۱۳۹۳ شهریور ۲۴, دوشنبه

ایران در آئینه آمار(۱۷۶)

 
ایران در آئینه آمار(۱۷۶)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴
تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۱.۹ درصد منفی بود

وزیر بهداشت: ۵۰ درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند و بالای نیم قرن قدمت دارند

 

۲۱ شهریور : رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۱.۹ درصد منفی بود
آخرین گزارش بانک مرکزی ایران از وضعیت اقتصادی سال گذشته نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته منفی ۱.۹ درصد بوده و تورم نیز در مقایسه با سال ۱۳۹۱ به ۳۴.۷ درصد رسیده بود.
نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی زمستان سال گذشته نشان می دهد که در سال۱۳۹۲ رشد بخش نفت منفی ۸.۹ درصد بوده است. این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۱ یعنی سال بحران اقتصادی، کاهش زیادی پیدا کرده است چون در سال ۱۳۹۱ رشد بخش نفت منفی ۳۷ درصد بوده است.
این وضعیت در بخش صنعت و معدن در سال گذشته منفی ۳.۶ درصد، ساختمان منفی ۳.۱ درصد و خدمات منفی ۱.۵ درصد بوده است.
مقایسه آمارها نشان می دهد که جز بخش خدمات و کشاورزی که در سال ۱۳۹۱ رشد مثبت داشتند، روند رشد منفی در بقیه بخش ها در سال گذشته تا حدودی کمتر شده است. بخش خدمات هم که در تمام سال های گذشته رشد مثبت داشت در سال گذشته با رشد منفی ۱.۵ درصد مواجه شده است.
در گزارش بانک مرکزی میزان تولید نفت در سال گذشته مشخص نیست و به جای آن چند نقطه گذاشته شده است این در حالی است که در بخش درآمدهای نفتی میزان درآمد حاصل از صادرات نفت ۶۴ میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار اعلام شده است. این رقم نسبت به دو سال پیش یعنی سال ۱۳۹۰ که درآمد نفتی ایران نزدیک به ۱۱۹ میلیارد دلار بود تقریبا نصف شده است.
بعد از اجرای تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، اقتصاد ایران در سال ۹۱ با بحران جدی رو به رو شد و تولید و صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافت و ایران برای انتقال پول فروش نفت خود با دشواری جدی مواجه شد.
صادرات نفت ایران پیش از تحریم ها بالای دو میلیون بشکه در روز بود که بعد از تحریم ها به کمتر از یک میلیون بشکه رسید.
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که مجموع درآمد نفتی و صادرات غیر نفتی در سال گذشته بیش از ۹۳ میلیارد دلار بوده است در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ در اوج درآمدهای نفتی بیشتر از ۱۴۵ میلیارد دلار بوده است.
"در سال۱۳۹۲ رشد بخش نفت منفی ۸.۹ درصد، صنعت و معدن منفی ۳.۶ درصد، ساختمان منفی ۳.۱ درصد و خدمات منفی ۱.۵ درصد بوده است"
در مقابل میزان واردات نیز که در سال ۱۳۹۱ به نزدیک ۶۲ میلیارد دلار رسیده بود در سال گذشته به حدود ۴۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
کاهش شدید تشکیل سرمایه
تشکیل سرمایه ثابت که نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاری در ایران است، نشان می دهد که از سال ۱۳۹۱ که تشکیل سرمایه ثابت با رشد منفی ۲۳.۸ درصد رو به رو شد، سال گذشته نیز رشد منفی ۶.۹ درصد داشته است و هنوز تا رسیدن به صفر و رشد مثبت فاصله دارد.
بخش دیگری از این گزارش که در باره وضعیت فعالیت صنعتی است، نشان می دهد که با وجود این که جواز تاسیس واحدهای صنعتی در سال گذشته بیشتر شده، از تعداد پروانه های بهره برداری که نشان از شروع فعالیت اقتصادی است، آماری منتشر نشده است. به این معنی که در بخش پروانه های بهره برداری که سال ۱۳۹۱ با رشد منفی نزدیک به ۳۶ درصد رو به رو بوده، برای سال گذشته نقطه چین گذاشته شده است.
البته تعداد پروانه های بهره برداری در نه ماه اول سال گذشته نشان می دهد که این بخش با رشد منفی تا ۵۵ درصد در تابستان مواجه بوده است ولی در فصل پائیز این رقم به منفی ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. آمار مربوط به وضعیت پروانه های بهره برداری در زمستان اعلام نشده است.
رکود اقتصادی در سال گذشته در بخش های ساختمان نیز دیده می شود. چنانکه تعداد پروانه های ساختمانی در مناطق شهری ایران در سال گذشته با منفی ۷.۶ درصد به ۱۷۲ هزار و ۶۹۲ فقره رسید که حدود ۱۴ هزار فقره از سال ۱۳۹۱ کمتر است.
بدترین وضعیت را در بخش ساختمان، شهر تهران دارد که با رشد منفی ۱۷ درصدی مواجه بوده است و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده آن از ۳۳هزار و ۲۱۷ فقره در سال ۱۳۹۰ در شرایط رونق به ۲۵ هزار و ۶۵۵ فقره در سال ۱۳۹۱ و ۲۱ هزار و ۱۹۵ فقره در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
مقامات دولتی می گویند که بعد از دو سال رکود اقتصادی و رشد منفی، وضعیت اقتصادی ایران در بهار امسال بهبود یافته و رشد اقتصادی مثبت شده است البته هنوز آمارهای رسمی از طرف بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در باره جزئیات وضعیت اقتصادی بهار امسال منتشر نشده است.
گزارش بانک مرکزی درباره تورم حاکی از کاهش میزان تورم در ماه‌های اخیر است. آخرین گزارش در این زمینه نشان می دهد که در مرداد ماه تورم به مرز ۲۳ درصد نزدیک شده است یعنی تقریبا در پنج ماه اول سال تورم نزدیک به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

