۱۳۹۲ بهمن ۲۰, یکشنبه

ضد حملۀ روحانی بر متن رویاروئی های حاد باندهای حکومتی ارژنگ بامشاد

شش ماه پس از حملات گستردۀ تندروهای حاکمیت علیه دولت تازه کار حسن روحانی، رئیس دولت جدید در سخنرانی اش در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در پانزدهم بهمن ماه  ، به این حملات پاسخ داد. پاسخ او آب در  لانۀ مورچگان انداخت و گروه وسیعی از مخالفان قرارداد مقدماتی ژنو پا به میدان نهادند. در میان هیاهوی گستردۀ ایجاد شده بر سر نطق حسن روحانی در میان دانشگاهیان و  کش و قوس های برنامه زندۀ تلویزیونی او که با کارشکنی بی سابقۀ  ضرغامی با یک ساعت تاخیر انجام شد، دو سئوال کلیدی سر بر می آورند: چرا اختلافات چنین حاد شده اند؟ و چرا حسن روحانی، دست به ضد حمله زد؟


حاد شدن اختلافات، بیان پیشرفت سیاستی است که ابعاد تاثیرگذاری اش بر سرنوشت حاکمیت اسلامی بتدریج خود را نشان می دهد. اولین تاثیرات توافق مقدماتی در افق دید قرار گرفته اند. پاره ای از تحریم ها لغو شده اند. هیئت های اقتصادی و سیاسی اروپائی بشکلی مستمر روانه تهران می شوند. رشد تورم متوقف شده و امید به بهبود شرایط اقتصادی بتدریج باز می گردد. اما برای ادامه این روند و لغو کامل تحریم ها، راه درازی در پیش است. میزان عقب نشینی های رژیم اسلامی هنوز روشن نشده است. قرارداد مقدماتی ژنو، مسیری را ترسیم کرده که رژیم اسلامی نه تنها در زمینه انرژی هسته ای، بلکه در سیاست های منطقه ای اش نیز باید دست به عقب نشینی های جدی بزند. سیاست جمهوری اسلامی در سوریه، یکی از این محورهاست. رابطه با کشورهای منطقه و ارتباط رژیم اسلامی با «حزب الله لبنان» و «حماس» و سیاستش در رابطه با عراق و ترکیه  و نحوه تعامل اش با عربستان سعودی  از دیگر محورهاست. پیشرفت مذاکرات تا حد زیادی بستگی به میزان عقب نشینی های رژیم اسلامی دارد. این روند، بر پایه "پیاده کردن" یا بصورت دقیق تر، در هم شکستن سیاست «استقامت» رهبر رژیم استوار شده است. به نظر می رسد آنچه تاکنون پیش رفته ، بیش از آن که «نرمش قهرمانانه» رهبر رژیم باشد، سیاستی است که هاشمی رفسنجانی پرچمدار و مدافع آن بوده است. اگر رهبر رژیم پذیرفته که در زمینۀ هسته ای این سیاست راهگشا باشد، معلوم نیست که حاضر باشد در دیگر زمینه ها دست به عقب نشینی بزند. مواضع او در مراسم نوزده بهمن، این را بخوبی نشان داد.  این جوهر اختلاف نظری است که اکنون جبهه طرفداران رهبر رژیم را بطور هم آهنگ در برابر جبهه طرفداران هاشمی رفسنجانی قرار داده است. حملات سنگین مصباح یزدی، «جبهۀ پایداری»، باندهای همسو و مطیع  «قدرت اساسی»  که در بیت رهبری و ارگان های سرکوبش جاخوش کرده اند، و نطق ها و مصاحبه های نمایندگان وابسته به این اردو نشان دهنده عمق اختلافاتی است که اکنون چهره گشوده است. بی جهت نیست که هر کنش و سخن مقامات آمریکائی فورآ در میان این جماعت با واکنش روبرو می شود  و تلاش می کنند با تکیه بر آن، طرف آمریکائی را عهدشکن ، دروغگو و فریبکار بدانند و از این طریق توافقات هسته ای را زیر سئوال ببرند.  این گرایش در صدد است که حد عقب نشینی ها را کنترل کند و اجازه ندهد که بیش از این، دست به عقب نشینی زده شود. آن ها نگران آنند که پیشرفت مذاکرات، شرایط غیرقابل بازگشت ایجاد کند.

بر متن این شرایط، حسن روحانی ، سکوت را جایز ندانسته است. او در تازه ترین سخنرانی اش در جمع دانشگاهیان، مخالفان قرارداد ژنو را به باد انتقاد گرفت. به نظر می رسد که تیم دولت به این نتیجه رسیده که بیش از این سکوت جایز نیست. آن ها از یک سو با به بار نشستن اولین جوانه های توافقات، خود را در موقعیت بهتری می بینند و از سوی دیگر تلاش گسترده دولت اوباما برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید  در کنگره و سنای آمریکا و تحمیل اولین شکست سنگین به ایپک (لابی قدرتمند دولت اسرائیل در آمریکا) ، به گونه ای به کمک شان آمده است. در کنار این دو جنبه، آشکار شدن نتایج حاکمیت هشت ساله کاندیدای "اصلح" رهبر و مصباح یزدی، و ویرانه ای که در تمامی زمینه ها بر جای گذاشته اند، موقعیت دولت روحانی را بیش از گذشته تقویت کرده است. آمار و ارقام بیلان کار دولت احمدی نژاد در تمامی زمینه ها چنان رسواکننده است که دیگر کسی توان دفاع از آن را ندارد. اکنون حتی فرصت برای هاشمی رفسنجانی نیز فراهم آمده است که به دفاع آشکارتر از دولت روحانی برخیزد و مخالفانش را به باد انتقاد بگیرد و با صراحت بگوید : « در دولت گذشته آن همه فساد و تباهي براحتي از سوي مجلس و قوه قضائيه تحمل و ناديده انگاشته مي‌شد و متاسفانه صدا وسيما و تريبون هاي ديگر تعريف مي‌كردند ». بر این پایه است که رفسنجانی تاکید می کند که « دولت بايد مقاومت كند. معلوم هست اگر كسي كه اوضاع كشور را خوب مي‌دانسته وقتي وارد هم مي‌شود و اين جناح‌بندي‌ها را هم مي‌دانسته و مي‌ديده كه قدرت اساسي، مجلس، قوه قضائيه، صدا و سيما هم همراه او نيستند و نيروهاي سطح بالايي كه در تمام اين مدت در سراسر كشور چيده شده‌اند،‌ به اين كارها رضايت ندارند. طبعاً وقتي كه با اين ديد وارد ميدان مي‌شود بايد خودش را آماده كند چون بايد در اين شرايط كار بكند. در حال حاضر عمده ابزار حكومت در اختيار جناحي است كه سبك دولت جديد را نمي‌پسندند ازجمله رويكردهاي اقتصادي دولت را». بر متن چنین اوضاعی، برای پیشبرد سیاست جدید، حسن روحانی چاره ای ندارد که در برابر حملات « قدرت اساسي، مجلس، قوه قضائيه، صدا و سيما» از خود واکنش نشان دهد و مانع پیشروی آنها شود. دفاع  او از  وزیر علوم و وزیر ارشاد در این راستا معنی می یابد. زیرا اگر بخواهد در برابر حملات شکست خوردگان انتخابات خرداد نود و دو سکوت پیشه کند یا دست به عقب نشینی بزند، تمامی پروژۀ ائتلاف حامی اش فروخواهد ریخت. شکست این پروژه، که در گام اول با شکست مذاکرات با قدرت های جهانی، همراه خواهد بود، زمینۀ بازگشت مجدد و این بار خطرناکتر تحریم ها را بدنبال خواهد داشت و بعید است که در همین حد هم باقی بماند و به احتمال زیاد، راه را برای حملات سنگین نظامی آمریکا فراهم خواهد کرد. این سناریوئی است که می تواند خطرناک و وحشت آفرین باشد.

موضع گیری های یکی به نعل و یکی به میخ رهبر رژیم در این میان معنادار است. او از یک سو متقاعد شده است که باید در زمینه انرژی هسته ای دست به عقب نشینی بزند. اما از سوی دیگر هنوز با کشانده شدن این عقب نشینی به دیگر عرصه ها موافق نیست و این را در سخنرانی اش در نوزده بهمن ، یک بار دیگر به شکلی بیان کرد.  وجه "قهرمانانه" ی "نرمش" او این معنا را بیان می کند. تناقضی که او در آن گرفتار آمده این است که این "نرمش" نمی تواند "قهرمانانه" باشد. دامنۀ عقب نشینی های رژیم اسلامی باید بیش از این ها باشد. فشار سنگین طرفداران رهبر و بویژه پروارشدگان از قِبَل تحریم ها و فساد مالی گستردۀ حاکم بر کشور، برای جلوگیری از گسترش عقب نشینی ها، روی همین تردید متمرکز شده است. آنها در تلاشند تا با گسترده تر کردن فشارها، رهبر را به حمایت علنی از خود وادارند. ضدحمله روحانی نیز این هدف را دنبال می کند تا نه تنها این اتفاق نیفتد، بلکه با داغ شدن جنگ های دو اردوی حکومتی، او را مجبورکند تا از طرفین بخواهد که دست به آتش بس بزنند؛ آتش بسی که به نفع دولت روحانی تمام خواهد شد.

در متن این تحولات و حاد شدن اختلافات جناح های حکومتی، فرصتی تاریخی برای مردم پیش آمده است تا وارد میدان شوند. واقعیت این است که وضعیت مردم بشدت شکننده و خطرناک است. ویرانه ای که حاکمیت اسلامی در سی و پنج سال گذشته بر جای گذاشته است، زندگی امروز و فردای مردم ایران را به نابودی کشانده است. جنگ جناح های حاکمیت ، جنگ مردم نیست. اما فرصتی برای مردم فراهم می آورد که خود را سازمان دهند. مردم  می توانند و باید از این فرصت برای متشکل شدن خود، برای گردآوری بیشترین همدلی ها و همگامی ها استفاده کنند و فریاد خود را به گوش همگان برسانند. وقتی که مردم مازندران و گیلان ، سه روز تمام اسیر برف و سرما و قطع برق و آب و گاز بودند، همیاری های مردمی به دادشان  رسید نه کمک های بی رمق و بی انگیزه حکومتی. همین نمونه را در دیگر موارد نیز می توان دید. همبستگی کارگران، همدلی مردم محلات، هم پشتی سینماگران و هنرمندان، اتحاد دانشجویان و  همگامی مردم مناطق ملی تحت ستم می تواند نیروئی عظیم ایجاد کند تا از این فرصت ها استفاده کرده و صدای مردم را بلند و بلند تر کند و بر روند تحولات تاثیرگذار باشد. جنگ دو اردوی حکومتی، که دارد به تدریج به نقطۀ حاد و حساسی نیز می رسد،  می تواند ایران را به سمت فاجعه بکشاند. برای جلوگیری از فاجعه، راهی جز حضور گسترده مردم وجود ندارد.
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ برابر با ۰۸ فوريه ۲۰۱۴
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نگاهی به رویاروئی های حاد شوندۀ باندهای حکومتی به روایت سایت ها

گردآوری : ارژنگ بامشاد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توصيه هاي رهبر معظم انقلاب به منتقدان دولت:
انصاف داشته باشید
همه باید به یکدیگر احترام بگذارند
 گروه سياسي_ حضرت آیت ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح ديروز (شنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، مقوله استقلال و مقابله با قدرت‌های مداخله گر و سلطه جو را یکی از پایه‌های اصلی انقلاب اسلامی برشمردند و گفتند: اظهارنظرهای بی‌ادبانه مقامات آمریکایی برای همه، مایه عبرت است و ملت ایران باید مذاکرات اخیر و صحبت‌های آمریکایی‌ها را با دقت نظاره گر باشند. ایشان همچنین با اشاره به اینکه لازمه تأمین و حفظ استقلال، موضع گیری صریح و شفاف و بدون پرده پوشی درخصوص مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و خطوط اصلی امام بزرگوار از جمله موضوع آمریکاست، تأکید کردند: راز ماندگاری و استحکام و اقتدار درونی نظام اسلامی، متکی بودن نظام بر ایمان‌ها، محبت‌ها و اراده‌های مردم است و ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، شعارهای انقلاب را با استحکام فریاد خواهند زد و بار دیگر اقتدار ملی و ایستادگی خود را به جهانیان نشان خواهند داد. در این دیدار که در سالروز بیعت تاریخی فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام راحل (س) در نوزدهم بهمن سال ۱۳۵۷، برگزار شد، فرمانده کل قوا، این حادثه را دارای ابعاد گوناگون و پربرکت خواندند و افزودند: یکی از زوایای بسیار مهم حادثه نوزدهم بهمن، زنده کردن احساس استقلال در نیروی هوایی و سپس ارتش بود، زیرا زمینه سازِ روحیه خودباوری و تکیه بر ظرفیت‌های درونی شد.
   مبارزه با مستبد و سازش با مستکبر نتيجه ندارد
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین مفهوم استقلال، به شیوه‌های استعمار جدید در استفاده از عوامل وابسته به خود به‌جای حضور مستقیم در کشور‌ها، اشاره کردند و گفتند: برای مقابله با استعمار جدید علاوه بر مبارزه با استبداد و دیکتاتوری حاکم، باید با قدرت سلطه گر خارجی و حامی این دیکتاتور نیز مقابله کرد زیرا «مبارزه با مستبد و در عین حال سازش با مستکبر» به نتیجه نخواهد رسید. حضرت آیت ا... خامنه‌ای در همین خصوص به سرنوشت برخی انقلاب‌های منطقه اشاره و خاطرنشان کردند: آن انقلابی پیروز خواهد شد که قدرتِ مداخله گرِ پشت سرِ دیکتاتور را بشناسد و به جای سازش، با آن قدرت سلطه گر مبارزه کند.
   قدرت‌های مداخله گر از استقلال هر کشوری می‌هراسند
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بر همین اساس بود که بعد از تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران به دست جوانان انقلابی، امام (س)، آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند زیرا این حرکت نشان داد که ملت ایران بعد از سرنگونی رژیم طاغوت، لایه بعدی سلطه و گرفتاری را می‌شناسد و با او مبارزه می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این شناخت، و مبارزه با قدرت مداخله گر، معنی واقعی استقلال است. حضرت آیت ا... خامنه‌ای گفتند: قدرت های خارجی و مداخله‌گر از حس استقلال هر کشوری می‌هراسند لذا همواره سعی می‌کنند با شیوه‌های گوناگون، حس استقلال خواهی در ملت‌ها و مسئولان آن‌ها را تضعیف کنند. ایشان یکی از این شگرد‌ها را القای «منافات داشتن استقلال با پیشرفت» بیان کردند و افزودند: دستگاه‌های تبلیغاتی قدرت های سلطه گر و عوامل داخلی آن‌ها تلاش دارند تا اینگونه وانمود کنند که تکیه بر منافع و هویت ملی با پیشرفت سازگاری ندارد، بنابراین اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید از میل استقلال خواهی خود بکاهد. ايشان تأکید کردند: این حرف کاملاً غلط و ساخته و پرداخته کسانی است که با استقلال کشور‌ها مخالفند.
   استقلال به معنای بداخلاقی و قهر کردن بادنیا نیست
حضرت آیت ا... خامنه‌ای با تأکید بر اینکه استقلال به معنای بداخلاقی و قهر کردن با دنیا نیست، خاطرنشان کردند: استقلال به معنای سدّی در مقابل نفوذ کشورهایی است که می‌خواهند منافع ملت‌ها را تحت الشعاع منافع خود قرار دهند. ایشان لازمه تأمین و حفظ استقلال را تکیه صریح و شفاف بر مبانی، اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی دانستند و با اشاره به سیره امام خمینی‌(س) در بیان صریح و بدون ابهام مواضع، افزودند: امام‌(س)، موضع خود را درخصوص رژیم طاغوتیِ موروثیِ استبدادی و سلطنتی، بدون ملاحظه و پرده پوشی بیان کردند، امام (س) نظر خود را درباره لزوم استقرار نظام مبتنی بر اسلام و ارزش‌های اسلام به صراحت اعلام کردند، امام (س) موضع خود را در مقابل شبکه صهیونیستی خطرناکِ حاکم بر دنیا و همچنین رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی بدون هیچگونه ملاحظه‌ای مطرح کردند.
   بعد از ۳۵ سال، اصول تغییر نکرده است
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امام بزرگوار (س) بدون هیچ پرده پوشی نظام سلطه را که‌‌ همان نظام بین المللی معتقد به تقسیم دنیا به «سلطه پذیر و سلطه گر»، است، رد کردند و صریح و شفاف در مقابل تجلی واقعی این نظام سلطه یعنی دولت آمریکا، موضع گرفتند. حضرت آیت ا... خامنه‌ای تأکید کردند: این موارد، اصول و پایه‌های انقلاب اسلامی است و بعد از گذشت ۳۵ سال، این اصول و اهداف همچنان تغییر نکرده و نظام اسلامی با پافشاری بر این اصول و حرکت در این مسیر به پیشرفت‌های حیرت انگیزی در بخش‌های مختلف دست یافته و به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و یک عنصر مؤثر بین المللی تبدیل شده است. ایشان افزودند: ایستادگی صریح و مستحکم ملت ایران بر اصول و مبانی انقلاب موجب شده است که با وجود سیاست «ایران هراسی» دستگاه های تبلیغاتی وابسته به قدرت های مداخله گر در سال‌های اخیر، اکنون ملت‌های دنیا و حتی نخبگان بی‌غرض، ملت ایران را به عنوان ملتی شجاع، با صداقت، هوشمند، مقاوم و صبور بشناسند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امروز نه تنها محبوبیت و آبرومندی ملت ایران کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است ولی در مقابل، نفرت ملت‌ها از آمریکا بیشتر شده است.

