۱۳۹۳ مرداد ۲۷, دوشنبه

ایران در آئینه آمار(۱۷۳)



پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:
بانک مرکزی ایران: رشد اقتصادی سال گذشته منفی ۱.۹ درصد بود
ایران از نظر تعداد جراحی بینی در دنیا پنجم است
کارگران ساختمانی؛ بدون بیمه و در معرض بیشترین حوادث کاری

۲۳  مرداد :  بانک مرکزی ایران: رشد اقتصادی سال گذشته منفی ۱.۹ درصد بود

بانک مرکزی ایران گزارش داده که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته خورشیدی به منفی ۱.۹ درصد رسیده است. رشد اقتصادی ایران در سال پیشتر یعنی ۱۳۹۱ بنابر آمار بانک مرکزی منفی ۶.۸ درصد بوده است.
§        اقتصاد ایران
آمار تازه نشان می دهد که اقتصاد ایران همچنان بعد از دو سال در رکود به سر می برد ولی از میزان رشد منفی آن به مقدار قابل توجهی کاسته شده است.
آمارهای تازه حاکی از کاهش وخامت وضعیت اقتصادی ایران است که بخش عمده ای از آن مربوط به رشد مثبت بخش کشاورزی است که در سال گذشته ۴.۷ درصد بوده است.
به این ترتیب، براساس این آمار تولید بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به یک سال پیشتر با وجود ادامه خشکسالی افزایش یافته است.
غیر از این بخش تقریبا رشد بقیه بخش های اقتصادی ایران همچنان منفی بوده هر چند نسبت به گذشته، بهبود داشته است.
چنانکه از میزان رشد منفی بخش نفت که در سال ۱۳۹۱ منفی ۳۷.۴ درصد بوده، کاسته شده و به منفی ۸.۹ درصد رسیده است.
بخش عمده ای از درآمدهای ارزی از محل صادرات نفت تامین می شود و اقتصاد ایران به شدت متکی به درآمدهای نفتی است.
بعد از توافق ایران با گروه پنج بعلاوه یک، ایران توانسته در مرحله اول چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از درآمدهای ارزی خود که در خارج بلوکه شده دسترسی پیدا کند و امیدوار است با ادامه گفتگوهای هسته ای در سه ماه آینده نیز به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر نیز از این درآمدها دسترسی پیدا کند.
بعد از تحریم های بین المللی علیه ایران، این کشور هم در فروش نفت با مشکل روبه روست و صادرات نفت به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و هم به دلیل محدودیت های بانکی و مالی بین المللی قادر به انتقال پول فروش نفت نیست.
مهمترین دلیل کاهش ارزش افزوده بخش نفت کاهش صادرات نفت، میعانات گازی و صادرات گاز طبیعی است.
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که رشد منفی ۸.۵ درصدی بخش صنعت در سال ۱۳۹۱ به منفی ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.
اخیرا محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که فعالیت ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی کشور متوقف شده یا این واحدها با رکود مواجه است.
بعد از رکود شدید در بخش های صنعتی، گزارشهای رسمی نشان می دهد که تولید به شدت کاهش پیدا کرده است. یکی از نمونه های آن تولید انواع خودرو است که از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه ۱۳۹۰در سال به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته خورشیدی رسیده بود.
بنابر این گزارش، بخش خدمات که در سال ۱۳۹۱ در اوج بحران اقتصادی در ایران، از رشد مثبت ۱.۱ برخوردار بود که در سال گذشته رشد آن به منفی ۱.۵ درصد رسیده است.
عمده رشد منفی در بخش خدمات که نیمی از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد، بحران در بخش خدمات پولی و مالی است که رشد منفی ۱.۶ درصدی آن در سال ۱۳۹۱ بدتر شده و به منفی ۱۲.۷ درصد در سال گذشته رسیده است.
یکی از مشکلات اصلی بخش بانکی این است که بنابر آمار رسمی بیشتر از ۸۲ هزار میلیارد تومان وام در سالهای قبل پرداخت کرده اما اکنون قادر به پس گرفتن آن نیست.
این میزان تقریبا یک سوم منابعی است که بانک ها می توانند به عنوان وام پرداخت کنند.
گزارش تازه نشان می دهد که در سال گذشته نرخ تشکیل سرمایه ثابت که ترکیبی از ماشین آلات و ساختمان است، به ۶.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.
تشکیل سرمایه ثابت نشان می دهد که وضعیت سرمایه گذاری در ایران همچنان نامطلوب است و سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی به شدت کاهش پیدا کرده است و کاهش سرمایه گذاری به خصوص در بخش ساختمان که منفی ۱.۱ درصد بوده به دلیل "کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی" است.
با آنکه هزینه مصرفی بخش خصوصی و دولتی در سال گذشته اندکی بیشتر شده است اما این هزینه هنوز نتوانسته اقتصاد ایران را از رکود خارج کند.
۲۰ مرداد : ایران از نظر تعداد جراحی بینی در دنیا پنجم است
به کلیک گزارش انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS)، در سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی و روش غیرجراحی زیبایی در دنیا انجام شده است. در این گزارش ایران در میان ده کشور اول دنیا است که در سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار مورد جراحی و غیرجراحی زیبایی در آن انجام گرفته است.