۲۲ شهریور : وزیر بهداشت: ۵۰ درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند و بالای نیم قرن قدمت دارند

کلمه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمان حاضر بیش از ۵۰ درصد بیمارستان های کشور قدمت بالای ۵۰سال دارند و فرسوده هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سید حسن هاشمی» در حاشیه نشست با مسوولان اداره کل تجهیزات پزشکی این وزارتخانه گفت: نحوه ارایه خدمات در این مراکز به دلیل فرسودگی بالا به هیچ وجه زیبنده بیماران نیست.
هاشمی گفت : اگرچه در راستای طرح تحول سلامت توانستیم حمایت مالی خوبی از بیمارستان های دولتی داشته باشیم و پرداخت های مردم را به هفت و نیم درصد کاهش دهیم، ولی در عین حال باید به فکر ارتقای نحوه ارایه خدمات در این بیمارستان ها نیز باشیم که مشارکت بخش خصوصی از جمله روش های ارتقای خدمات است .
هاشمی اظهارداشت: الگوی قرارداد ما با بخش خصوصی به گونه ای است که ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه خدمات ارایه شده در بیمارستان ها از سوی بیمه های تکمیلی و مابقی توسط بیمه های پایه پوشش داده می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد : این روند باعث می شود همکاران پزشک در مجموعه خصوصی – دولتی خدمت کنند و در حال رفت و آمد بین مطب ها و بیمارستان ها نباشند.
به گفته هاشمی در این صورت است که تحول در نظام سلامت رخ می دهد . در این شرایط باید انتظار داشته باشیم که دانشگاه های علوم پزشکی مستقل شوند و وابستگی بیمارستان ها به بودجه عمومی کاهش یابد.

 

۱۷ شهریور : آمارهای وزارت ورزش و جوانان از نگرش‌ جوانان به ازدواج، اینترنت و حجاب