  مواضع ایران باید شفاف بیان شود
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «راز ماندگاری» نظام جمهوری اسلامی ایران بر ریل انقلاب و خطوط اصلی امام(س)، «صراحت در اعلام مبانی و مواضع» بوده است، گفتند: به هیچ وجه نباید این صراحت و شفافیت را دربرابر دوستان و دشمنان ملت ایران از دست داد و مواضع جمهوری اسلامی ایران باید شفاف و صریح بیان شود. ایشان تأکید کردند: «تاکتیک‌ها و شیوه‌های کار» را می‌توان تغییر داد اما «اصول و مبانی» باید مستحکم باقی بمانند و همین موضوع راز استحکام و پیشرفت کشور است. رهبر انقلاب اسلامی شناخت دقیق دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی را نیز مهم ارزیابی کردند و افزودند: دشمنان انقلاب، چند قدرت فاسد و بی‌آبرو در دنیا هستند اما دوستان انقلاب اسلامی، همه ملت‌هایی هستند که شعارهای انقلاب و پیام ایستادگی همراه با مظلومیت ملت ایران را درک کرده‌اند.
  راز اقتدار نظام، حمایت مردم است
حضرت آیت ا... خامنه‌ای، «راز استحکام و اقتدار نظام اسلامی» را حمایت مردم از نظام اسلامی و پیوستگی آنان با نظام دانستند و گفتند: مسئولان آمریکایی در مذاکرات با مسئولان کشور، می‌گویند ما به دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم در حالی‌که دروغ می‌گویند زیرا آن‌ها اگر توانایی این کار را داشته باشند، لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد. ایشان افزودند: دلیل دیگر در ناتوانی آمریکا در تغییر نظام اسلامی، اتکاي این نظام به ایمان‌ها، محبت‌ها و اراده‌های مردم است. رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه و حمایت آنان از انقلاب و شعار‌ها و ارزش‌های آن را بعد از گذشت ده‌ها سال، در دنیا بی‌نظیر خواندند و تأکید کردند: در روز ۲۲ بهمن همه خواهند دید که ملت ایران بار دیگر در همه شهر‌ها با استحکام به صحنه خواهند آمد و اقتدار ملی خود را به جهانیان نشان خواهند داد.
  اظهارات آمريكا برای مردم ما عبرت است
حضرت آیت ا... خامنه‌ای همچنین، «راز موفقیت و پیشرفت‌های ملت ایران» را، ایستادگی و «راز امنیت ملت» را نشان دادن اقتدار ملی دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از مظاهر اقتدار ملی، اجتماعات عظیم مردم همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین انتخابات گوناگون است و هنگامی که مردم اقتدار ملی را به رخ دشمن می‌کشند، دیگر کاری از دست دشمن بر نمی‌آید. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات و مواضع اخیر مقامات آمریکایی گفتند: این اظهارات، برای مردم ما مایه عبرت است. ملت ایران مذاکرات اخیر و اظهارنظرهای بی‌ادبانه آمریکایی‌ها را زیر نظر داشته باشد، تا همه، دشمن را به خوبی بشناسند. حضرت آیت ا... خامنه‌ای با اشاره به تلاش برخی برای «تغییر نظر مردم» درخصوص دشمنی آمریکا، خاطرنشان کردند: در همین اظهارات، دشمنیِ دشمن و دورویی او را ببینید. آمریکایی‌ها در جلسات خصوصی با مسئولان ما به یک گونه صحبت می‌کنند و خارج از این جلسات، به گونه‌ای دیگر، این‌‌ همان دورویی و نیت سوء و پلید دشمن است که ملت باید این موارد را با دقت نظاره کند.
  راه حل مشکلات ، نگاه به ظرفیت‌های درونی
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: این مواضع و اظهارنظر‌ها، نشان دهنده درستی‌‌ همان توصیه همیشگی به مسئولان کشور یعنی «لزوم حفظ اقتدار درونی» است و خوشبختانه مسئولان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که راه برطرف کردن مشکلات، تقویت ساخت درونی است و مقدمات لازم برای این کار را آغاز کرده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر تأکید کردند: تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور، نگاه به ظرفیت‌های بیشمار درونی است و نه نگاه به بیرون و برداشته شدن تحریم‌ها. به دشمن نمی‌توان چشم دوخت و از دشمن نمی‌توان انتظار داشت.
  آمريكا دروغ مي گويد
فرمانده کل قوا همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی مبنی بر اظهار دوستی با ملت ایران، افزودند: آن‌ها در این خصوص نیز دروغ می‌گویند. از یک طرف می‌گویند با ملت ایران دوست هستیم اما از طرف دیگر این ملت را تهدید می‌کنند و انتظار هم دارند که جمهوری اسلامی از قدرت دفاعی خود بکاهد و این، واقعاً تمسخرآمیز است. فرمانده کل قوا تأکید کردند: ملت ایران و مسئولان در بخش‌های مختلف بویژه نیروهای مسلح، به توفیق الهی، روز به روز قدرت دفاعی خود را افزایش خواهند داد. حضرت آیت ا... خامنه‌ای «تکیه بر نیروی داخل» را نجات دهنده کشور و زمینه ساز حل مسائل گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانستند و افزودند: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد و در پی آن، اقدامات و ساخت‌های لازم برای ایجاد اقتصاد مقاومتی بوجود خواهد آمد.
  توصيه بر حفظ و افزايش وحدت
حضرت آیت ا... خامنه‌ای چند توصیه هم به مردم و مسئولان داشتند. توصیه اول، تأکید بر حفظ وحدت آحاد ملت، مسئولان و نخبگان و جلوگیری از مخدوش شدن متن بوسیله حواشی بود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: امروز متن حرکت ملت ایران، ایجاد اقتدار درونی و ایستادگی در مقابل توفان‌های مخالفت و معارضه است که به لطف خداوند، ملت ایران همانند ۳۵ سال گذشته این توفان‌ها را خنثی خواهند کرد. حضرت آیت ا... خامنه‌ای افزودند: باید وحدت میان مردم و مسئولان از طریق اعتماد مسئولان و مدیران کشور به مردم و همچنین اعتماد مردم به مسئولان افزایش یابد.
  دولت و منتقدان شرح صدر داشته باشند
توصیه دیگر رهبر انقلاب اسلامی، به منتقدان دولت و همچنین مسئولان دولتی بود. حضرت آیت ا... خامنه‌ای، منتقدان را به انصاف و شرح صدر فراخواندند و خاطرنشان کردند: دولت، چند ماهی بیش نیست که مسئولیت را به عهده گرفته است، باید به مسئولان فرصت داده شود که کار‌ها را با قدرت به پیش ببرند، ضمن آنکه منتقدین باید در قبال دولت، با شرح صدر برخورد کنند. ایشان مسئولان دولتی را هم به شرح صدر در برابر منتقدان دعوت کردند و گفتند: همه باید به یکدیگر احترام بگذارند.
  از عوامل دشمن در داخل غفلت نشود
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی عوامل دشمن در داخل کشور، تأکید کردند: نباید با غفلت از این عوامل، اجازه داد که آن‌ها از برخی نقاط ضعف استفاده و در حرکت کشور خلل ایجاد کنند. حضرت آیت ا... خامنه‌ای تأکید کردند: همه باید با کمک یکدیگر در راه امام (س) و مسیر اقتدار کشور، به پیش رویم و به لطف خداوند، این ملت موفق خواهد شد که همه امور را به بهترین وجه جلو ببرد. رهبر انقلاب اسلامی در پایان یک اطمینان خاطر هم دادند و گفتند: ملت ایران در قضیه هسته‌ای و در دیگر قضایا، بر دشمنان پیروز خواهند شد.
دیدگاه‌ها(۰)
تعداد بازدید :  15
لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=33877
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رئیس‌جمهور:
به دنبال آشتی برویم/برخی دانشگاه را تهدید می‌دانند/چرا دانشگاهیان سکوت می‌کنند؟
» سرویس: سياسي - دولت
کد خبر: 92111510321
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
ISNA-17-19.jpg
رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم فراهم کردن فضایی امن در دانشگاه‌ها گفت: برخی افراد دانشگاه و دانشجو را یک تهدید می‌دانند ولی دولت تدبیر و امید چنین چیزی را نمی‌پذیرد بلکه معتقد است دانشگاه راه‌حل است نه مسأله.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، با تاکید بر اینکه "ما باید آینده و منافع ملت را ببینیم"، اظهار کرد: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد. امن، یعنی همه احساس امنیت کنند.

وی تاکید کرد: باید فضا را برای رشد علمی دانشجویانمان آماده کنیم و بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.

برخی چکاره‌اند که خود را متولی همه چیز می‌دانند؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "همه اساتید و دانشگاهیان ما، کشور، فرهنگ و اسلامشان را دوست دارند"، افزود: یک عده شده‌اند متولی و همه مردم از نظر آنها شده‌اند مشکوک و همه مورد تردید و مورد شک هستند. شما چکاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید؟ آیا تنها با یک شعار یا چهره، آدم متولی می‌شود؟ بگذارید محیط باز ایجاد شود.

روحانی اضافه کرد: وقتی یک نقطه ضعف پیدا می‌کنید با ذره‌بین آن را جستجو می‌کنید اصلا ذره‌بین را برای همین خلق کرده‌اند. دست برداریم از کارهای جناحی و حزبی کمی به فکر مردم و کشور باشیم، به فکر آینده باشیم، دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول، جامعه‌پذیر و آگاه باشد. این کافی نیست که دانشجو فقط از هندسه، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی باخبر باشد بلکه باید از منافع و مصالح ملی و بدخواهان داخلی و خارجی نیز باخبر باشد و دنیا را بشناسد.

هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند

وی با تاکید بر اینکه "دانشجو باید سیاست و جهان را بشناسد ولی این بدان معنا نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد"، تصریح کرد: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند.

باور نمی‌کنم که یک استاد بین دانشجویان فرق بگذارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کلاس دانشگاه برای همه است، گفت: حتما برخی گزارشاتی که به دست ما می‌رسد اشتباه است. من باور نمی‌کنم که کسی در سمتی باشد و جایگاهی به عنوان استاد یا مدرس داشته باشد و بخواهد بین دانشجویان فرق بگذارد. من این را باور نمی‌کنم.

روحانی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و اساتید حاضر در این اجلاس گفت: بیائید برای شایسته‌سالاری هم قسم شویم و هرکس آگاه‌تر، عالم‌تر، اخلاقی‌تر و فداکارتر است برای این ملت قدر بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم. باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم نه برای رشد جناحی.

دانشگاه راه حل است، نه مسأله

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه "از نظر این دولت، دانشگاه راه‌حل است و مسأله نیست"، خاطرنشان کرد: برخی، خود دانشگاه،‌ استاد و دانشجو را مسأله می‌دانند و از همین‌جاست که ستارگان آسمان و دانشجوی ستاره‌دار به وجود می‌آید. برخی، دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند و نه فرصت اما این دولت دانشگاه‌ها را یک فرصت می‌داند پس معتقد است که دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر و کمک کند و راه‌حل ارائه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: از نظر آنها‌یی که دانشگاه یک مسأله است، باید مرتب مراقب بود؛ آن هم نه تنها با چشم بلکه با دوربین‌ها متنوع اما ما این را نمی‌پذیریم. ما نمی‌پذیریم که دانشگاه یک مسأله باشد.