این کلیک انجمن که ۲۷۰۰ جراح پلاستیک در ۹۵ کشور دنیا عضو آن هستند، مجموع عمل‌های جراحی و روش‌های غیرجراحی زیبایی را در دنیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۱۴میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۴میلیون و ۷۰۰ هزار مورد گزارش کرده بود.
بیست میلیون مورد از این عمل‌ها و روش‌ها روی خانم‌ها (۸۷.۲ درصد) انجام شده و سه میلیون مورد روی مردان.
در بین خانم‌ها در مجموع پستان بیشتر از همه اعضا برای زیبایی زیر تیغ جراحی رفته است.
خانم‌ها بیش از همه به بزرگ کردن پستان، لیپوساکشن، جراحی پلک (Blepharoplasty)، ترمیم با چربی (Lipostructure) و بالاکشیدن پستان علاقمند بوده‌اند.
اما مردان به جراحی بینی، کوچک کردن پستان، جراحی زیبایی پلک، لیپوساکشن و جراحی زیبایی گوش نیاز داشتند.

ده کشور اول دنیا از نظر تعداد جراحی زیبایی

§        برزیل
§        آمریکا
§        مکزیک
§        آلمان
§        کلمبیا
§        ونزوئلا
§        اسپانیا
§        ایتالیا
§        آرژانتین
§        ایران
در این گزارش ایران در میان ده کشور اول دنیا است و در کل یک درصد جراحی‌های زیبایی دنیا و نیم درصد روش‌های غیرجراحی زیبایی در ایران انجام می‌شود، بطور کلی سهم ایران از این نظر در دنیا هفت دهم درصد (۱۷۴,۷۷۸) بوده در حالیکه جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیاست.
در میان اعمال جراحی زیبایی در دنیا، بزرگ کردن پستان رایج‌ترین عمل است در حالیکه در ایران جراحی بینی شایعترین جراحی زیبایی با ۳۷۴۲۳ مورد است.
ایران از نظر تعداد جراحی بینی در دنیا پنجم است.
در سال ۲۰۱۳ در ایران، برای خانم‌ها جراحی کوچک کردن پستان ۹۳۹۶ مورد بیشتر از بزرگ کردن آن که ۸۶۳۰ مورد بوده، انجام شده است. بالاکشیدن پستان هم برای خانم‌های ایرانی ۶۵۶۹ بار انجام شده است.
اما برای آقایان ایرانی، کوچک کردن پستان به دلیل گاینکوماستی (بزرگی غیر معمول پستان مردان) ۲۱۳۷ بار انجام شده است.
بعد از جراحی بینی، جراحی‌های ترمیمی با چربی (Lipostructure or Lipofilling) یا به اصلاح پیوند چربی، شایعترین جراحی‌های زیبایی در ایران با ۱۲۱۴۳مورد بوده است.
در این روش‌ها به زبان ساده، چربی از نقطه‌ای از بدن مثل باسن برداشته می‌شود و در داخل عضوی دیگر مثل پستان کاشته می‌شود.
ایران از نظر تعداد جراحان پلاستیک (۲۳۹) در دنیا بیست و هفتم است
این روش‌ها زیر بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش‌های وریدی و در موارد طولانی بیهوشی عمومی انجام می‌شوند.