فرارو
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان درباره استفاده از اینترنت گفت: طبق نتایج این تحقیق 67.4 درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که 19.1 درصد آنان برای چت، 15.3 درصد به منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، 15.2 درصد برای سرگرمی و بازی و 10.4 درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند.
محمدتقی حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان گفت: این پیمایش از سال 79 هر سه سال یک بار در سطح کشور اجرا شده است. موج ششم این پیمایش با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جوانان 15 تا 29 سال سراسر کشور در سال 92 در بین 15 هزار نفر به عنوان جامعه نمونه – که معرف ملی و استانی جمعیت جوان کشور هستند- انجام شده است.
وی با اشاره به محورهای مورد مطالعه اظهار کرد: هویت، در ابعاد فردی، دینی ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تامین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشارکت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسکن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرایم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتکار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی، 17 مساله و موضوع اصلی جوانان در این مطالعه است.
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این مطالعه با رعایت ویژگی‌های سنی و جنسی، سطح تحصیلات، دین، شغل، اقتصاد، زبان و قویت انجام شده است، گفت: 50.1 درصد پاسخگویان مرد و 49.9 درصد آنان زن بوده‌اند. این مطالعه در میان گروه‌های مختلف تحصیلی از دانش‌آموزان دوره ابتدایی گرفته تا دکترا و دانشجویان حوزه و زنان خانه‌دار، سربازان و… انجام شده است.
69.3 درصد جوانان از فیلترشکن استفاده می‌کنند
وی با اشاره به نتایج به دست آمده در این پیمایش در مقوله استفاده جوانان از اینترنت، گفت: کمتر از پنج درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می‌کنند و 12.3 درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس بهره می‌گیرند.
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره دلایل استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی اظهارکرد: 39 درصد از پاسخگویان فراراز تنهایی و سرگرمی، 22.3 درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگیزه خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ذکر کردند و کمتر از 5 درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای مسائل غیرضرور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه 69.3 درصد پاسخگویان برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.
82 درصد از جوانان از مسلمان بودن خود افتخار می‌کنند
حسن‌زاده درباره نتایج به دست آمده در سنجش هویت دینی و ملی جوانان ایرانی نیز افزود: 82 درصد از جوانان از مسلمان بودن خود کاملا احساس افتخار می‌کنند و 68.1 درصد آنان گفته‌اند که در صورت بروز مشکل برای کشور در حفاظت از مرزهای ایرانی می‌کوشند.
وی افزود: از بعد انقلابی 72.5 درصد پاسخگویان معتقدند که باید از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کرد. 78.9 درصد از زندگی در روابط خانوادگی خود راضی هستند و 81.7 درصد از آنان نیز در خانواده خود احساس آرامش، رضایت و امنیت می‌کنند.
مخالفت 82.6 درصدی جوانان با انتخاب همسر از طریق فضای مجازی
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره آمار به دست آمده در این پژوهش در زمینه ازدواج و طلاق نیز گفت: 82.6 درصد جوانان مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند، همچنین 55.6 درصد آنان معتقدند که پایبندی به سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و جهیزیه تاثیر خوبی در پایداری زندگی مشترک دارد.
حسن‌زاده با اشاره به نظرسنجی انجام شده در زمینه طلاق، اظهارکرد: 76.9 درصد جوانان معتقدند که مشکلات اقتصادی و فقر در وقوع طلاق موثر است. علاوه برآن به اعتقاد پاسخگویان، شغل نسبت به مسکن اولویت دارد و 68.4 درصد آنان معتقدند که دستیابی به مسکن از طریق اشتغال قابل حل است.
وی افزود: به اعتقاد 86.4 درصد جوانان یافتن شغل نیاز به سفارش، توصیه و روابط به جای ضوابط دارد.
اعتقاد 41.8 درصد جوانان به کارآمدی آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره نتایج به دست آمده در زمینه آموزش گفت: 41.8 درصد جوانان اعتقاد دارند که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها کارآمد است.