چرا یک عده بی‌سواد باید حرف بزنند ولی دانشگاهیان سکوت کنند؟

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه صحبت‌های خود، خطاب به دانشگاهیان گفت: می‌خواهم یک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما باید نقد کنید. اما من می‌خواهم بگویم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه "علم، مرز نمی‌شناسد"، گفت: تحقیق، خط قرمزهایی را که امروز در جامعه ما معمول است، نمی‌شناسد. خط قرمز علم و تحقیق منافع و مصالح ملی و خواست و نیاز مردم است؛ البته برخی از آنها خط قرمز نیست بلکه خط راهنما هستند.

روحانی با انتقاد از اینکه "چرا نباید بتوانیم یک نظر علمی را در دانشگاه بیان کنیم"، افزود: چرا در علوم انسانی،‌ حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و علوم اجتماعی رشد نمی‌کنیم و صاحب‌نظر نیستیم ولی در ژنتیک، شبیه‌سازی و انرژی‌های نو پیشرفت می‌کنیم؟ علت آن است که ما در شیمی، فیزیک و علومی اینچنینی خط قرمزی نداریم و راحت می‌توان نظرات را بیان کرد ولی در علوم سیاسی و مسائل آن، گویی به نظر می‌رسد که باید هشت چشم داشته باشیم، ولی ما هشت چشم نداریم، دو چشم داریم و فقط روبرو را می‌بینیم. خداوند دو چشم بیشتر به ما نداده است. ما روبرو یعنی آینده و منافع ملت را باید ببینیم نه اینکه برگردیم و پشت‌سر را نگاه کنیم یا فقط راست،‌ چپ، زمین و آسمان را نگاه کنیم؛ این‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه این دولت محیط امن برای دانشگاه می‌پسندند، خاطرنشان کرد: محیط امن، یعنی همه احساس امنیت کنند. ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویان فراهم کنیم تا بتوانند در رشته‌های مختلف تحقیقات لازم را انجام دهند و صاحب‌نظر شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته تمام دانشجویان، اساتید ما، ‌انقلاب و کشور را دوست دارند. فرهنگ‌مان و اسلام را دوست دارند ولی یک عده شده‌اند متولی و بر همه مردم مشکوک شده‌اند. یعنی همه مردم مورد تردید و شک هستند.

روحانی خطاب به کسانی که خود را متولی همه‌چیز می‌دانند، گفت: شما چکاره هستید که خود را متولی همه‌چیز می‌دانید؟ با یک شعار و چهره و قیافه، آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت خود را دلسوزتر از دیگران می‌دانید؟

چرا به همه شک می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه "باید اجازه داد فضای باز ایجاد شود"، تاکید کرد: مردم ما عاشق کشور و اسلام هستند، عاشق انقلاب و امام هستند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند. چرا به همه شک می‌کنیم و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم،‌ تمام سخنرانی‌ها و گذشته طرف را بررسی می‌کنیم. چقدر ما آدم بیکار در کشور داریم که به دنبال یک نقطه ضعف از افراد هستند تا آن نقطه ضعف را پیدا کنند و آن را بزرگ کنند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: دست از این کارهای جناحی و حزبی برداریم. این جناح، آن جناح، چپ و راست، بس است. یک ذره به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.
روحانی با بیان اینکه "در دانشگاه‌ها در کنار پرورش و بخش علمی و تحقیق، باید به فکر مسائل اجتماعی و سیاسی هم باشیم"، گفت: دانشجویان ما، باید دانشجویانی مسئول، جامعه‌پذیر و آگاه باشند و این تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی برخوردار باشند بلکه باید از منافع ملی و بدخواهان داخلی و خارجی نیز باخبر باشند. باید از مصالح کشور باخبر باشند و دنیا را بشناسند.
وی با بیان اینکه "شناخت از جهان و سیاست باید در دانشگاه صورت بگیرد"، تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که دانشگاه، مرکز یک حزب و جناح باشد. هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب و جناح در کشور کار کند. ما باید برای ارتقاء افکار اجتماعی و سیاسی دانشجویان تلاش کنیم. ما باید برای آشنایی دانشجویان نسبت به حقوق خود و حقوق شهروندی‌شان و آشنایی‌شان با فضای جهانی تلاش کنیم.
روحانی با تاکید بر اینکه "دانشگاه مرکز حزب و جناح نیست"، گفت: جناح‌ها باید با پول خودشان بروند و یک ساختمان بگیرند و کار کنند ولی از جیب خودشان نه از جیب بیت‌المال. این موضوع اشکالی ندارد و ما حتی از فعالیت آنها استقبال می‌کنیم و حتی اگر لازم باشد دولت کمک می‌کند ولی باید توجه داشت که دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست و کلاس و دانشگاه برای همه است.
وی با اشاره به برخی از گزارش‌هایی که به وی می‌رسد، افزود: ممکن است برخی از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد اشتباه باشد. باور نمی‌کنم که کسی در دانشگاه مسئولیت داشته باشد و بخواهد بین دانشجویان بر اساس مسائل سیاسی و اینچنینی و تعلق داشتن به این جناح یا آن جناح فرق بگذارد. امکان ندارد چنین چیزی باشد. بیائید برای شایسته‌سالاری هم‌قسم شویم و هرکس عالم‌تر، اخلاقی‌تر و فدارکار برای کشور و ملت است، ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت کشور آماده کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان فراهم کنیم، ‌نه رشد حزبی و این وظیفه ماست و برای کشور ضرورت دارد.
وی با تاکید بر اینکه "بحث جسمی و سلامت دانشجویان نیز مهم است"، افزود: باید فضای لازم را برای ورزش دانشجویان، بویژه دانشجویان دختر فراهم کنیم. سلامت، خوابگاه و غذای دانشجویان مهم است و این جزو وظایف ماست، چراکه آنها باید نیروهای سالم و کارآمدی برای پیشرفت و توسعه کشور باشند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "از نظر این دولت، دانشگاه راه‌حل است"، گفت: دانشگاه مسأله نیست، ولی برخی متأسفانه خودِ دانشگاه، استاد و دانشجو را مسأله می‌دانند و می‌خواهند این مسأله را حل کنند و بعد می‌رسیم به بحث ستاره و دانشجویان ستاره‌دار، ولی آنها خود دانشگاه‌ را نیز مسأله می‌دانند.
روحانی خاطرنشان کرد: برخی، دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند و نه فرصت، در حالی که همانطور که گفتم از نظر این دولت دانشگاه، مسأله نیست بلکه راه‌حل است و چون راه‌حل است، پس دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر کند، راه‌حل ارائه دهد. از نظر آنها‌یی که دانشگاه مسأله است، باید مرتب مراقب بود، آن هم با دوربین‌های متعدد نه با چشم. در حالی که این دولت این مسائل را نمی‌پذیرد و دانشگاه را مسأله نمی‌داند بلکه دانشگاه‌ را راه‌حل می‌داند؛ راه‌حلی برای پیشرفت کشور. ما می‌خواهیم دانشگاه جهانی بیندیشد و جهانی فکر کند و تحقیق کند اما علمی و محلی عمل کند.

دانشگاه باید با بازار کار ارتباط داشته باشد

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با طرح این پرسش که "چرا دانشگاه ما با بازار کار تناسب ندارد؟"، گفت: چرا ما دانشجو را با این همه مشکل مالی تربیت می‌کنیم؟ البته دولت هرچقدر توان داشته باشد، در این ارتباط به کار می‌برد و هرچه پول در این ارتباط هزینه شود، در واقع هزینه نیست و درآمد است ولی علت این است که دانشگاه باید به‌گونه‌ای دانشجو را تربیت کند که بتواند معضلات اجتماعی را حل کند. ارتباط دانشگاه با بازار کار باید وجود داشته باشد.
وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم اظهار کرد: از شما خواهش می‌کنم که منتظر دولت نباشید. شما مسئول هستید. شما باید به ما راه‌حل بدهید. در بخش‌های سیاسی و اقتصادی باید به ما راه‌حل بدهید. من یک گله مطرح می‌کنم؛ البته نمی‌خواهم از دانشگاه نقد کنم و شما باید خودتان نقد کنید ولی چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموش هستند؟ ما در دانشگاه شهامت سقراط وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، نمی‌آیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رئیس‌جمهور نامه‌ می‌نویسید؟
روحانی با اشاره به توافق ژنو یادآور شد: همین توافق ژنو، اولین گشایش برای دانشگاه و پول دانشجویان بود. چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند، صبحت می‌کنند؟ البته نمی‌گوییم آنها حرف نزنند ولی فقط چرا آنها صحبت می‌کنند؟ چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا آنها به میدان نمی‌آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ما رسالت سنگینی به دوش داریم"، گفت: چرا وقتی ما یک قدم برمی‌داریم، صهیونیست‌ها شب و روز فریاد می‌زنند؟ چرا برخی از کشورها که از لحاظ جغرافیایی همسایه و نزدیک ما هستند، همه‌جا داد می‌زنند؟ پس معلوم است کار بزرگی شکل گرفته است. این اقدام از آثار دانشگاه است؛ چراکه کسانی که در مذاکرات حرف می‌زنند و تصمیم می‌گیرند، تربیت شده دانشگاه هستند.

آیا می‌خواهیم رودرروی هم بایستیم و موضوعی را که در گذشته رخ داده است، رها نکنیم؟

وی با بیان اینکه "چرا در جامعه نمی‌آییم و به جریان خروشان مردم وصل نمی‌شویم؟" افزود: اکثریت جامعه خوب می‌بینند و می‌فهمند. من در آسایشگاه جانبازان حضور پیدا کردم، آنها دقیقاً می‌دانستند که چه خبر است و می‌گفتند ما می‌دانیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و چه کسانی چه کارهایی می‌کنند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: محاسبه‌گری را کنار بگذاریم و اینکه دیگران به ما چه می‌گوید و اینکه چه کسانی به ما به‌به و چه‌چه می‌گویند، کنار بگذاریم. دانشگاه باید خود را نقد کند. من نمی‌خواهم فقط به مسائل سیاسی اشاره کنم.
روحانی همچنین اظهار کرد: آیا ما نمی‌خواهیم دنبال آشتی برویم؟ آیا می‌خواهیم رودرروی هم بایستیم و موضوعی را که در گذشته رخ داده است، رها نکنیم؟ آیا پیامبر اینگونه بود؟ پیامبر وقتی به مکه آمد با آن همه افراد بدخواه که به او و یارانش ظلم کرده بودند و یارانش را به صورت وحشیانه کشتند و بزرگترین ظلم‌های تاریخی را انجام داده بودند، چگونه برخورد کرد؟ وقتی پیامبر مکه را فتح کرد چه گفت؟ مگر نگفت امروز، روز وحدت است و روز انتقام نیست؟ مگر نگفت که بروید همه آزاد هستید و خانه سرسخت‌ترین دشمن خود یعنی ابوسفیان را تبدیل به مأمن کرد و گفت هرکس به خانه او برود در امان است؟ ما پیروی این پیامبر هستیم. انقلاب اسلامی و 22 بهمن برای این بود که ما اسلام و اخلاق را حاکم کنیم. آیا شما نمی‌خواهید پرچم‌دار آشتی باشید؟
وی به شعار اعتدال که مورد تاکید دولت است، اشاره کرد و گفت: اعتدالی که ما می‌گوییم، یعنی عقلانیت، توجه به منافع کشور، مدارا و اعتدال، یعنی فاصله گرفتن از افراط و تندروی‌های نابجا. چه کسی می‌خواهد این پرچم را به دوش بگیرد؟ شما باید به دوش بگیرید. مردم در 24 خرداد کار خود را انجام دادند و ما باید دنباله‌روی ملت باشیم.

همش به فکر ISI نباشیم؛ مقاله به تنهایی به درد نمی‌خورد

روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به رؤسای دانشگاه، ‌اساتید و شرکت‌کنندگان در این مراسم اظهار کرد: آیا دانشگاه نمی‌خواهد در گرفتاری‌های مردم و مشکلات آنها و بحث محیط زیست و هوای آلوده ورود پیدا کند؟ من نمی‌گویم تحقیقات بنیادین انجام ندهید، ولی برخی از تحقیقات مورد نیاز جامعه یک ضرورت و وظیفه است. امروز در هر استانی دانشجویان و دانشگاه باید جهانی بیندیشد ولی بصورت علمی عمل کند. همش به فکر ISI و امتیاز نباشیم. رها کنید این شرک‌ها را و به فکر ملت و کشور باشیم. زنجیره علم در کشور را کامل کنیم، چراکه مقاله به تنهایی به درد نمی‌خورد. مقاله باید به زندگی مردم بیاید مردم چشم امید به شما دارند.
وی با تاکید بر اینکه "دانشگاه باید از خودش نقد کند و راه‌حل بدهد"، افزود: هیأت امناهای دانشگاه‌ها باید تقویت و پررنگ شوند و شایسته‌سالاری در این هیأت‌ها حاکم باشد و دلباختگان علم در آن حضور پیدا کنند. دانشگاه محل علم، فن‌آوری، تحقیق و ایجاد ثروت است. همه ما باید برای تحقق این اهداف دست به دست هم بدهیم.

دانشگاه، «دانش‌کاه» نشود

رئیس‌جمهور همچنین گفت: دانشگاه باید برای ملت و کشورمان، «دانش‌گاه» باشد نه اینکه خدایی نکرده یک وقتی به «دانش‌کاه» تبدیل شود. ما باید دانشگاه را مرکز علم، تحقیق و پژوهش قرار دهیم و دانشجویان را به عنوان کارآفرین برای توسعه کشور و ترقی کشور آماده کنیم.