ده کشور اول دنیا از نظر روش‌های غیرجراحی زیبایی

ابدومینوپلاستی (صاف و سفت کردن شکم) هم جراحی پرطرفداری در ایران بوده است و ۷۹۵۴ در سال گذشته انجام شده است.
در میان روش‌های زیبایی غیرجراحی، بوتاکس (تزریق سم بوتولینوم) هم در دنیا و هم ایران رایج ترین است و در سال گذشته ۱۰۷۸۱مورد از این روش استفاده شده است.
بعد از بوتاکس، تزریق مواد پرکننده و قابل جذب (Fillers & Resorbable)، بیشتر از همه در دنیا و ایران طرفدار دارد.
در این روش‌ها چربی نقاط دیگر بدن مثل باسن، هیالورونیک اسید و یا هورمون اریترپوئتین (EPO) به نقطه‌ای دیگر از بدن تزریق می‌شود.
مو زدایی لیزری با ۷۶۰۴ مورد سومین روش شایع غیرجراحی زیبایی در ایران بوده است.
ایران از نظر جراحی‌های زیبایی در ناحیه سر و صورت در دنیا هشتم (۱.۵%)، پستان دهم (۰.۸%)، بدن و اندام‌ها (دست و پا) دهم (۰.۷%)، و از نظر کلیه اعمال جراحی و غیرجراحی زیبایی در دنیا دهم است.

۲۱ مرداد : کارگران ساختمانی؛ بدون بیمه و در معرض بیشترین حوادث کاری

نمایندگان مجلس می‌گویند، طرح تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی را در کمیسیون بهداشت تصویب کرده و به هیأت رئیسه فرستاده‌اند، هیأت رئیسه پاسخی نداده، نتیجه آنکه حتی یک کارگر ساختمانی هم در سال ۱۳۹۳ بیمه نشده است.رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی به خبرگزاری ایلنا گفته