58.3 درصد جوانان مسئولیت اوقات فراغت را با دولت می‌دانند
حسن‌زاده با اشاره به نتایج به دست آمده درباره نحوه اوقات فراغت جوانان اظهار کرد: به طور میانگین اوقات فراغت جوانان درهفته 28.7 ساعت است که 56.1 درصد آنان اعتقاد دارند که گذران اوقات فراغت باید همراه با خانواده باشد. به اعتقاد 58.3 درصد جوانان مسئولیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید برعهده دولت باشد.
وی درباره داده‌های به دست آمده در زمینه تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، استفاده از رایانه و ورزش کردن به عنوان روش‌های گذران اوقات فراغت، گفت: 65.8 درصد هر روز تلویزیون تماشا کرده و 52.9 درصد روزانه موسیقی گوش می‌کنند. 42 درصد از رایانه استفاده کرده و 23.7 درصد از جوانان نیز هر روز ورزش می‌کنند که میزان ورزش جوانان نسبت به پژوهش سه سال قبل، 10 درصد افزایش یافته است.
30 درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند
حسن‌زاده با بیان اینکه 71.6 جوانان ورزش می‌کنند، تصریح کرد: 47.9 درصد آنان یک تا دو ساعت طی روز این کار را انجام می‌دهند و حدود 30 درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند.
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره علت ورزش نکردن جوانان اظهارکرد: 36.5 درصد از آنها فرصت نداشتن و کارهای مهم‌تر از ورزش را علت ورزش نکردن عنوان کردند. 29.7 درصد حوصله نداشتن، 26.5 درصد فرصت نداشتن، 19.7 درصد دسترسی نداشتن به امکانات ورزشی و 14.7 درصد هزینه گران باشگاه‌ها را دلیل این امر توصیف کردند و به اعتقاد 14.4 درصد نیز دسترسی جوانان به امکانات ورزشی ضعیف است.
وی درباره مهم‌ترین مشکلات استفاده از امکانات ورزشی، گفت: 33.6 درصد هزینه بالای اماکن ورزشی و 24 درصد دوری این اماکن از محل زندگی را مهم‌ترین علل مشکلات استفاده از امکانات ورزشی ذکر کردند.
امکانات موجود در زمینه بهداشت برای 40.6 درصد از جوانان راضی‌کننده نیست
حسن‌زاده به نگرش جوانان در این پیمایش نسبت به بهداشت و سلامت خود اشاره کرد و افزود: 40.6 درصد از جوانان معتقدند که امکانات موجود در زمینه بهداشت راضی‌کننده نیست.
اخبار صداوسیما مورد اعتماد 45.5 درصد از جوانان
وی در مورد نحوه دستیابی جوانان به اخبار گفت: 45.5 درصد آنها صداوسیما را با عنوان رسانه مورد اعتماد برای دستیابی به اخبار ذکر کردند و 13.3 درصد آنان از شبکه‌های ماهواره‌ای برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند.
76.4درصد جوانان رعایت مسائل شخصی در روابط دختر و پسر برای حفظ عفاف را ضروری می‌دانند
وی درباره نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان در حوزه عفاف و حجاب گفت: 76.4 درصد پاسخگویان، رعایت مسائل شخصی در روابط دختر و پسر را برای حفظ عفاف ضروری می‌دانند. 42.7 درصد جوانان نیز معتقدند حفظ عفاف ربطی به نوع پوشش ندارد.
دستیابی به رفاه و آینده دلیل مهاجرت 43.4 درصد جوانان به خارج از کشور
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مهم‌ترین دلایل جوانان از نگاه پاسخگویان برای مهاجرت به خارج از کشور اظهار کرد: 43.4 درصد پاسخگویان دستیابی به رفاه و آینده بهتر را دلیل انجام این کار ذکر کردند.
بیشترین نگرانی‌های جوانان
حسن‌زاده درباره بیشترین نگرانی‌های جوانان اظهار کرد: 30.6 درصد جوانان مسائل مالی و اقتصادی، 28.9 درصد آنان اشتغال مناسب، 10.8 درصد تحصیل و قبولی در کنکور و7.5 درصد از جوانان نیز ازدواج را بیشترین نگرانی خود ذکر کرده‌اند.
مهمترین شاخص زندگی خوب از دید جوانان
وی درباره مهم‌ترین شاخص‌های زندگی خوب از نظر جوانان در این پیمایش نیز گفت: 36.8 درصد موفقیت اجتماعی و منصب شغلی بالا، 31.6 درصد برخورداری از خانواده و دوستان دلسوز و 23.7 درصد نیز درآمد بالا را مهم‌ترین شاخص‌های زندگی خوب دانسته‌اند.
هزینه‌های مهم برای خانواده از دید جوانان
رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان مسکن، سلامت، ازدواج، تحصیل و تفریح را مهم‌ترین هزینه‌ها از نظر جوانان برای خانواده برشمرد.
حسن‌زاده در پایان درباره مهم‌ترین وظیفه دولت از نظر جوانان گفت: 47.3 درصد پاسخگویان تامین شغل و امنیت شغلی، 20.8 درصد امنیت اجتماعی و اقتصادی و 15.1 درصد حل مشکل مسکن را مهم‌ترین وظیفه دولت در حوزه جوانان ذکر کردند.