بگذارید وزیر علوم به وظایفش عمل کند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: من از همه عزیزان در کشور می‌خواهم بگذارند وزارت علوم به وظایف قانونی خود عمل کند و قانون را اجرا کند. اگر وزیر مسئول است، باید به مسئولیت خود عمل کند.
روحانی با اشاره به ویژگی‌های وزیر علوم گفت: وزیر علوم از اندیشمندان است و مورد قبول و احترام اکثریت قاطع اساتید دانشگاه است. بگذاریم که وزارت کار خود را بکند، رؤسای دانشگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و فضایی را ایجاد کنیم که تحمل در دانشگاه‌ها بالا برود. اشکالی ندارد که گروهی به یک فکر سیاسی خاصی وابسته باشند؛ آنها آزاد هستند ولی دانشگاه باید محیط مدارا شود و زبان علم و عقلانیت در آن گسترش پیدا کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با کرسی‌های آزاداندیشی نیز خطاب به دانشگاهیان تصریح کرد: کرسی‌های آزاداندیشی که رهبری بر آن تاکید داشتند چه شد؟ آزاداندیشی یعنی تضارب آرا و اینکه تحمل‌ها را بالا ببریم و در این ارتباط بار بزرگی بر دوش شماست.
وی خاطرنشان کرد: دولت به دانشگاه، دانشجو، ‌اساتید و فرهیختگان احترام می‌گذارد و از هر استاد و رئیس دانشگاهی که به دنبال شایسته‌سالاری باشد و برای پیشرفت دانشگاه قدم بردارد، با تمام وجود از او حمایت می‌کند.
به گزارش ایسنا، روحانی با بیان اینکه "دانشگاهیان نقش بسیار پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه راه داشتند"، گفت: خوشحال هستم که در طول شش ماه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید این ششمین نوبتی است که در جمع دانشگاهیان توفیق حضور پیدا کرده‌ام. یک توفیق الهی است و از سوی دیگر نشانگر اهمیت این دولت به دانشگاه‌، دانشجویان و پارک‌های علم و فن‌آوری و علم و تحقیقات است.
وی با اشاره به محتوای سخنان قبلی خود در جمع دانشجویان یادآور شد: من در سخنان قبلی‌ام گفته‌ام که دانشگاه باید استقلال آکادمیک و آزادی آکادمیک خود را بازیابد. تحقیق، آزادی و توسعه علمی همواره دستشان در دست یکدیگر است و هیچ‌جا هم تحقیق بدون محیط آزاد نمی‌توانید بیابید، ما نیاز به محیط امن در دانشگاه داریم ولی نیاز به محیط امنیتی نداریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "دانشگاه باید فضای علم باشد، نه سیاست‌زدگی"، تاکید کرد: فضای دانشگاه باید فضایی آرام باشد اما نه یک فضای خاموش. ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن آموزش،‌ پژوهش، علم، تحقیق و بینش باشد. دانشوری و روشن‌فکری از دانشگاه به فضای جامعه منتقل شود و فضای جامعه را عوض کند.
روحانی ادامه داد: ما دانشگاه منزوی جدا از جامعه، دانشگاهی که در کنجی تحقیق کند ولی تحقیق به جامعه برنگردد، نمی‌خواهیم. ما به دنبال تحقیق تا تدوین مقاله نیستیم. باید چرخه علم و فن‌آوری در دانشگاه کامل شود و از سوی دیگر مقاله و پژوهشی که ارائه می‌شود، توأم با اخلاق باشد. ما نیاز به پژوهش‌هایی داریم که اصیل باشد یعنی محقق از خود و تلاش خود مایه گذاشته باشد. ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن کارآفرین تربیت شود، نه کارجو. ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن دانشجو با ذهن خلاق تربیت شود، به ذهن خلاق نه ذهنی که پر از محفوظات باشد. نیاز به دانشگاهی داریم که علم و پژوهش در آن مکمل یکدیگر باشند. ما نیاز به دانشگاهی داریم که قدرت تعامل با جهان با توجه به روند پیشرفت جهان را داشته باشد. ما نیاز به دانشگاهی داریم که اثر و نتیجه آن تولید قدرت و ثروت باشد. نیاز به دانشگاهی داریم که مردم جامعه و ملت آثار آن دانشگاه را در زندگی خود لمس کنند.
وی با تاکید بر اینکه "ما هم معلم، مدرس، پژوهشگر، روشنفکر و دانشور می‌خواهیم"، گفت: تعلیم یافته دانشگاه که اهل تحقیق است باید مسائل اجتماعی و سیاسی اطراف خود را ببیند و برای حل مسائل اجتماعی و سیاسی از علم بهره بجوید و آن وقت می‌شود دانشور و روشنفکر.

به هرآنچه در مورد دانشگاه گفته‌ایم، پایبندیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه برای تحقق این موضوع مسیری طولانی در پیش دارد"، اظهار کرد: دولت به هر آنچه که در مورد دانشگاه گفته، پایبند است. دولت به دنبال دانشگاهی است که بین کیفیت و کمیت آن توازن وجود داشته باشد. ما نیز خوشحال می‌شویم که ببینیم 40 هزار دانشجوی دکتری داریم ولی شما دانشگاه‌های بزرگ را نیز مشاهده کنید، ببینید دانشجوی دکتری آنها چند نفر است؟ در سال یک دانشگاه اروپایی و آمریکا‌یی چند نفر دانشجوی دکتری می‌پذیرد؟ خیلی خوب است، همه دکتر شوند!
وی به شوخی با بیان اینکه "هرکس را می‌بینیم انگار دکترا دارد"، گفت: البته ما افتخار می‌کنیم که همه دارای مدرک دکتری باشند و تحقیق کرده باشند و مراحل علمی را طی کرده باشند اما آیا واقعا کیفیت لازم وجود دارد؟ اگر شما بگویید که این کیفیت است، ما خوشحال می‌شویم. شما به هر حال رؤسای دانشگاه،‌ مدیران و مسئولان دانشگاه هستید و اگر بگویید کیفیت است، ما می‌پذیریم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "کیفیت و کمیت باید توازن داشته باشد"،‌ اظهار کرد: درست است که ما قول کنکور را پشت سر گذاشته‌ایم و وحشت کنکور در دوره کارشناسی کنار رفته است، اما آیا مشکل ما حل شده و دانشگاه‌ها دارای کیفیت مطلوب هستند؟
روحانی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و شرکت‌کنندگان در اجلاس، گفت: شما می‌خواهید در دانشگاه‌ها چکار کنید؟ شما می‌خواهید غنچه‌ها را به گل شکوفای معطر تبدیل کنید؟ شما به دنبال شکوفایی ذهنی و علمی دانشجویان هستید. شما می‌خواهید میراث گذشتگان را به بیان علمی و روز منتقل کنید و آنها را در علم و دانش در مسیر رشد قرار دهیم. شما باید دانشجویان را از دانش و تحقیقات نیز مطلع کنید. در این ارتباط یک محیط مناسب، یک کتابخانه مناسب احتیاج دارید، گرچه شاید اینترنت جای آن را مقداری پرکرده باشد ولی شما نیاز به امکاناتی دارید که دانشجویان شما بتوانند به راحتی در فضای مجازی سیر کنند. شما نیاز به محیط امن برای بیان حرف و دیدگاه خود دارید.
وی که به عنوان اولین سخنران اجلاس، صحبت‌های خود را آغاز کرده بود، همچنین اظهار کرد: البته حقش این بود که در ابتدا وزیر محترم علوم صحبت می‌کردند ولی به دلیل ضیق وقت و برنامه‌های بعدی که وجود دارد، این امر میسر نشد وگرنه من نیز دوست داشتم از نکات ایشان بهره‌مند شوم.
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه‌ها در نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب نقش بسیار زیادی داشتند. از همان آغاز نهضت که از مهر 1341 آغاز شد، دانشگاه‌ها به همراه حوزه، جوانان، مردم و فرهیختگان همه با هم این مسیر را آغاز و شروع کردند و در این نهضت دانشگاهیان، حوزویان و مردم عزیز در صف مقدم بودند.
وی با بیان اینکه "وقتی که امام(ره) از زندان آزاد شد، در فروردین 1343 جشن بزرگی در مدرسه فیضیه آغاز شد"، گفت: حضور دانشگاهیان در مدرسه فیضیه پررنگ بود. آن شب دو دسته گل به مدرسه فیضیه وارد شد؛ یک دسته گل بزرگ سفید و یک دسته گل قرمز. یک دسته گلی که مربوط به دانشگاه تهران بود و دیگری بازار تهران.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه‌ها در روزهای پر فراز و نشیب پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت مردم ایران، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب نیز در همه مقاطع، دانشگاه جز پیشتازان حرکت تبثیت انقلاب اسلامی و تکامل راه انقلاب بودند. در دوران دفاع مقدس نیز دانشجویان و دانشگاهیان جزو اقشاری بودند که نقشی فعال داشتند. در علم، فن‌آوری، تحقیقات و پیشرفت علمی دانشگاه در صف مقدم بوده و هست.
روحانی ادامه داد: پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها،‌ دانشگاه‌های بزرگ، پارک‌های علم و فن‌آوری و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی در حرکت این کشور در مسیر توسعه داشتند. جشن انقلاب، جشن همه است؛ بویژه دانشگاهیان که نقش پررنگی در پیروزی و ادامه آن داشته‌اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتقاد تند مصباح‌یزدی از رییس‌جمهوری
شرق: آیت‌الله مصباح‌یزدی که سال 84 پیروانش را دعوت به روزه‌گرفتن به نیت پیروزی «احمدی‌نژاد» کرده بود با بیان اینکه «وقتی رییس‌جمهوری حکم ولی‌فقیه را دریافت کرد، اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست» حالا هشت‌ماه بعد از پیروزی «روحانی» او را به دروغگویی متهم کرده است. رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام‌خمینی چهارشنبه شب در حسینیه «امام‌خمینی» قم به‌شدت از رییس دولت جدید انتقاد کرده است. او با اشاره به شرایط جاری کشور، به آیه «نَصَحْتُ لَکمْ وَلَکن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ» اشاره کرده و گفته ‌است: «متهم می‌کنند به بی‌سوادی و کم‌فهمی و کج‌فکری و چیزهای دیگر؛ اینها خودشان نصیحت خدا و پیغمبر است؛ دوست نمی‌دارید کسی که شما را نصیحت کند و از شما انتقاد کند، می‌گویید انتقاد را دوست داریم و حق با مخالف است، ولی دروغ می‌گویید؛ طاقت شنیدن یک جمله گل ندارید.»به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «جبهه پایداری»، از حامیان نزدیک «مصباح‌یزدی»، او خطاب به دولت جدید گفته ‌است: «این رفاهی که به شما وعده می‌دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می‌فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه‌دهه ریخته شده به باد می‌دهید تا اینکه چند روزی چند دلاری که از پول‌های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل!»
ما شکست خوردیم
 تاکید «مصباح‌یزدی» بر انتخاب اصلح و رد نظریه رسیدن به اتحاد برای پیروزی در انتخابات 92 به حمایت او و یارانش از «سعید جلیلی» در انتخابات منجر شد و به شکاف میان اصولگرایان دامن زد. اصولگرایان به‌ویژه حامیان «قالیباف» بر پایداری‌ها و آیت‌الله تاختند و کنارنرفتن «جلیلی» را عامل شکست خود دانستند. اگرچه «مصباح‌یزدی» همچنان قایل به شکست نیست. او یک‌ماه قبل در گفت‌وگو با هفته‌نامه 9دی و در پاسخ به انتقادات همچنان برنگاه خود در عرصه سیاسی پای فشرده است: «اگر ما ورود در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی را با آن نگاه اول ببینیم بله ما شکست خوردیم، نه ما بلکه بقیه هم، و فقط یک گروه پیروز شدند و البته آن گروه هم باور نمی‌کرد پیروز شود؛ شرایطی پیش آمد که اینطور شد. ولی ما اینطور معتقد نیستیم، ما صرفا برای برنده‌شدن ظاهری در انتخابات وارد کار سیاسی نشدیم، هدف اصلی ما پیروزی ارزش‌ها و باورهای اسلامی است، که یکی از راه‌هایش این است که یک رییس‌جمهور اصلحی که ما تشخیص می‌دهیم سرکار بیاید.»
از سویی حمایت‌های بی‌دریغ ‌آیت‌الله از «احمدی‌نژاد» که او را «ذخیره خداوند برای امروز» دانسته ‌بود، عامل دیگری بود تا بینش سیاسی او در میان اصولگرایان با پرسش جدی مواجه شود. نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام‌صادق(ع) و برخی طلاب در یکی، دوسال گذشته خطاب به او موید همین مطلب است. جمعی از طلاب حوزه علمیه قم اردیبهشت‌ 92 در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «مصباح‌یزدی» با اشاره به اینکه او زمانی زمینه انتخاب احمدی‌نژاد را مشحون به کرامات و معجزات دانسته بود، نوشتند: «شما را از سرمایه‌های حوزه می‌دانیم بنابراین پیشنهاد خاضعانه ما آن است که حضرت استاد نقش معنوی و پدری را در جامعه ایفا نمایید و خود را از جناح‌بندی‌های سیاسی و عضویت در جبهه نوظهور پایداری و تنزل در حد آدم‌های احساسی و افراطی قرار ندهید.» یک‌سال قبل از آن هم نامه‌ای جنجالی منتسب به دانشجویان دانشگاه امام‌صادق(ع) خطاب به آیت‌الله مصباح‌یزدی، رسانه‌ای شده ‌‌بود.
تو که تخصص نداری چرا حرف می‌زنی
 دانشجویان در این نامه ضمن ابراز نگرانی از ایجاد شکاف میان نیروهای انقلاب انتقادات صریحی را نسبت به مشی و مرام اعضای جبهه پایداری مطرح و نسبت به خطر حرکت این گروه در مسیر جریان انحرافی اعلام نگرانی کرده بودند. در این نامه‌ آمده بود: «چرا جبهه پایداری که بعضا در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم‌مقامی رهبری قایل می‌شوند و شما را رهبر معنوی خود می‌دانند و خود را مطیع محض شما می‌شمارند، دست در دست اعضای این گروه انحرافی دارند و یکی‌شان جلسات منظم با سرکرده این گروه دارد و دیگری مشاور این گروه است و به جای آنها پروژه افتتاح می‌کند و آن یکی در جلسه سوال از رییس‌جمهوری از جواب‌های کم‌ادبانه او قهقهه مستانه می‌زند و از تذکرات نمایندگان می‌آشوبد؟» ادامه سخنان چهارشنبه مصباح گویا پاسخی بود به این انتقادات. زمانی که گفت: «امروز به روحانیت می‌گویند تو که تخصص نداری در مسایل اقتصادی و سیاسی چرا حرف می‌زنی؟ برو دنبال درس حوزه.» نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در طول تاریخ همواره روحانیون را به بی‌سوادی، کم‌فهمی و کج‌فهمی متهم می‌کردند، گفته است: «شاه هم می‌گفت این آخوندها یک دم‌کنی روی سرشان گذاشته‌اند و نمی‌فهمند سیاست یعنی چه و ما چه دنیایی داریم.» مصباح‌یزدی در انتها اضافه کرده است: «آنهایی که قسی‌القلب هستند می‌گویند شما را چه کار به این کارها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی‌سوادها.»
لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32098
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با تندترين واكنش‌ها به سخنان رئيس‌جمهور صورت گرفت
بازگشت مصباح با حمله به دولت
غرويان: كاش در آستانه 22 بهمن ذائقه مردم را تلخ نمی‌کردند
 تندروها در كار دولت سنگ اندازي مي‌كنند
 مشاور رئیس جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه افراد تندرو قطعا در کار دولت تاثیر خواهند داشت توضیح داد: تاثیر آن‌ها در حدی بود  که چهارشنبه شب موفق شدند گفت‌و‌گوی رئیس جمهور  با ملت ایران را یک ساعت و نیم به تاخیر بیندازند. حسام الدين آشنا تصریح کرد: باید با مقداری تحمل، استقامت، مقداری توضیح و مقداري آگاه سازی با این افراد روبه‌رو شد. وي با بیان اینکه تندرو‌ها در کار دولت سنگ اندازی می‌کنند، گفت: آزاد سازی فضا برای هنرمندان در دستور کار دولت است. حسام الدین آشنا در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهارداشت: با استقرار دولت یازدهم هنرمندان به آرامش و اطمینان رسیدن و درادامه راه بتدریج با حمایت از تشکل‌های صنفی و سپردن کار هنر به اهل هنر، سینمای امید محقق خواهد شد. البته اين اولين باري نيست كه دولتمردان روحاني زبان به انتقاد با‌ز مي‌كنند و از اظهارات و اقداماتي كه تندروها در قبال فعاليت هاي دولت انجام مي دهند زبان به گلايه گشوده بودند.در همين راستا سيد محمود علوي وزیر اطلاعات نيز با بیان اینکه تندروی و افراطی گری از سوی هر جناح کاری اشتباه است، گفت: این مسیر اعتدال است که کشور را به موفقیت های روز افزون می رساند .