کارگران ساختمانی؛ بدون بیمه و در معرض بیشترین حوادث کاری
منبع : ایلنا
منابع مالی سازمان تامین اجتماعی به دلیل بررسی تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تامین نشده و به همین دلیل این سازمان نتوانسته کارگران ساختمانی را در سال جاری بیمه کند. به گفته اکبر شوکت، «کم‌کاری نمایندگان مجلس» باعث شده تا یک میلیون کارگر ساختمانی بدون بیمه پنج ماه از سال را بگذرانند.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با انتقاد از نمایندگان مجلس گفته است: «چندین ماه است که انواع و اقسام طرح‌ها به کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و عمران برده می‌شود، اما هیچکدام از نمایندگان به اینکه کارگران ساختمانی زود‌تر بیمه شوند، فکر نمی‌کنند».
مشکل بیمه سال گذشته هم دامن کارگران ساختمانی را گرفت
مشکل بیمه کارگران ساختمانی تنها مختص سال جاری نیست. یک مقام مسئول در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته: «تنها ۱۰ درصد از کارگران که در حوادث کار طی سال ۹۲ جان خود را از دست داده‌اند تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند که این موضوع نشان دهنده بیمه نبودن ۹۰ درصد از کارگران حادثه‌دیده است».
به گفته وی، تنها در سال گذشته، هزار کارگر ساختمانی دچار ضایعه نخاعی شده‌اند. این مقام مسئول اضافه کرده که شهرداری رقم قابل توجهی را بابت بیمه کارگران ساختمانی از کارفرما‌ها دریافت می‌کند اما این حق بیمه یا در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرد و یا آنکه پس از دخل و تصرف شهرداری‌ها به سازمان پرداخت می‌شود.
وی با انتقاد از عملکرد تامین اجتماعی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی گفته: «سازمان تامین اجتماعی در بخش نظارت بر کارگاه‌ها برای اجرای بیمه اجباری ضعیف عمل می‌کند و گاه مشاهده شده که حتی پس از دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی اقدام به بیمه کارگران نمی‌کند».
این در حالی است که وزیر تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده: «امروز به جرات می‌توان گفت که هیچ ایرانی نیست که دفترچه بیمه درمان به او تعلق نگیرد و به دنبال آن هستیم که در سال ۹۴ این دفترچه‌ها به کارت‌های اعتباری تبدیل شود و اعتبار آن افزایش یابد».
وی ضمن اعلام این مطلب به ایلنا گفته که در سال جاری ۵۰۰ هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان ایران اضافه شده‌اند. اما ظاهرا کارگران ساختمانی جزو این ۵۰۰ هزار نفر نبوده‌اند.

۱۸ مرداد : آمار مجلس از روابط جنسی دانش آموزان در ایران، ۷۴ درصد رابطه “غیر مجاز” با جنس مخالف داشتند

به گزارش پارسینه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، نوزدهم خرداد گزارشی با عنوان «ازدواج موقت و تاثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی» روی وب‌سایت خود منتشر کرده است.
در این گزارش با استناد به نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، نتایج تحقیق بر ۱۴۱ هزار و ۵۵۵ دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصیلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶ منتشر شده است.
بر اساس این تحقیق، ۱۰۵ هزار و ۴۶ نفر دانش آموز یعنی ۷۴.۳ درصد دارای رابطه «غیر مجاز با جنس مخالف» بوده‌اند.
همچنین طبق این گزارش، در سال تحصیلی ۱۳۸۶-۱۳۸۷ از ۱۴۱۵۵۲ دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسط در کل کشور تعداد ۲۴۸۸۹ نفر (۱۷٫۵ درصد) دارای روابط همجنسگرایی (لواط و مساحقه) بودند.
به نوشته این گزارش، بر اساس اظهارات کارشناسان در سال ۱۳۸۸ در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی سن روسپیگری بالای ۳۰ سال بود، اما اکنون سن روسپگیری به ۱۵ سال به بالا رسیده است. تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی نشان داده است که آمار روسپیگری بین زنان متاهل بیشتر از مجردهاست و ۱۱ درصد روسپیان شهر تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپیگری می زنند.
در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ آمار کشف باندهای فساد ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش داشته است.
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به یک تحقیق انجام شده توسط محمود گلزاری، عضو هیات دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرده است.
بر اساس این تحقیق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبیرستان دخترانه تهران گفته‌اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.
به گزارش پارسینه، محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، ۲۱ اردیبهشت امسال نیز گفته بود که بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش، ۴۰ درصد دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند.
به گفته وی، ارتباطِ پیش از دانشگاه دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال پیش، سه برابر شده و زمان شروع رابطه جنسی نیز به دوره راهنمایی رسیده است.
تهیه کنندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده‌اند که این آمار گوشه‌ای از حقیقت را نشان می‌دهد نه همه آن را.