۱۷ شهریور : افزایش خودکشی در کشور

آمار مرگ‌های مشکوک به خودکشی در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش 2.1 درصدی حکایت دارد.
 به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه 1437 تن به علت آنچه که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شده جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد 985 تن را مردان و 452 تن دیگر را زنان شامل می‌شوند.
بر اساس آنچه که سازمان پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده، مقایسه این آمار با تعداد 1408 مرگ مشکوک به خودکشی در چهار ماهه سال 92 حاکی از افزایش 2.1 درصدی خودکشی در کشور است.
به گزارش ایسنا، در این میان استان تهران با ثبت 194 مورد خودکشی بالاترین رقم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.
*****
بنابر اظهارات مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی محسوب می‌شود.
روزبه کردونی در گفت‌وگو با ایسنا که در آستانه «روز جهانی خودکشی» صورت گرفت، ضمن تحلیل وضعیت خودکشی در جهان گفت: طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه 800 هزار نفر بر اثر خودکشی از بین می‌روند و 20 برابر این تعداد اقدام به خودکشی می‌کنند که 75 درصد از این تعداد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط جان می‌بازند.
وی با تاکید بر اینکه نرخ جهانی مرگ و میر ناشی از خودکشی بین 11 تا 12 در هر صد هزار نفر است اظهار کرد: کشورهای کره جنوبی، مجارستان، روسیه، ژاپن و اسلوانیا با نرخ بالای 20 نفر در هر صد هزار نفر در زمره کشورهای با نرخ بالای خودشکی محسوب می‌شوند در حالی که کشورهای ایران، مکزیک، ترکیه، یونان و ایتالیا با نرخ خودکشی زیر پنج نفر در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی به شمار می‌روند.
الگوی جنسی خودکشی
مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص الگوی جنسی خودکشی نیز گفت: الگوی جنسی خودکشی در کشورهای با درآمد بالا بیشتر «مردانه» است و در این کشورها مردان سه برابر بیشتر از زنان در اثر خودکشی جان خود را ازدست می‌دهند اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین مرگ و میر ناشی از خودکشی در مردان حدود 1.5 برابر بیشتر از زنان است.
وی با اشاره به اینکه نسبت جنسی خودکشی مردان به زنان در کشورهای آمریکا و استرالیا حدود چهار است ولی این نسبت در کشورهایی نظیر چین و کره به ترتیب 1.2 و 1.9 است گفت: نسبت خودکشی مردان به زنان در کشور ما 2.5 الی 3 است که در این شاخص با کشور هند تشابه دارد.
خودکشی دربین مسلمانان پایین تر از دیگر کشورهاست
کردونی در ادامه عنوان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که یک ارتباط منفی معناداری بین گرایش به اسلام و خودکشی وجود دارد و این بدین معناست که خودکشی دربین مسلمانان به شکل معناداری پایین تر از دیگر کشورهاست.
استانهای دارای کمترین نرخ خودکشی
کردونی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان ادعا کرد ایران در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی است و جز در برخی مناطق غربی کشور نرخ خودکشی در اکثر استانهای کشور یک سوم و یا نصف نرخ خودکشی جهانی است.
کردونی در همین رابطه عنوان کرد: استانهای تهران، خوزستان، زنجان، مازندران و البرز کمترین نرخ اقدام به خودکشی در کشور را دارا هستند.
وی در ادامه گفت: مقایسه نرخ خودکشی در سال 1391 و 1383 نشان می‌دهد استانهای مازندران، اردبیل، هرمزگان و گلستان بیشترین کاهش نرخ خودکشی در کشور را داشته‌اند.