 بزرگان به جاي اختلاف
 دنبال وحدت باشند
یکی از مدرسان حوزه علمیه قم و عضو سابق موسسه امام خمینی(س) با انتقاد از سخنان تند برخي خواص در این روزهایی که دولت با مشکلات فراوانی رو به رو است در گفت‌و‌گو با «قانون»، خواستار همدلی میان مسئولان نظام شد. حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان تصریح کرد: بار‌ها تکرار کرده‌ایم و از بزرگان این توقع را داریم که در دهه فجر و در آستانه ۲۲بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامي مردم را به همدلی، امید و نشاط سوق می‌دادند و اي كاش با این حرف‌ها و سخنان تند ذوق مردم را کور  و ذائقه مردم را تلخ نمی‌کردند. اين مدرس برجسته حوزه علميه با بيان اينكه امروز زمان تفرقه افكني و اختلاف نيست افزود: مقام معظم رهبری بارها بر بحث وحدت و همدلی تاکید كردند  بايد توجه داشت  در این شرایط که فشار خارجی روي دولت و نظام است در داخل نيز اينگونه اظهارات را داشته باشيم ، هيچ وجه خاصي ندارد.غرويان در آخر با حمايت از سخنان رئيس جمهور گفت:  سخنان آقای دکتر روحانی نیز اظهارات به حقی بود و ايشان تا کنون با ادب مسیر را طی کرده بودند و تاكيد كرده بودند، تخریب غیر از انتقاد است و این اقداماتی که صورت می‌گیرد، نقد نیست.

   گروه سياسي-  «سبدكالا، مذاكرات ژنو، سن وزرا، رد شدن وزراي دولت از كنار حوادث88، خوي استكباري آمريكا، سكته قلبي پيرمردي در فرسنگ ها آن طرف تر از صف سبد كالا، اظهارات نسنجيده افراد منتسب به دولت»اين گوشه اي از بهانه هاي افرادي است كه در انتخابات 24خرداد امسال بزرگترين نه را از مردم شنيدند و مانند سال هاي گذشته كه احمدي نژاد دست رد به سينه آن ها در عرصه مديريت سياسي زده بود،از  سپهر سياسي ايران خط خوردند و در لايه هاي تندروي شروع به سنگ انداختن در مسير وحدت و پيروزي مردم كردند.اين قشر كه به گفته رئيس جمهور كشورمان عده معدودي بي سواد هستند، تمام عزم خود را جزم كرده‌اند تا ضرب‌المثل معروف« ديگي كه براي من نجوشه مي خوام براي هيچكس نجوشه» را عملي كنند و نشان دهند كه تنها منافع خود را مد نظر دارند و منافع ملي را اگر منافع آن ها را در بر نداشته باشد،كنار زده و دلسوزان منافع ملي را دشمن عزت كشور بنامند.
  دروغ مي‌گويد!
در همين راستا مصباح یزدی پدر معنوي جبهه پايداري كه نماينده تندروي‌هاست، بدون نام بردن از روحاني  وي را در قياسي  با كفار مقايسه و به آیه «نَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ» اشاره کرد و اظهار داشت: متهم می‌کنند به بی‌سوادی و کم فهمی و کج فکری و چیزهای دیگر؛ این‌ها خودشان نصیحت خدا و پیغمبر(ص) است؛ دوست نمی‌دارید کسی که شما را نصیحت کند و از شما انتقاد کند، می‌گویید انتقاد را دوست داریم و حق با مخالف است، ولی دروغ می‌گویید؛ طاقت شنیدن یک جمله گل ندارید.  وی افزود: علما و بزرگاني که وارث انبیاء هستند، خانواده‌های شهدا وارثان این انقلاب، شما را نصیحت می‌کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می‌دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می‌فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می‌دهید تا اینکه چند روزی چند دلاری که از پول‌های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل! اين اظهارات مصباح يزدي در حالي بيان شد كه در هفته گذشته اين سخنان را مهدي‌كوچك‌زاده نماينده پايداري در مجلس بيان كرد كه محمدرضا باهنر رئيس وقت مجلس در پاسخ به او گفت: غلط می‌کند کسی عزت ملت را بفروشد مگر کسی می‌تواند عزت ملت را بفروشد؟ آخر این چه واژه‌هایی است که از آن استفاده می‌کنید،مگر مملکت صاحب ندارد .
  مواضع نظام يا مواضع خواص!
از سوي ديگر چندي پيش آيت ا... امامي كاشاني امام جمعه تهران در نماز جمعه آن زمان تهران اعلام كرد:مواضع دولت در مسئله هسته اي همان مواضع رهبر معظم انقلاب است.از آنجايي كه تريبون نماز جمعه ،جايگاه بيان مواضع نظام به حساب مي‌‌آيد و شخصي كه امامت را بر عهده مي‌گيرد بيهوده سخني را بيان نمي كند به نظر مي رسد نبايد دوباره دولت را به عزت فروشي متهم كرد.در همين راستا مصباح يزدي خطاب به دولتي كه حكم تنفيذ خود را از رهبر انقلاب دريافت كرده است، مدعي شد: ارزش‌های خدا یادتان نرود؛ ملت ما و امام (س) برای چه انقلاب کردند؟ برای چه این همه کشته دادند؟ برای اینکه نانشان ارزان شود؟ آن مادری که با دست خود چند فرزندش را کفن پوشاند و به جبهه فرستاد و پس از شهادتشان اشک هم نریخت، برای شکم این کار‌ها را کرد؟مصباح یزدی‌مي‌گويد: «چرا داریم ارزش‌ها را فراموش می‌کنیم؟ بد‌تر از همه کارهایی که می‌شود این است که این‌ها را به پای امام (س) و مقام معظم رهبری می‌گذارند و می‌گویند این پیروی از امام (س) و رهبری است.» اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه رهبر انقلاب در سخنراني خود خطاب به همين توهين ها فرمودند:اين تيم مذاكره كننده فرزندان خود ما هستند،فرزندان انقلاب هستند، آن ها را سازشگر نخوانيد.
  روحاني قسي القلب و همسو با شاه ملعون
درحالي كه رئيس جمهور در سخنراني خود ميان روساي دانشگاه ها هيچ اشاره اي به روحانيت و اهالي حوزه نداشت و تنها خطاب به افرادي كه هيچ تخصصي در بحث هسته اي ندارند،انتقاد داشت، مصباح با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم  گفت: پیامبر خدا گفت کم فروشی نکنید در پاسخ گفتند این فضولی‌ها به شما نیامده، شما برو نمازت را بخوان چه کار با این کار‌ها داری؟ امروز به روحانیت می‌گویند تو که تخصص نداری در مسائل اقتصادی و سیاسی چرا حرف می‌زنی؟ برو دنبال درس حوزه.  نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در طول تاریخ همواره روحانیون را به بی‌سوادی، کم فهمی و کج فهمی متهم می‌کردند، افزود: شاه هم می‌گفت این آخوند‌ها یک دم کنی روی سرشان گذاشته‌اند و نمی‌فهمند سیاست یعنی چه و ما چه دنیایی داریم.  نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: آنهایی که قسی القلب هستند می‌گویند شما را چه کار به این کار‌ها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی‌سواد‌ها.
  عدم اعتماد مردم به مسئولان
در همين راستا مرتضي آقا تهراني يكي ديگر از اعضاي جبهه پايداري با بیان این‌که امروز منتقدان و مخالفان توافقنامه هسته‌ای بی‌سواد خوانده می‌شوند، تصریح کرد: این‌که قبل از مشخص شدن چیزی دیگران را متهم کنیم درست نیست؛ باید دید سواد کسی که چنین حرفی می‌زند بیشتر است یا سواد منتقدان؛ تز دکترای آن‌ها چیست و تز دکترای منتقدان چیست. نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر این‌که در اظهار نظر‌ها باید از خدا ترسید، اظهار داشت: وقتی تریبون دست ما می‌افتد و طرف مقابل نیز قدرت دفاع از خود ندارد نباید هرچه می‌خواهیم بگوییم. وي با بیان این‌که مردم به امام خمینی (س) اعتماد کردند نه به مسئولان، ابراز کرد: امروز نیز مردم به رهبر معظم انقلاب اعتماد دارند و امیدواریم این اعتماد و محبت ما بیشتر شود.
  كاش سياستمداران از ورزشكاران ياد مي گرفتند
اي كاش سياستمداران ما در عرصه ملي گاهي از ورزشكاران ياد مي گرفتند كه هرگاه پاي منافع ملي به ميان مي آيد،دست از دشمني ها،كينه ها،منافع شخصي وشهوت كشيده و تنها پيروزي ايران اسلامي مد نظرشان مي آيد.اي كاش سياستمداران ما مانند فوتباليست هاي ما كه از ميلياردها تومان پول و آسايش مي گذرند تا پرچم كشورشان در اهتزاز باشد، كمي احساس وطن پرستي داشتند.
 اي كاش سياستمداران ما مي دانستند كه وحدت كلمه كه امام راحل بارها روي آن تاكيد كردند،رمز پيروزي است و اگر وحدت را در جامعه براي شكست دادن طرف مقابل و نيز خالي كردن عقده ها و كينه هايي كه سال هاست در دل افراد خانه كرده است،فراموش شود، عواقب غير قابل جبراني خواهد داشت.
دیدگاه‌ها(۰)
تعداد بازدید :  2011
لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=33762
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پس‌لرزه‌های سخنرانی رییس‌جمهوری
شرق، علی ذهابی: اعتراض به واژه «کم‌سواد» اسم رمز تازه بخشی از جریان اصولگرا برای انتقاد تند از رییس‌جمهوری اعتدالگراست؛ همان اصولگراهایی که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تمام توان خود را به کار گرفتند تا او را منتسب به جریان اصولگرایی معرفی کنند.
19 نماینده مجلس در نامه‌ای از رییس صداوسیما خواسته‌اند فرصتی برای منتقدان توافقنامه «ژنو» مهیا کند تا بتوانند انتقادهای خود را مطرح کنند. امضاکنندگان عنوان کرده‌اند این درخواست در واکنش به «کم‌سواد» خواندن مخالفان توافقنامه «ژنو» از سوی رییس‌جمهوری ارایه شده است.
عوض حیدرپور، نماینده مجلس درباره هدف نامه‌نگاری این 19 نماینده معتقد است «عضو یک گروه با خط‌مشی معین هستند که تغذیه تئوریک می‌شوند.» این عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «این نمایندگان می‌خواهند همچنان پرچم حلقه انحرافی، جبهه پایداری و رییس‌جمهوری پیشین، محمود احمدی‌نژاد را که شرایط امروز کشور حاصل مدیریت او است، بالا نگه دارند.»
در متن کامل نامه این نمایندگان به عزت‌الله ضرغامی اینچنین آمده: «جناب آقای مهندس ضرغامی، ریاست محترم سازمان صداوسیما. با سلام؛ نظر به اینکه رییس‌جمهوری محترم در جمع استادان دانشگاه نه تنها استادان محترم دانشگاه را به جهت دفاع از توافقنامه ژنو به ترسو بودن متهم نموده است بلکه منتقدان این توافقنامه را نیز با ادبیات نامناسبی «کم‌سواد» خطاب کرده است. و این سخنان از سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده است، مقتضی است فرصتی فراهم آوریم تا منتقدان این توافقنامه که قطعا حقوق مسلم مردم را مخدوش کرده است، با حضور موافقان به بحث و بررسی آن بپردازند.»
مجید انصاری در گفت‌وگو با «شرق» درباره سخنان اخیر رییس‌جمهوری و «کم سواد» خواندن مخالفان توافقنامه «ژنو» توسط روحانی گفت: «صحبت‌های رییس‌جمهوری به هیچ عنوان خطاب به نمایندگان محترم مجلس نبوده و فرد خاصی را خطاب قرار نداده‌اند.» معاون پارلمانی رییس‌جمهوری افزود: «آقای روحانی تنها از دانشگاهیان خواستند که به دلیل اهمیت توافقنامه «ژنو» به این موضوع ورود پیدا کنند، زیرا به اعتقاد ایشان باید این موضوع توسط صاحب‌نظران و متخصصان این امر مورد بررسی قرار گیرد.»
همچنین حیدرپور، نماینده مجلس ضمن اشاره به نامه این نمایندگان با بیان اینکه «مجلس باید جلو چنین رفتارهایی از سوی این دسته افراد را بگیرد»، گفت: «رییس‌جمهوری دانشگاهیان را نهی از منکر و امر به معروف کرده است، اما می‌بینیم جبهه پایداری تنها برای ایجاد التهاب در کشور از رییس صداوسیما یک درخواست غیرمتعارف و غیرقانونی برای پاسخ دادن به صحبت‌های رییس‌جمهوری کرده است اتفاقی که تا پیش از این هرگز نیفتاده است.»
سه‌شنبه، 15 بهمن رییس‌جمهوری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفته بود: «جا دارد اینجا گله‌ای داشته باشم و دوست ندارم من از دانشگاه نقد کنم، بلکه خودتان باید از دانشگاه نقد کنید، با طرح این سوال‌ها که چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا استادان خاموشند؟ ما شهامت سقراط‌وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم. چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، استادان دانشگاه خصوصی به رییس‌جمهوری نامه می‌نویسند و چرا حرف نمی‌زنند؟ چرا صحبت نمی‌کنند؟»
حسن روحانی با اشاره به توافقنامه «ژنو» عنوان کرده بود: «حداقل این توافق اولین گشایش برای دانشگاه و برای دانشجویان بود. فقط عده‌ای معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند، آنها باید حرف بزنند؟ البته آنها هم حرف بزنند اشکال ندارد. نقد کنند. چرا یک عده «کم‌سواد» باید حرف بزنند؟»
پس از روی‌کارآمدن حسن روحانی و انتقال پرونده هسته‌ای از شورایعالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، ایران طی سه دور مذاکرات سخت و نفسگیر با 1+5 (پنج عضو شورای امنیت سازمان‌ملل به علاوه آلمان) در ژنو موفق به توافقی با غرب شد که براساس آن تا شش ماه تحریم‌ها علیه ایران متوقف می‌شود و به مرور در ادامه درصورت توافق نهایی کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد. همچنین براساس این قرارداد ایران باید اورانیوم غنی شده 20‌درصد خود را اکسیده و به 5/3درصد تبدیل کند. دولت بارها تاکید کرده که تمام مذاکرات و توافقات صورت‌گرفته با هماهنگی و تایید مقام‌معظم‌رهبری بوده و متن کامل مذاکرات و توافق انجام شده در اختیار رییس مجلس قرار گرفته است.
اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای پاسخگویی به صحبت‌های رییس‌جمهوری در حالی ارایه شده است که پیش از این در مناظره محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیکان حملات رییس دولت نهم به سوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری نشانه رفت. او در این مناظره فرزندان آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناطق‌نوری را متهم به فساد مالی کرد. احمدی‌نژاد همچنین اتهاماتی به محمد خاتمی، غلامحسین کرباسچی و همسرش، محسن صفایی‌فراهانی و زهرا رهنورد زد که هرگز هیچ کدام از آنها فرصت پاسخگویی به این اتهامات را در رسانه ملی نیافتند. این درحالی بود که همان زمان صداوسیما برنامه‌ای جداگانه برای محمود احمدی‌نژاد درنظر گرفت که به صحبت‌هایی که درباره او از سوی رقبای انتخاباتی‌اش شده بود، پاسخ بدهد. اما حالا حامیان دیروز محمود احمدی‌نژاد که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر از «سعید جلیلی» حمایت می‌کردند خواستار پاسخگویی به صحبت‌های رییس‌جمهوری شده‌اند؛ درخواستی که عوض حیدرپور، نماینده مجلس با رد آن عنوان کرد: «نکته‌ای که در این نامه هست، این است که اگر قرار باشد رییس‌جمهوری حرفی بزند و گروهی در پی این باشند که در مقابل ایشان قرار بگیرند و به‌دنبال پاسخگویی باشند که سنگ‌روی‌سنگ بند نمی‌شود.» این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «به اعتقاد من آقای رییس‌جمهوری خطاب به استادان دانشگاه گله‌ای کرده بودند که چرا در موضوعات مهم کشور وارد نمی‌شوند تا کسانی که «کم‌سواد» هستند ورود پیدا نکنند.» حیدرپور افزود: «برداشت من از «کم‌سواد» خواندن مخالفان توافقنامه ژنو افرادی است که بی‌اطلاع از این توافقنامه هستند و من معتقدم رییس‌جمهوری فرد خاصی مدنظرشان نبوده است.» او در ادامه گفت: «البته این حق رییس‌جمهوری است که این حرف را بزند.»
او ادامه داد: «بر اساس قانون مقام‌معظم‌رهبری، رییس‌جمهوری، روسای قوه‌قضاییه و مقننه می‌توانند در تلویزیون با مردم صحبت کنند، اما اگر قرار باشد 300 نماینده هر وقت خواستند از طریق صداوسیما نظراتشان را مطرح کنند که شدنی نیست.» حیدرپور تاکید کرد: «نگارندگان این نامه از ابتدای کار دولت یازدهم هر جا که توانسته‌اند به دولت حمله کرده‌اند. به‌عنوان مثال همین بحث سبد کالا که اتفاقا کار بسیار خوبی بود و دولت می‌خواست به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کند.» او افزود: «اما می‌بینیم که آنقدر همین افراد در موضوع سبد کالا به دولت فشار آوردند که رییس‌جمهوری را مجبور به عذرخواهی کردند و دولت را ناچار کردند در این اوضاع و احوال اقتصادی به تعداد بیشتری سبد کالا بدهد.» حیدرپور عنوان کرد: «سوال من از این نمایندگان این است که چطور سال گذشته که همین «سبد کالا» به مردم داده شد، آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، هیچ کدام از این آقایان ایرادی به دولت نگرفتند، اما الان که انتخاباتی هم در کار نیست و شائبه‌ای هم به وجود نمی‌آید و دولت می‌خواهد به مردم کمک کند جنجال در کشور می‌آفرینند؟»
اعلام آمادگی موافقان توافقنامه «ژنو» برای مناظره
در پی همین موضوع جمعی از کارشناسان سیاسی و متخصصان انرژی اتمی موافق توافق هسته‌ای در واکنش به نامه تعدادی از نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای به صداوسیما جهت برگزاری مناظره آمادگی خود را برای مناظره با این نمایندگان اعلام کردند. به گزارش «پیام‌نو» احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس ششم و امیر زمانی‏‌نیا عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای کشورمان در دولت اصلاحات ابراز امیدواری کرده‌اند که نامه مخالفان توافق ژنو موردتایید و اجابت مدیران صداوسیما قرار بگیرد.  همچنین اقتصاددانانی چون سعید لیلاز، محسن رنانی، حسین راغفر و فرشاد مومنی برای حضور در یک مناظره زنده تلویزیونی پیرامون توافق «ژنو» و تحلیل این موضوع از زوایای اقتصادی اعلام آمادگی کردند. داود هرمیداس‌باوند استاد روابط بین‌الملل دانشگاه، محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان و محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه تهران نیز اعلام کرده‌اند که در صورت موافقت سازمان صداوسیما از برگزاری و حضور در یک مناظره تلویزیونی با موضع توافقنامه «ژنو» استقبال می‌کنند.
لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32096
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مناظره موافقان و مخالفان «توافق ژنو»
آیا صدا و سیما زیر بار می رود؟
توافقنامه ژنو ، محل اختلاف حامیان و مخالفان دولت شده است. در حالی که حامیان این توافقنامه معتقد هستند آنچه در ژنو رخ داد، راهکاری برای خروج کشور از شرایط بن بست گونه ای است که کشور درگیرش بود. مخالفان می گویند که عزت ایرانیان در ژنو بر باد رفت و نباید این اتفاق رخ می‌داد. به گزارش عصرايران تا کنون هر آنچه در این باره گذشته ، تک گویی های دو طرف بوده است که هر کدام در جمع و رسانه خود در باب موافقت و مخالفت با "ژنو" ، سخن گفته‌اند. اینک اما اتفاق مهمی رخ داده است ؛ از یک سو ، مخالفان دولت گفته اند که می‌خواهند در این باره در تلویزیون سخن بگویند و در مقابل ، موافقان توافقنامه ژنو هم اعلام کرده اند که آماده‌اند با مخالفان ، مناظره کنند. مخالفان توافقنامه، گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس از قبيل مهدی کوچک‏‌زاده، مهرداد بذرپاش، مسعود میرکاظمی، محمد سلیمانی، سیدمحمود نبویان، زهره طبیب‌زاده، علیرضا زاکانی، اسماعیل کوثری، حسین نجابت، امیر حسین قاضی ‏زاده ، حسین نقوی حسینی، جواد کریمی قدوسی و  حمید رسایی هستند. در مقابل ، موافقان نیز گروهی از اقتصاد دانان و استادان دانشگاه هستند. كساني مانند محمود سریع‌القلم، سعید لیلاز، محسن رنانی، حسین راغفر، فرشاد مومنی، داوود هرمیداس باوند و محمد علی سبحانی در اين ميان ديده مي‌شوند.
به نظر می رسد اینک که هم موافقان و هم مخالفان، آمادگی خود را برای مناظره اعلام کرده‌اند، بايد زمینه مناظره‌هايی زنده و شفاف در تلویزیون فراهم آید تا مردم، فارغ از شعارهای دو گروه ، تضارب اندیشه‌هایشان را به نظارت و قضاوت بنشینند. نکته مهم این که در این مناظره‌ها نباید مجریان صدا و سیما له یا علیه کسی وارد بحث شوند یا ادامه مناظره ها، اگر مطلوب صدا و سیما نبود، قطع شود. همچنین به مناظره کنندگان باید اطمینان داد که به خاطر آنچه در مناظره‌ها می گویند مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد. بدیهی است در این مناظره‌ها، مردم علاوه بر شناخت نزدیک‌تر توافق ژنو، با رویکردهای کلی و ادبیات و شخصیت دو طرف نیز آشناتر می شوند و این، به ویژه از آن جهت مفیدتر است که به مردم در رأی دادن در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بسیار کمک می کند. حال بايد ديد صدا و سيما به برگزاري مناظراه هسته‌اي تن مي‌دهد؟
دیدگاه‌ها(۰)
تعداد بازدید :  425
لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=33769
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مشاور روحانی: تندروها مصاحبه رییس‌جمهور را به تاخیر انداختند
ایرنا : مشاور رییس جمهوری اسلامی ایرنا با بیان اینکه تندورها در کار دولت سنگ اندازی می کنند ، گفت: آزادسازی فضا برای هنرمندان در دستور کار دولت است.
حسام الدین آشنا در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: با استقرار دولت یازدهم هنرمندان به آرامش و اطمینان رسیدن و درادامه راه بتدریج با حمایت از تشکل های صنفی و سپردن کار هنر به اهل هنر ، سینمای امید محقق خواهد شد.
وی پنج شنبه شب برای تماشای یک اثر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد حضور یافت . این جشنواره تا 22 بهمن ماه در سراسر کشور ادامه دارد .
آشنا در خصوص برنامه های دولت برای حمایت از هنرمندان گفت: برنامه های حمایتی ما بتدریج اعلام خواهد شد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور آزادسازی فضا و سپردن کار به دست هنرمندان است.
**تندروها مصاحبه چهارشنبه رییس جمهوری را به تاخیر انداختند
وی با تاکید بر اینکه افراد تندرو قطعا در کار دولت تاثیر خواهند داشت توضیح داد: تاثیر آنها در حدی بودی که چهارشنبه شب موفق شدند گفت و گوی رییس جمهوری با ملت ایران را یک ساعت و نیم به تاخیر بی اندازند.
مشاور رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: باید با مقداری تحمل، استقامت، مقداری توضیح و مقدار آگاه‌سازی با این افراد روبه رو شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کیهان ـ 16 بهمن 1392
از سوی رئیس‌جمهور و معاون اول صورت گرفت
یک سبد اهانت تقدیم به منتقدان دولت!
اظهارات رئیس جمهور در بی‌سواد خواندن منتقدان توافق هسته‌ای ژنو، با واکنش منفی صاحب‌نظران مواجه شد.