۱۸ مرداد : قیمت دلار ۵۰ برابر شد، رشد متوسط بیش از ۵۰۰۰ درصدی طی ۳۰ سال گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نوسان در نرخ ارز بالاخص دلار به عنوان واسطه اصلی بین معاملات ایران و سایر کشورها تنها مربوط به یک یا چند سال و یا دوره ای خاص نظیر تشدید تحریم ها نیست بلکه همواره بازار ایران که به طور قابل توجه‌ای متاثر از تغییرات قمیتی ارز است را تحت تاثیر قرار داده است.
این در حالی است که مروری بر تغییرات نرخ دلار در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا به امروز نشان می‌دهد که قیمت آن با رشد بیش از ۵۰۰۰ درصدی همراه بوده و از ۶۱ تومان به حدود ۳۲۰۰ تومان افزایش یافته است.
 سالهایی که دلار ۶۰ ، ۱۰۰و ۲۰۰ تومان بود
بر این اساس نرخ دلار ازسال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ از ۶۱ به ۷۴،۹۹ و ۹۶ تومان می رسد تا اینکه سال ۱۳۶۸ آغاز سه رقمی شدن نرخ دلار و ۱۰۰ تومانی شدن آن است به طوری که متوسط قیمت آن از ۹۶ تومان سال ۱۳۶۷ به ۱۲۰ تومان سال ۱۳۶۸ افزایش می یابد.
در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ قیمت دلار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان متغیر بود تا در سال ۱۳۷۳ متوسط نرخ این ارز مرز ۲۰۰ تومان را پشت سرگذاشت و در فاصله یک سال با رشد ۴۷ درصدی از ۱۸۰ به ۲۶۶ تومان رسید.

پرش ۵۰ درصدی قیمت دلار

طبق داده های بانک مرکزی سال ۱۳۷۴ سالی دیگر برای جهش ۵۰ درصدی نرخ دلار است و از ۲۶۶ به ۴۰۷ تومان افزایش می یابد و تا پایان سال ۱۳۷۶ در همین رنج در نوسان است تا اینکه سال ۱۳۷۷ مجددا جهشی دیگر در نرخ آن ایجاد می شود به طوری که با رشد ۳۵ درصدی از متوسط قیمت ۴۷۸ تومانی سال ۱۳۷۶ به ۶۴۶ تومان صعود می کند.
اما در سال ۱۳۷۸ نیز نرخ دلار حدود ۲۰۰ تومانی نسبت به سال قبل رشد دارد و به ۸۶۳ تومان افزایش یافته است.
بین سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ نرخ دلار جهش قابل توجهی نداشت و در همان رنج ۸۰۰ تومان در نوسان بود. این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ و با تغییر دولت افزایش دیگری در قیمت ارز واسط ایران ایجاد می شود و به قیمت ۹۰۰ تومان وارد شد و تا پایان سال ۱۳۸۸ به متوسطی حدود ۹۹۷ تومان رسید.

دلار ۱۰۰۰ تومان شد


سال ۱۳۸۹ آغازی بر چهار رقمی شدن دلار است و از ۹۹۷ تومان سال ۱۳۸۸ به رنج ۱۰۰۰ تومان وارد می شود و ۱۰۴۴ تومان برای متوسط نرخ آخرین سال این دهه ثبت می شود.