۱۵ شهریور : بهای مرغ، تخم مرغ، حبوبات و چای گران شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هفتم شهریورماه را منتشر کرد که براساس آن قیمت لبنیات نسبت به هفته قبل ثابت ولی تخم مرغ 7 درصد افزایش داشته است.
همچنین در محاسبات بانک مرکزی آمده است که قیمت لبنیات، برنج و روغن نباتی نسبت به ماه قبل ثابت مانده و در مقابل قیمت تخم مرغ 20.7 درصد، حبوب 0.7 درصد، سبزی های تازه 6.9 درصد، گوشت قرمز 0.4 درصد و چای 3.2 درصد افزایش و قیمت میوه های تازه 19.2 درصد، گوشت مرغ 5.5 درصد و قند و شکر نیز 0.1 درصد کاهش یافته است.
گفتنی است در سالی که گذشت قیمت لبنیات 22.1 درصد، تخم مرغ 9.3 درصد، میوه های تازه 19.7 درصد، سبزی های تازه 17.5 درصد، گوشت قرمز 6.4 درصد، گوشت مرغ 3.2 درصد، قند و شکر 8.3 درصد، چای 8.8 درصد و روغن نباتی 3.8 درصد افزایش قیمت داشته اند. البته در این مدت تنها قیمت حبوبات 13.7 درصد کاهش یافته است.
لبنیات و تخم مرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات  قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل 7 درصد افزایش داشت و شانه ای 88000 الی 110000 ریال فروش می رفت.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، قیمت داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، بهای نخود معادل 0.3 درصد، لوبیا سفید 0.6 درصد و لوبیا قرمز 0.1 درصد کاهش ولی قیمت بقیه اقلام این گروه بین 0.7 درصد تا 1.2 درصد افزایش یافت.
میوه ها و سبزی های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انجیر عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.
میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی های تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای گلابی بدون تغییر بود. قیمت آلو معادل 1.4 درصد، انگور 1.5 درصد، طالبی 2.3 درصد و خربزه 1.8 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 1.4 درصد تا 17.6 درصد کاهش یافت.
در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی ثابت بود. بهای خیار معادل 0.7 درصد، سیب زمینی 4.9 درصد و پیاز 3.1 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.8 درصد تا 8.7 درصد افزایش یافت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. قیمت گوشت مرغ معادل 0.2 درصد افزایش یافت.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای قند و روغن نباتی جامد ثابت بود. قیمت شکر معادل 0.2 درصد و چای خارجی 3.2 درصد افزایش ولی بهای روغن نباتی مایع 0.1 درصد کاهش داشت .

۱۵ شهریور : شناسایی ۴۰۰۰ فرد مبتلا به ایدز در استان کرمان

وی گفت: میزان آسیبی که معتادان زن به جامعه وارد می‌کنند بالاست که باید با همت، این قبیل زنان معتاد را به نحوی درمان کرد که به جامعه آسیبی نرسد.
آفتاب: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تقریباً 4000 نفر مبتلا به ایدز در استان کرمان در حال زندگی کردن هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر «علی‌اکبر حقدوست» در جلسه‌ی شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان کرمان با اعلام این خبر گفت: هر فرد آلوده به ایدز که درمان می‌شود حدود 35 میلیون تومان هزینه دارد که نیمی از آنها در حال درمان هستند.
وی با تأکید بر همکاری صداو سیما در برطرف کردن این معضل جامعه خاطرنشان کرد: این سازمان با تهیه‌ی مستندی از معتادان پرخطر می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش اعتیاد داشته باشد.

۱۵ شهریور : صندوق بین‌المللی پول: ایران شانزدهمین کشور گرفتار بیکاری/ وضعیت اشتغال در ایران بدتر می‌شود

قطره
به گزارش عرش نیوز ؛ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است وضعیت اشتغال ایران طی 2 سال آینده رو به بدتر شدن داشته باشد و در سال 2015 نرخ بیکاری ایران به 14.65 درصد برسد.
این نهاد بین المللی نرخ بیکاری ایران در سال 2013 را 12.93 درصد اعلام کرده و این رقم را برای سال جاری میلادی 14.01 درصد پیش بینی کرده است.
بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول ایران در رده بندی اقتصادهای جهان از نظر نرخ بالای بیکاری رتبه 16 را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد. بر این اساس تنها 15 کشور در این سال نرخ بیکاری بیشتری از ایران خواهند داشت.
این در حالی است که در سال 2013 رتبه بیکاری ایران 21 اعلام شده بود که نشان دهنده عبور 5 کشور از ایران در رده بندی بیکاری امسال است.
این گزارش پیش بینی کرده است مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری را در سال 2014 داشته باشد. نرخ بیکاری این کشور که در سال 2013 بالغ بر 30 درصد اعلام شده بود انتظار می رود طی امسال به 28.9 درصد کاهش یابد.
یونان و اسپانیا به ترتیب دومین و سومین نرخ بالای بیکاری در جهان را طی امسال به خود اختصاص خواهند داد. نرخ بیکاری یونان در این سال 26.2 درصد و این رقم برای اسپانیا 25.5 درصد پیش بینی شده است.
بوسنی، آفریقای جنوبی، صربستان، قبرس، ارمنستان، کرواسی، تونس، پرتغال، ولز، باربادوس، باهاماس، و جامائیکا قبل از ایران و به ترتیب در رتبه های چهارم تا پانزدهم از این نظر قرار گرفته اند.
نرخ بیکاری ایتالیا در سال جاری12.4 درصد، ترکیه 10.1 درصد، فرانسه 11 درصد، انگلیس 6.9 درصد، آمریکا 6.3 درصد، آلمان 5.2 درصد، چین 4.1 درصد، کره جنوبی 3.12 درصد، و کویت 2.07 درصد پیش بینی شده است