اظهارات رئیس جمهور در بی‌سواد خواندن منتقدان توافق هسته‌ای ژنو، با واکنش منفی صاحب‌نظران مواجه شد.
این روز‌ها که طرح توزیع سبد کالا و نحوه اجرای آن انتقادهای بسیاری را در میان مردم، کارشناسان و رسانه‌های منتقد و حامی دولت برانگیخته است و اخبار حاصله حاکی است حتی بسیاری از اعضای هیئت دولت نیز به جرگه منتقدین پیوسته‌اند، انتظار می‌رفت دولت در این زمینه اقدام به پاسخگویی و عذرخواهی از مردم کند، اما دولتمردان در اقدامی دور از انتظار، سوژه را عوض کرده و منتقدان توافق ژنو را کم سواد و حسود خواندند!
کمتر از یک ماه پیش بود که روحانی در نشستی اعلام کرد، اگر فضای نقد وجود نداشته باشد نقد زیرزمینی می‌شود و این به نفع جامعه نیست. در حالی که نقدپذیری و استقبال از پرسشگری، از وعده‌های پیش از انتخابات و پس از تشکیل دولت یازدهم بود، چنین اظهاراتی، با واکنش منفی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
دانشگاه باید فضایش
علمی باشد
رئیس جمهور صبح دیروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌‌ها و مدیران پارک‌های علم و فناوری گفت: هیچ جا علم و تحقیق را بدون محیط آزاد نمی‌توانید بیابید؛ نیازمند محیطی امن در دانشگاه‌‌ها هستیم اما نیاز به محیط امنیتی نداریم.
روحانی افزود: دانشگاه باید فضایش، فضای علم باشد، نه سیاست‌زدگی؛ فضای دانشگاه باید فضای آرام داشته باشد اما نه فضای خاموش. به دانشگاهی نیاز داریم که در آن آموزش، تعلیم و پژوهش، تحقیق و بینش باشد و دانشوری و روشنفکری آن دانشگاه بتواند فضای جامعه را عوض کند .
وی تأکید کرد: ما دنبال دانشگاهی نیستیم که در کنجی تحقیق کند و تحقیقش به جامعه برنگردد. دنبال تحقیق، فقط تا تدوین مقاله نیستیم؛ چرخه علم و فناوری در دانشگاه ما باید کامل شود. ما نیاز به پژوهش‌های توأم با اخلاق داریم. نیاز به پژوهش‌هایی داریم که اصیل و محقق از تلاش خود مایه گذاشته باشد.
دانشگاه متعلق به ملت است نه یک جناح
روحانی در همین راستا به طرح این سؤال پرداخت که «به چه مناسبت، کسی باید برای این حزب و آن حزب ،یا آن جناح و این جناح تلاش کند؟» و ادامه داد: جناح سرجای خودش. بروید یک ساختمان با پول خودتان درست کنید. از جیب مبارک؛ چرا از جیب بیت‌المال؟ «بروید ساختمان درست کنید. آنجا جمع و تبلیغ کنید. هر کاری می‌خواهید بکنید. خیلی هم خوب است، اشکال ندارد استقبال می‌کنیم. دولت هم لازم باشد کمک می‌کند اما دانشگاه متعلق به ملت است. متعلق به یک جناح نیست. کلاس دانشگاه برای همه است».
وی متذکر شد: بیاییم هم‌قسم شویم برای شایسته‌سالاری هر که عالم‌تر است، عالم‌تر و آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر و فداکارتر است برای اینکه این کشور و این ملت را قدر بنهیم و ارج بنهیم فضا را برای پیشرفت آماده کنیم.
یک عده کم سواد نقد می‌کنند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چرا دانشگاه خاموش است و چرا استادان خاموشند؟، اظهار داشت: ما شهامت سقراط‌وار را می‌خواهیم. از چه می‌ترسید؟ چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود. استادان دانشگاه خصوصی برای رییس‌جمهوری نامه می‌نویسند. چرا نمی‌آیند حرف بزنند و صحبت کنند؟
روحانی افزود: لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجو‌ها بود؛ فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند. آن‌ها باید حرف بزنند. آن‌ها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد؛ چرا یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما بزرگان دانشگاه ما خصوصی چرا حرف می‌زنند ولی نمی‌آیند در میدان.
مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تربیت‌شده دانشگاه‌های کشورند
وی تصریح کرد: آینده تاریخ بر ما نمی‌بخشد. ما یک رسالت بسیار سنگینی بر دوش داریم چرا وقتی ما یک قدم برمی‌داریم صهیونیست‌‌ها شب و روز داد و فریاد می‌زنند و عصبانی‌اند.
رئیس جمهور گفت: چرا برخی کشور‌ها که از لحاظ جغرافیایی همسایه ما هستند و نزدیک ما هستند همه جا داد می‌زنند و فریاد می‌زنند؛ معلوم است که کار بزرگی صورت گرفت. معلوم است اقدام مهمی صورت گرفته است. این اقدام از آثار دانشگاه است. روحانی افزود: آنهایی که در مذاکره حرف می‌زنند تربیت شده دانشگاه‌‌ها هستند؛ آنهایی که امروز تصمیم می‌گیرند، تربیت‌ شده دانشگاه‌‌ها هستند. چرا نمی‌آییم در جامعه؟ چرا وصل نمی‌شویم به دریای خروشان مردم؟
وی اضافه کرد: اکثریت قاطع قریب به اتفاق جامعه ما خوب می‌بینند و خوب می‌فهمند. من در بخش آسایشگاه‌‌ها جانبازهای عزیز را زیارت می‌کنم؛ آن‌ها هم دقیق می‌دانند چه خبر است. می‌دانیم کی‌ها هستند، دارند چه کار می‌کنند. همه ما می‌دانیم. محاسبه‌گری را کنار بگذاریم. اینکه دیگران ما را ملامت می‌کنند کنار بگذاریم. اینکه کی‌‌ها به ما به‌به و چهچه می‌گویند کنار بگذاریم.
نقد‌ها از روی حسادت است!
در همین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی به اقدامات دولت در موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: مخالفت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از روی حسادت است و برخی می‌گویند چرا این کار را ما انجام ندادیم؛ بخش دیگری از آن نیز به دلیل این است که گروهی به هر دلیلی دوست دارند از رئیس جمهور و دولت انتقاد کنند.
واکنش نمایندگان مجلس
اظهارات روحانی در کم سواد خواندن منتقدان توافق ژنو با واکنش منفی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
یک نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به بی‌سواد خطاب کردن منتقدان توافق‌نامه ژنو توسط رئیس‌جمهور گفت: ادب مرد به ز دولت اوست.مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس درگفت‌وگو با فارس در واکنش به بی‌سواد خواندن منتقدان توافق‌نامه ژنو، گفت: در پاسخ به این اظهارات رئیس‌جمهور باید گفت، ما بی‌سوادیم و سواد شما هم در نحوه توزیع سبدکالا کاملاً نمایان و مشهود بود.
وی افزود: بهترین پاسخ به آقایان همین یک مصرع است که گفت، ادب مرد به ز دولت اوست.
همچنین حمید رسایی نماینده مردم تهران در تذکری به رئیس جمهور از ادبیات نامناسب روحانی خطاب به منتقدان توافقنامه ژنو که آنها را بی‌سواد خوانده است انتقاد کرد و تأکید کرد: برخی از علما، نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس از این توافقنامنه انتقاد می‌کنند.
جعفری نماینده بجنورد نیز در تذکری به رئیس جمهور از اظهارات روحانی مبنی بر بی‌سواد خواندن اظهارکنندگان مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد و تاکید کرد: نقشه راه توافقنامه ژنو راه درستی ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنامه جمهوري اسلامي
16/11/1392
سرويس خبر: داخلي
سلسله مصاحبه‌هاي روزنامه جمهوري اسلامي به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي - 4
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:
در پيروزي انقلاب اسلامي، مهمترين سرمايه هماهنگي عامه مردم بود
الان افراطي‌ها مانع بزرگ هستند

