.
وزیر بهداشت کوبا می گوید در حال حاضر 50 هزار نفر پزشک کوبایی و متخصصین بهداشت و درمان این کشور در 66 کشور جهان حضور دارند.
یکی از مشهورترین خدمات پزشکی کوبا "معجزه عمل" نام دارد که شامل برنامه جراحی چشم می باشد که از سال 2004 در ونزوئلا راه اندازی شد. این برنامه برای عمل جراحی چشم ومراقبت های چشم پزشکی برای طبقات کم درآمد در آمریکای لاتین است . در مقابل این خدمات ، ونزوئلا نفت دراختیار کوبا قرارمی دهد.
از زمان  راه اندازی این پروژه بیش از 2.8 میلیون نفر از مردم ونزوئلا دارای عینک ولنز شده اند. این پروژه به 14 کشور آمریکای لاتین دیگر نیز گسترش پیدا کرده است.
رایگان نیست
"ویتکووسکی" می گوید اگر چه بخش های پزشکی کوبا نیز زیر ضربات اقتصاد تحت فشارکوبا قراردارند اما" در کیفیت بالای پزشکان کشور بویژه روان پزشکان و پزشکان خانوادگی تردیدی وجود ندارد.
در برزیل بیش از ده هزار نفر از پزشکان کوبایی در مناطق فقر زده مستقر زده اند در حالی که  همکاران برزیلی آن ها این محل ها را ترک کرده اند.دراوائل امسال کوبا کارزار واکسیناسیون ضد مالاریا در 15 کشور در آفریقای غربی را سازمان داد.
ولی خدمات تخصصی رایگان نیستند. کوبا با صادرات گسترده متخصصین بهداشت ودرمان –   وعلاوه بر آن،متخصصین ورزش و آموزش و پرورش – منبع درآمد بزرگی برای کشور ایجاد می کند که سالانه بالغ بر 10 میلیارد دلار می شود.
انتظارمی رود که ماموریت کوبا در سیرالئون شش ماه طول بکشد. " سازمان بهداشت جهانی" می گوید که امیدوار است اقدام کوبا به مثابه پیام قوی همبستگی برای آفریقا در سایر مناطق جهان نیزتاثیرنهاده و زمینه ساز حمایت های سایر کشورها باشد.( پایان ترجمه )
مقایسه این دو شیوه برخورد با بیماری ابولا ما را از هر تفسیر و تحلیل بی نیاز می سازد.
پنجشنبه ۱1 مهر ۱۳۹۳ برابر با ۰3 اکتبر ۲۰۱۴
_________________________________________________
(*)

.