۱۵ شهریور :غرق شدن ۱۹ نفر در مازندران طی دو هفته گذشته

ایلنا
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: با گذشت 14 روز از شهریورماه امسال 19 نفر بر اثر غرق‌شدگی در سواحل دریای مازندران جان باختند.
به گزارش ایلنا از ساری؛به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی اظهار داشت: با گذشت 14 روز از شهریورماه امسال 19 نفر بر اثر غرق‌شدگی در سواحل دریای مازندران جان باختند.
وی در بیان علل غرق‌ شدن در مازندران بیان داشت: شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.
عباسی افزود: از اول خرداد سال‌جاری تا تاریخ 14 شهریور تعداد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در مازندران 80 نفر شامل 77 نفر مرد و مابقی زن بودند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد کاهش داشت.
وی تصریح کرد: شهرستان‌های محمودآباد با 13 و نوشهر با 11 مورد فوتی بیشترین و شهرستان بهشهر بدون آمار غرقی کمترین فوتی را به خود اختصاص داده بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه 84 درصد از غرق‌شدگان از سنین 11 تا 40 سال هستند، خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که بیشتر غرق‌شدگان از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به تنهایی چاره‌ساز نیست.

۱۵ شهریور : ارجاع روزانه ۱۸۰۰ پرونده نزاع به پزشکی قانونی

کلمه
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در چهارماهه امسال ۲۴۴ هزار و ۶۹۸ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز این سازمان مراجعه کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در چهار ماهه نخست سال جاری ۲۴۴ هزار و ۶۹۸ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. از این تعداد ۱۵۶ هزار و ۴۶۲ نفر مرد و ۶۸ هزار و ۲۳۶ نفر دیگر زن بودند.
آمار مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۹ دهم درصد کاهش یافته است. این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۲۶ هزار و ۷۹۸ نفر بوده است.
بر اساس این گزارش در این مدت استانهای تهران با ۳۹ هزار و ۶۲۲، خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۲۹۵ و اصفهان با ۱۶ هزار و ۴۱۸ مورد بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با یکهزار و ۲۱۳، ایلام با یکهزار و ۴۹۶ و بوشهر با یکهزار و ۸۱۳ کمترین آمار مراجعین نزاع را در این مدت داشته‌اند.
در سال جاری آمار مراجعین نزاع در تیر ماه بیش از دیگر ماههای سال بوده است. در این ماه ۶۳ هزار و ۸۷ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۳٫۲ درصدی داشته است.
یادآور می شود به طور معمول آمار مراجعین نزاع در فصل تابستان بیش از سایر فصل‌های سال است به نحوی که در سه سال اخیر همواره تیر ماه بیشترین آمار نزاع را داشته است. آمار مراجعین نزاع در تیر ماه سال ۱۳۹۰، ۶۳ هزار و ۳۰۸ نفر، در سال ۱۳۹۱، ۶۳ هزار و ۵۴۸ و در سال ۱۳۹۲، ۶۵ هزار و ۱۶۸ نفر بوده است.
همچنین در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۵۹۸ هزار و ۳۷۴ پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده که سال ۱۳۸۹ با ۶۳۱ هزار و ۳۸۱ نفر بالاترین و سال ۱۳۸۶ با ۵۴۷ هزار و ۶۲۱ هزار نفر کمترین میزان مراجعه را داشته است .