اشاره
نيم قرن مبارزه عليه استعمار و استبداد و تلاش مستمر براي خدمت به مردم را در كارنامه كمتر كسي مي‌توان يافت. كسي كه بتواند كوله‌بار سنگين تجربيات زندان، شكنجه و جنگ و گريز با رژيم مستبد و خونخوار پهلوي را در مسئوليت‌هاي بزرگ رياست مجلس، رياست جمهوري، رياست مجلس خبرگان رهبري، فرماندهي جنگ و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام بكار بگيرد، در ساختن زيربناهاي كشور نقش اول را ايفا كند و در سامان دادن به سياست خارجي و روابط با كشورهاي مختلف موفقيت‌هاي بي‌بديلي كسب نمايد، طبعاً براي مخاطبان خود همواره حرف‌هاي تازه‌اي دارد.
در آستانه سي و ششمين دهه فجر انقلاب اسلامي و به مناسبت سي و پنجمين سالگرد پيروزي اين انقلاب شكوهمند به ديدار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رفتيم و در دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام با ايشان به گفتگو نشستيم. اين مصاحبه درست در ايامي انجام شد كه رفت و آمدهاي بين‌المللي به تهران در اوج بود و كوفي عنان، دبير كل سابق سازمان ملل نيز در رأس هيأتي از رؤساي جمهور سابق تعدادي از كشورها و افراد صاحب نفوذ بين‌المللي براي ديدار با آقاي هاشمي رفسنجاني به تهران آمده بودند. شرايط سياسي منطقه نيز به اوج حساسيت رسيده بود و فرصت مصاحبه با چهره پرتجربه و جهان ديده‌اي همچون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در چنين شرايطي بسيار مغتنم بود.
هر چند كسالت ناشي از سرماخوردگي و مراجعات فراوان، به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مجال كافي براي پاسخ دادن به بسياري از سؤالات خبرنگاران روزنامه جمهوري اسلامي را نداد، اما آنچه در اين فرصت به دست آمد، علاوه بر دستاوردهاي انقلاب مي‌تواند چشم‌اندازي از اوضاع داخلي و منطقه‌اي را در شرايط كنوني براي خوانندگان گرامي روزنامه ترسيم نمايد. مطالعه اين مصاحبه را به شما توصيه مي‌كنيم.
* * *
*تشكر مي‌كنيم از جنابعالي كه وقت داديد روزنامه جمهوري اسلامي در آستانه سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با شما مصاحبه داشته باشد. اولين سئوال ما اينست كه جنابعالي به عنوان يكي از چهره‌‌هاي مبارز انقلاب و يكي از اركان نظام در دوره‌هاي مختلف بعد از پيروزي انقلاب كه در مسئوليت‌ها و رده‌هاي بالا حضور داشتيد، ‌فكر مي‌كنيد نظام به اهداف خود در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي دست يافته است؟ يا با اهداف مدنظر خود فاصله دارد؟
- من خوشامد مي‌گويم به شما و تبريك مي‌گويم دهه فجر را. روزنامه جمهوري اسلامي خيلي حق زيادي دارد در نشر آرمان‌هاي انقلاب. بالاخره يك انقلاب بزرگي در ايران به رهبري امام اتفاق افتاد. اهداف انقلاب چند تا نبود، به طور كلي شرايطي كه در كشور حاكم بود از لحاظ سياسي، استبداد كشنده‌اي بود، وابستگي شديدي به خارج بود، البته از اسناد هم خيلي خوب مي‌شود فهميد كه خيلي موارد مهم را با فرمان ديگران يعني خارجيها عمل مي‌كردند و مستشاران آمريكايي تقريبا همه سنگرهاي مهم اداره كشور را گرفته بودند. مثل نيروهاي نظامي، انتظامي، نفت،‌سازمان برنامه و بودجه و دربار بخصوص كه در هر حال از لحاظ عمليات هم كارهاي ضدديني و فسادهاي شديد اقتصادي و مشكلات فراواني بود. اوايل امام مي‌فرمودند ما براي امربه معروف آمده‌ايم جلوي اين فسادها را بگيريم و آن موقع مي‌گفتند به قانون اساسي برگرديم، قانون اساسي هم كه داشتيم با اينكه اشكالاتي داشت ولي باز به آن هم عمل نمي‌شد. كم‌كم مبارزه جدي‌تر و وسيع‌تر شد، بحث حكومت اسلامي هم مطرح شد كه ايشان بحث فقهي آن را در نجف كردند، ولايت فقيه را. يك انقلاب جامع، همه جانبه و بيشتر فرهنگي. اين چهره آن روز مبارزه بيشتر فرهنگي بود. اينكه حالا ما چقدر به اهدافمان رسيده‌ايم، دستاوردهاي زيادي هست، هم از بعد خارجي كه وابستگي را از بين برديم، از جهات، علمي، فني، توليد. بگذريم كه اين 7 - 8 سال وضعمان آشفته شده، پيشرفت‌هاي مهمي كرده‌ايم، اشكالاتي هم وجود داردكه بعضي از آنها برطرف شده و بعضي از آنها تشديد شده، آن قسمت دوم سوال هم كه مي‌گوييد آيا به اهداف رسيده‌ايم يا نه؟ بايد بگويم خير. به همه اهداف نرسيده‌ايم و خيلي فاصله داريم، آن چيزي كه ما مي‌خواستيم يعني امام مي‌خواستند ما هم به عنوان شاگرد امام مي‌خواستيم اين بود كه ما يك حكومت براساس معارف اهل بيت، يك حكومت كاملا اسلامي ارايه بدهيم كه بتواند الگويي باشد براي ديگران. الان اين طوري نيست ولي دستاوردهاي زيادي هم بوده است.
* اتفاقاً سئوال ديگري كه مد نظر بود ازحضرتعالي بپرسيم همين بود كه شما به جواب آن اشاره فرموديد. بالاخره آن چيزي كه امام خميني از اين انقلاب مدنظرشان بود آيا الان احساس مي‌كنيم كه آن هست يا نه؟ يك نكته اصل نظام جمهوري اسلامي است و يكي هم محتواي اين نظام هست، شما فرموديد كه امام منظورشان اين بود كه مكتب اهل بيت در قالب حكومت در مملكت حاكم باشد، آيا الان ما مي‌توانيم ادعاكنيم چنين وضعيتي داريم يا نه؟
- همانطور كه گفتم ما هنوز فاصله خيلي داريم، ولي دستاوردهايي در اين جهت داشته‌ايم.
* خوب به هرحال اين فاصله را اگرفرض بگيريم از 1 تا 20، چقدر به اين فاصله رسيده‌ايم؟
- حالا من چنين مقياسي نگرفتم، بايد محاسبه كنيم. در همه بخش‌هاي زندگي بالاخره حكومت حرف‌‌هايي داشته است، بخشي از آنها تحقق يافته و بخشي تحقق نيافته و در بخشي هم عقب‌گرد كرده‌ايم.
* ولي 35 سال كم نيست با تمام امكاناتي كه در اختيار داشته‌ايم يك كشور ثروتمند، نيروهاي قوي، روحانيت مبارز و چهره‌هاي برجسته علمي در رأس حكومت، به هر حال علت چيست؟ آن طور كه شما مي‌فرماييد خيلي فاصله داريم؟علت چيست؟
- خوب ديگه اينها همان چيزهايي است كه خود شما گفتيد.
* اينها همه علت معده است آن چيزهاي ديگر رابفرماييد
- همانطوركه خودشما مي‌گوييد اينها همه كامل نيست، بايد تحولات جديدي اتفاق بيافتد.
* خوب اين طوري كه مي‌فرمائيد،‌ ظاهراً خيلي موافق نيستيد كه اين مساله را باز كنيد از اين عبور مي‌كنيم.
- نه،‌ اين چيزها، چيزهاي خيلي روشني است. لازم نيست كه من بگويم، همه مي‌دانند. فرض كنيد همه مي‌دانند مسايل چگونه است، مسايل قضائيمان چه طوري است،مسايل اقتصادمان، توليدمان و در بخش‌هاي مختلف و برخورداري‌ها چگونه است. اين‌ها چيزهايي است كه با آن چيزي كه اسلام مي‌خواهد تفاوت دارد.
* در فرمايشات شما يك نكته ديگري هم بود كه خيلي اهميت دارد. شايد آن بتواند به تنهايي همه اينها را بپوشاند و آن مسئله استقلال و قطع وابستگي است كه به نظر مي‌رسد آن را در حد بالايي داريم و ارزشمند است. آيا در اين زمينه هم فكر مي‌كنيد كه به نقطه مطلوب رسيده‌ايم يا مشكل داريم؟
- ببينيد، وابستگي با ارتباط فرق دارد. وابستگي را خيلي كم كرده‌ايم صفر كه نشده، چون ما يك نيازهايي داريم كه بايد از خارج تامين شود، اما خيلي كم شده است. اما اگر بخواهيم بگوييم ارتباطاتمان، خير در ارتباطات يكسري مشكلات پيش آمده كه آن مشكلات باعث شده به جاي اينكه وابستگي را كم كنيم، وابستگي زياد شده است.
* بخش مهمتر آن استقلال است، از نظر استقلال چطور؟
- استقلال سياسي كاملا هست، ما وابسته به هيچ جا نيستيم و استقلال داريم بالاخره هيچ كس الان نمي‌تواند بگويد كه ايران در بعد سياسي به ما وابسته است و چنين ادعايي هم نمي‌توانند، بكنند.
*جناب آقاي هاشمي، نزديك6 ماه است كه از فعاليت دولت آقاي روحاني مي‌گذرد و در اين مدت هم شاهديم كه جنابعالي در فرصت‌ها‌ي مختلف از دولت حمايت مي‌كنيد، حال با توجه به اين حمايت‌ها مي‌خواهيم بدانيم ارزيابي حضرتعالي از عملكرد دولت در اين مدت چيست؟