دهه رکوردهای دلار آغاز شد


اما دهه ۹۰ شروع نوسانات شدید نرخ ارز و رکودزنی های قیمت دلار است. به طوری که با ورود به دور جدید تحریم ها، کاهش صادرات نفت و به دنبال آن کاهش درآمدهای ارزی و بلوکه شدن بخشی از این منابع بازار نیز دچار التهاب شد. در عین حال برخی سوء مدیریت ها در کنترل بازار ارز موجب شد تا روند قیمت دلار به سمتی حرکت کند که نرخ به یکباره از ۱۲۰۴ تومان سال ۱۳۹۰ با رشد ۱۱۶٫۵ درصدی به ۲۶۰۷ تومان در سال ۱۳۹۱ افزایش یابد.
همچنین رشد قیمت دلار در بازار آزاد تا حدی پیش رفت که متوسط قیمت آن در سال ۱۳۹۲ در ۳۱۸۳ تومان ثبت شده است. در عین حال که باید توجه داشت در این یکی دوسال نرخ دلار حتی به حدود ۴۰۰۰ تومان نیز رسیده بود.
این را هم باید یادآور شد که در حدود یک سال گذشته و به دنبال تغییرات سیاسی کشور و جابه جایی دولت همچنین گشایشی که در توافقات هسته ای ایجاد و رفع بخشی از تحریم ها و آزاد شدن بخشی از دارایی های ارزی بلوکه شده کشور را به همراه داشت بازار ارز نیز نسبت به قبل آرام تر شده و از نوسان کمتری برخوردار بوده است.
بر این اساس در سال ۱۳۹۳ با وجود اینکه نرخ دلار کاهش قابل توجهی نسبت به قبل نداشته اما بازار آزاد از التهاب گذشته نیز برخورد نبوده است.
این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون نیز نرخ دلار همواره بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان در نوسان بوده و جهش قابل ملاحظه ای نداشته است.
 
متوسط قیمت فروش ارزهای عمده در بازار آزاد تهران

۱۷ مرداد : مرگ ۱۹۱ نفر با قرص برنج در سه ماه

فرارو
سازمان پزشکی قانونی تعداد متوفیان به علت مسمومیت با قرص برنج را در سه ماه نخست امسال ۱۹۱ نفر اعلام کرد که بر این اساس تهران با ۸۹ کشته رکورددار محسوب می‌شود.
بر این اساس طی سال گذشته ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند.
همچنین در این گزارش آمده است، در ۳ ماهه نخست امسال ۱۹۱ نفر شامل ۷۹ زن و ۱۱۲ مرد به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شده اند.
تعداد متوفیان در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۹ نفر شامل ۷۲ زن و ۹۷ مرد بوده است که این تعداد رشد ۱۳ درصدی کشته شدگان در بهار ۹۳ را نسبت به بهار ۹۲ نشان می دهد.
بیشترین متوفیان در استان های تهران با ۸۹، مازندران با ۳۰ و گیلان با ۱۹ نفر ثبت شده است.
قرص برنج از سموم کشنده محسوب می شود که حتی استنشاق بوی آن نیز فرد را دچار مسمومیت می کند و خطر مرگ دارد به طوری که در ماه گذشته اعضای یک خانواده در بندرعباس به علت استنشاق بوی قرص برنج از طریق کانال کولر جان خود را از دست داده اند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: هم اکنون معیشت ۹۰ درصد جامعه کارگری کشور زیرخط فقر بوده و ۱۰ درصد باقیمانده نیز با خط فقر فاصله چندانی ندارند.
وی گفت: رکود اقتصاد مربوط به یک دولت نیست و این رکود از سال ۷۲ آغاز و در سال ۷۴ تاکنون شدت گرفته است.
محجوب از کاهش ۱۳ درصدی بودجه دولت برای سال جاری خبرداد و اظهار داشت: دولت تلاش خود برای کاهش رکود تورمی اتجام داده، اما مجلس همراهی‌های لازم را در این خصوص نداشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ششمین سفر داخلی دولت یازدهم به استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۷٫۵ میلیون فقیر در کشور شناسایی شده اند.
«علی ربیعی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نمی توان وجود فقر را انکار کرد و وزارت تعاون و رفاه نیز در راستای حمایت از بی بضاعت ها و فقیران شناسایی شده در کشور، «طرح حمایتی غذایی» را اجرا می کند.
وی گفت: دراین طرح با ارائه بسته های حمایتی، پروتئین و ویتامین مورد نیاز برای تامین سلامت به فقیران ارائه می شود.
وی اظهار داشت: دولت برای محرومیت زدایی و رفع فقر در کشور برنامه ریزی و بسته های حمایتی تهیه کرده است.