رادیو فردا
سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه ۱۳ شهریور در گزارشی اعلام کرد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی می‌زند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که انتشار جزییات خودکشی‌ها در رسانه‌ها خطر تقلید از شیوه‌های استفاده شده را به همراه دارد.
سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است: «خودکشی مشکلی است که باید به صورت ریشه‌ای با آن مقابله شود».
مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی در همین خصوص اظهار داشت: «وقوع هر خودکشی یک تراژدی است. تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰۰ هزار نفر] در سال [دست به خودکشی می‌زنند. به ازای هر مرگ ناشی از خودکشی، چندین اقدام به خودکشی نیز وجود دارد».
وی افزود: «اثرات خودکشی‌ها بر خانواده‌ها، دوستان و جوامع ویران کننده است و حتی تا مدت‌ها پس از مرگ عزیزان نیز ادامه دارد».
چان در ادامه تصریح کرد که «خودکشی قابل پیشگیری است».
در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار ۱۷۲ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس اين گزارش، در سال ۲۰۱۲ از هر صد هزار نفر حدود ۱۱.۴ نفر دست به خودکشی زدند. در اين سال کشورهای پردرآمد آمار خودکشی بالاتری (۱۲.۷ نفر در هر صدهزار نفر) نسبت به کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط (۱۱.۲ نفر در هر صدهزار نفر) به ثبت رساندند. اما با توجه به جمعيت بيشتر کشورهای دسته دوم، بيش از سه چهارم کل خودکشی‌های دنيا در اين کشورها به وقوع پيوسته است.
بيش از يک سوم خودکشی‌ها در کشورهای آسيای شرقی – که بنا به تعريف سازمان بهداشت جهانی شامل کشورهايی نظير کره شمالی، هند، اندونزی و نپال می شود – اتفاق افتاد.
آمار خودکشی در مردان تقريبا دو برابر زنان گزارش شده است.
پر استفاده‌ترين روش‌های خودکشی در دنيا استفاده از سم، حلق آويز کردن و استفاده از سلاح گرم بوده است. در کشورهای آسيايی نيز پرش از ساختمان‌های بلند شهری روش پراستفاده‌ای به شمار می‌رود.
بالاترين آمار خودکشی به ترتيب در کشورهای زير بوده است: گويان (۴۴.۲ نفر در هر صدهزار نفر)، کره شمالی (۳۸.۵ نفر)، کره جنوبی (۲۸.۹ نفر)، سريلانکا (۲۸.۸ نفر)، ليتوانی (۲۸.۲ نفر)، سورينام (۲۷.۸ نفر)، موزامبيک (۲۷.۴ نفر)، نپال و تانزانيا (۲۴.۹ نفر)، بوروندی (۲۳.۱ نفر)، هند (۲۱.۱ نفر)، و سودان جنوبی (۱۹.۸ نفر).
با این حال سازمان بهداشت جهانی اعتراف کرده است که برخی کشور‌ها آمار دقیقی از میزان خودکشی‌ها ارائه نمی‌کنند.
به گزارش این سازمان، ناهنجاری‌های روانی از جمله افسردگی عامل اصلی دست زدن به خودکشی در بیش از ۹۰ درصد موارد ثبت شده در کشورهای پردرآمد بوده است. حال آنکه این درصد در کشورهایی مانند چین و هند حدود ۶۰ درصد بوده است.
سازمان بهداشت جهانی هدف گذاری خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۱۰ درصدی آمار خودکشی اعلام کرده است. اما چالش اصلی در این راه این است که اکثر قربانیان از گروه‌های در حاشیه و معمولا فقیر جوامع هستند که پیوسته تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار دارند.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که «بخش عمده‌ای از کارگرانی که در حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند، بیمه نیستند» اعلام کرد: بر اساس آمار وزرات کار تنها ۱۰ درصد از فوت‌شدگان حوادث کاری سال قبل (92) زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشتند.
احمد میدری در گفتگو با ایلنا، عمده کارگران فوت شده فاقد بیمه را «کارگران ساختمانی» اعلام کرد و گفت: اغلب این کارگران اگر از حادثه نجات پیدا کنند زیر پوشش نهادهایی همچون سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و با وجود وقوع حادثه در حین انجام کار؛ بیمه تعهدی در قبال آنان ندارد.