- من ارزيابي‌ام مثبت است. مثبت كه مي‌گويم نه صددرصد ولي در مجموع كه حساب كنيم مثبت است. يك‌سري شرايطي بود كه شما مي‌دانيد از هر جهت نامطلوب بود يك مشكل اساسي هم داشتيم كه تحريم‌ها و ارتباطمان با دنيا به گونه كاملا منفي براي ما درآمده بود.دولت يك كار عمده‌اش اين بود كه اول آن مشكل را از سر راه بردارد و شجاعانه هم واردشد، رهبري هم عنايت كردند، ‌نتيجه آن شد كه شاهد آغاز رخنه افتادن در تحريم‌ها هستيم. خوب در اين مدت كوتاه به ا ينجا رسيدن كار قابل قبولي است.افكار خاص سياسي، اجتماعي و اقتصادي كه دولت داشته، كه اعلام كرده و وعده داده است در آن حد مقدور فعلي كه هنوز ما به منابع جديدي نرسيده‌ايم تازه مي‌خواهد شروع شود و آن هم محدود، به نظر من بالاخره كارشان را هم كرده‌اند، در چينش سطوح بالاي حكومت، وزراء، معاونين و استانداران تا اينجا كه پيش رفته‌اند، قابل قبول است ومهمتر اينكه آقاي روحاني از افكارش عدول نكرده تابه حال و روي افكارش ايستاده است.از اول هم معلوم بود كه محدوديت‌هاي جدي وجود دارد. الان هم خودتان شاهد هستيد كه چه بهانه‌گيري‌هايي مي‌شود به خاطر كار مثبتي كه در مذاكرات اتفاق افتاد. به هر حال دولتي نيست كه الان آدم فكر كند كه دستش باز است و هر كاري را كه علاقه‌دارد مي‌تواند بخوبي انجام دهد. به نظرم تا اينجا بايد ابراز رضايت كنيم.
* شما از محدوديت‌ها براي دولت و كارهايي كه نمي‌گذارند انجام بشود، صحبت به ميا ن آورديد.اينكه نمي‌گذارند به چه علت است؟
- نمي‌گذراند،به اين علت است كه نمي‌شود انجام داد. چون ما اطلاع كافي داريم كه چنين بود جه‌اي نيست و بايد از اين به بعد كم كم تامين كنيم.
* به نظر مي‌رسد در صحنه داخلي عده‌اي از وضعيتي كه بعد از انتخابات 24 خرداد پيش آمد ناراضي هستند. شما ريشه اين نارضايتي را در چه مي‌دانيد وتا چه ميزان اين اعتراضات و ايرادات را درست مي‌دانيد؟
- ممكن است ايراد درستي هم در بين اين ايرادات باشد ولي اصل مساله برمي‌گردد به همان تنازعات سياسي كه بين دو سه جريان سياسي كشور وجود دارد كه مقدار زيادي از آنرا بهانه‌گيري مي‌دانم، نمي‌خواهند آن واقعيتي را كه پيش آمده، بپذيرند.
* چهار سال و نيم از انتخابات سال 88 گذشته،‌به نظر مي‌رسد عده‌‌اي هنوز مايل نيستند كه فضاي كشور در آرامش و همدلي و در جهت رشد و تعالي و پيشرفت باشد و شاهد هستيم كه هر روز به بهانه‌هاي مختلف سعي دارند مسايلي را مطرح كنند كه در جامعه تنش و اختلاف بوجود آيد. تحليل جنابعالي از اين وضعيت چيست؟
- تحليل من همان حرف قبلي است يعني از همان موقع به بعد برنامه‌‌اي داشتند كه رقبا را از ميدان بيرون كنند و اين كار را تا جايي كه مي‌توانستند كردند.ادله آن هم جناحي، باندي و قدرت انحصاري است.
* جناب آقاي هاشمي هزينه اين درگيري‌هاو رقابت‌هاي سياسي را كه گاهي اوقات به يك حد غيرقابل تحمل هم مي‌رسد چه كسي بايد بپردازد؟
- غيرقابل تحمل نيست، دولت بايد مقاومت كند. معلوم هست اگر كسي كه اوضاع كشور را خوب مي‌دانسته وقتي وارد هم مي‌شود و اين جناح‌بندي‌ها را هم مي‌دانسته و مي‌ديده كه قدرت اساسي، مجلس، قوه قضائيه، صدا و سيما هم همراه او نيستند و نيروهاي سطح بالايي كه در تمام اين مدت در سراسر كشور چيده شده‌اند،‌به اين كارها رضايت ندارند. طبعاً وقتي كه با اين ديد وارد ميدان مي‌شود بايد خودش را آماده كند چون بايد در اين شرايط كار بكند.
*اشاره فرموديد به اين كه طي هشت سال گذشته نيروها به شيوه و به گونه‌اي چيده شدند كه با تغيير مديريت در سطوح عالي با دولت همراه نيستند يكي از جنبه‌هايي كه به اشاره مي‌خواستيد بفرماييد، ورود يك طبقه جديدي از افراد به حوزه‌هاي اقتصادي و دخالتشان به اين حوزه‌ها بوده مثل: برخي از نيروهاي نظامي و حتي صاحبان رسانه در سطح ملي يا بقيه مسائل كه وقتي ريشه خيلي از مشكلات را با صاحبنظران و كارشناسان بررسي مي‌كنيم به دخالت و حضور نابرابر آنها در عرصه اقتصادي اشاره مي‌شود. از آن جايي كه شما خودتان در زمان تصدي رياست‌جمهوري ازجمله افرادي بوديد كه مايل بوديد و تشويق كرده بوديد برخي از اين نيروها حضور پيدا كنند، تفاوت‌ها را الان يا طي 8 سال گذشته با آن انگيزه‌اي كه از بازكردن راه حضور نيروهاي نظامي در عرصه اقتصادي وجود دارد، مي‌شود بفرمائيد چيست؟
در حال حاضر عمده ابزار حكومت در اختيار جناحي است كه سبك دولت جديد را نمي‌پسندند ازجمله رويكردهاي اقتصادي دولت را. نه اين كه فرد فرد آنها اين گونه باشند، اما بالاخره روال كار كلي اين‌گونه است. حتي اگر هم بدبين نباشيم كه تصور كنيم اين مخالفت‌ها را فقط براي پست و مقام و قدرت مي‌كنند بايد گفت تفكري دارند و بر تفكر خودشان ايستاده‌اند ولي بحث اين است كه تفكر اين عده نبايد مزاحم يك دولت مشروع باشد.
*فكر نمي‌كنيد از ابتدا اصلا بهتر بود كه راه نيروهاي نظامي را به حوزه‌هاي اقتصاد و فعاليت‌هاي عمراني باز نمي‌كرديد كه امروز شاهد چنين شرايطي نمي‌بوديم؟
شرايط حضور فرق مي‌كند. شما در قانون اساسي هم مي‌بينيد كه در زمان صلح نيروهاي نظامي بايد براي حل مشكلات مردم در كشور، كارهاي عمراني هم بكنند. اين اصل از ابتدا وجود داشته است يعني همان شيوه‌اي كه خودم عمل مي‌كردم. يا مي‌خواستيم كشور را بازسازي كنيم و سازندگي‌هاي پس از پايان جنگ زيادي در پيش داشتيم. ولي در كشور نه ماشين‌آلات به اندازه كافي بود نه سرمايه‌اي وجود داشت؛ بنابراين نيروهاي نظامي بايد مي‌آمدند پيمان‌كاري مي‌كردند. پيمان‌كاري فرق ميكند با مالكيت. پيمان‌كار در حد قرارداد كار خودش را انجام مي‌دهد و زماني كه كار به اتمام رسيد مي‌رود و اگر هم تخلف كرد، عزلش مي‌كنند. اين سبك در قانون اساسي هم تعر يف شده و بايد هم باشد و بعدا هم هر وقت لازم باشد بايد اين كار را انجام داد. اين همه ماشين‌آلات و اين همه نيروهاي توانمند و نيرومند كه در جنگ حضور داشتند نبايد معطل بمانند و لازم است خدمت بكنند در زمان صلح براي كشور. اما اين طور هم نبايد باشد كه بتوانند رقيب باشند بلكه بايد خدمت بكنند. البته در حدي كه دولت مي‌خواهد و نياز دارد.
*خصوصا سه سال اخير كه تحريم‌ها شديدتر شد و بحث انتقال پول و... بوجود آمد، شاهد بروز فسادهاي بزرگي بوديم. به عقيده شما چرا اين اتفاق افتاده است؟
- فساد هيچ وقت با آدم‌هاي سالم و عادل و خدوم پيش نمي‌آيد ولي در سال‌هاي اخير انسانهايي دست‌شان به جاهايي رسيد كه مشكل داشتند و وقتي نيروهاي اصيل را از اداره كشور دور كردند سرانجام جاي آنها افراد غيراصيل مي‌نشينند قطعا آنها آنقدر دلسوزي كه نيروهاي اصيل انقلاب و اسلام دارند نخواهند داشت؛ فساد از اين نقطه پيش مي‌آيد يك مقدار هم به خاطر اين تحريم‌ها راه‌هاي علني و روشن كار بسته شد و راه‌هاي مخفي مورد استفاده قرار گرفت.
* چشم‌انداز اقتصاد كشور را پس از تحريم‌ها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
- بخش عمده‌اي از مشكلاتمان در حال حاضر از خارج و به واسطه تحريم‌ها تحميل شده است بنابراين بايد صبر كرد تا ابعاد گشايش‌ها بيشتر مشخص شود چرا كه هنوز ابتداي لغو تحريم‌ها است و تنها چند روز از آغاز موعد لغو آنها سپري شده است. گشايش‌ها هم چندان جدي نيست و ارقامي كه آزاد مي‌شود خيلي قابل ملاحظه نيست، اگر فضا براي فعاليت بهبود پيدا كند و اينگونه نباشد كه به بهانه تغيير يك مدير، مجلس ورود پيدا كند و وزرا را فرا بخوانند، شرايط به مراتب بهتر خواهد شد. جاي تعجب دارد اين رفتار مجلس چرا كه در زمان دولت احمدي‌نژاد كه بسياري از نيروهاي توانمند اصيل را بركنار كرد، مجلس هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌داد تا اين سال آخر كه تشت از بام افتاد و حركاتي انجام شد. در دولت گذشته آن همه فساد و تباهي براحتي از سوي مجلس و قوه قضائيه تحمل و ناديده انگاشته مي‌شد و متاسفانه صداوسيما و تريبونهاي ديگر تعريف مي‌كردند. در حال حاضر شرايط خيلي متفاوت است، خيلي از وزراي دولت يازدهم به من گفته‌اند اگر نمي‌آمديم برايمان خيلي راحت‌تر بود ولي الان بايد خيلي دشواريها را تحمل كنيم. شرايط امروز تقريبا شبيه دولت پنجم پس از جنگ تحميلي است. شرايط خيلي بدتر بود از لحاظ اقتصادي؛ در آن زمان اصلا پولي نداشتيم. بانك مركزي يك ميليارد دلار پول داشت ولي 12 ميليارد دلار بدهي نقد خارجي داشتيم. در داخل هم توليد عملي نبود چرا كه بخاطر كمبود آب و برق... واحدهاي توليدي بيش از چند ساعت كار نمي‌كردند. بنابراين ابتدا سعي كرديم تنش‌زدايي كنيم آن هم با كشورهايي كه پيش از اين به صدام كمك مي‌كردند. ما با اين كشورها بدون اينكه اصلي از اصولمان را ناديده بگيريم و زير پا بگذاريم، ارتباط برقرار كرديم و در همان شرايط سخت مجلس در برنامه پنجساله، نيمي از منابعمان را از محل وام خارجي پيش‌بيني كرد و خوشبختانه موفق شديم. البته با رهبري هم بسيار هماهنگ بودم حتي براي تعيين اعضاي كابينه با ايشان توافق مي‌كردم و ايشان با خط خودشان اسم وزير را مي‌نوشتند حتي معاونان را. من الان همان سند را دارم.
* در سخنراني‌تان در كنفرانس وحدت، در حدود يك هفته اخير، شما جمله‌اي فرموديد كه در بررسي بعضي از مسايل تاريخي از جمله خليفه اول نبايد اختلافي داشته باشيم. بعضي از سايت‌ها با شيطنت، به طور ديگري مطرح كردند، چون خيلي‌ها خواستار روشن‌تر شدن موضوع هستند، البته در اينكه شما چه اعتقاداتي داريد و مجذوب اهلبيت هستيد و اصلاً هدف اين انقلاب كه توسط اشخاصي مانند شما به ثمر نشست حاكم شدن معارف اهلبيت بود هيچ شكي نيست. اما مي‌خواهيم نظرتان را بمنظور روشن شدن مسئله براي افرادي كه براي آنها ابهامي وجود دارد بيان كنيد؟
- اولاً من اين حرف‌ها را بارها زده‌ام و حرف هم مال من نيست. من در زماني كه در درس آيت‌الله العظمي بروجردي شركت مي‌كردم، ايشان مكرر در بحث تقريب مذاهب كه به دنبال آن دارالتقريب را با همكاري مفتي مصر ايجاد كردند، در همين فضا حركت ميكردند. آيت‌الله بروجردي مي‌گفتند اختلاف با اهل سنت در دو موضوع است كه يكي خلافت است كه اين يك بحث تاريخي است و الان بر سر اين نزاع نبايد كنيم، اختلاف نظر در اين مورد طبيعي است، هر كسي مي‌تواند عقيده‌ خود را داشته باشد، ما كه نمي‌توانيم عقيده‌اي بسازيم. و ديگري مسئله حجيت است كه آيا آن كسي كه ما دين را از او ياد گرفته‌ايم حجيت دارد يا ندارد؟ اين مهم است و حتي اثر عملي دارد چون بسياري از عقايد شيعه همان‌هايي است كه از خود پيغمبر و يا از اهلبيت گرفته‌ايم. اهل سنت بسياري از افكار خود را از غير ائمه معصومين گرفته‌اند، اينجا اختلاف نظر در مرجعيت و حجيت است.آقاي بروجردي مي‌گفتند در اينجا اين مسئله مطرح است و ما بايد برسر اين مسايل با هم بحث‌هايي علمي داشته باشيم. بحث من هم در همين موضوع بوده چون اختلاف نظر طبيعي است ولي تنازع جامعه را ضعيف مي‌كند كه آيات قرآن به همين موضوع اشاره دارد "ولاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم". با هم تنازع نكنيد تا هم خودتان و هم ابهت تان تضعيف و فشل نشود. اينجا مفسران "تذهب ريحكم" را به چند صورت تفسير كرده‌اند، يكي اينكه بعضي از آنها آنرا به موجودي تشبيه كرده‌اند كه با هوا آنرا بزرگ كرده‌اند وقتي باد آن خارج شود دوباره كوچك مي‌شود. بعضي مفسرين ديگر اين طور تفسير كرده‌اند كه در آن زمانها كه كشتي‌ها بدون موتور بودند و با باد حركت مي‌كردند، اگر جهت وزش باد مخالف حركت كشتي بود، اين باد يا مزاحم است يا نيست. قرآن مي‌فرمايد نزاع باعث از دست رفتن امكاناتي مي‌شود كه ما و جامعه را فشل مي‌كند و در مقابل دشمن ضعيف خواهيم شد و من هم فكر مي‌كنم كه اين براي همه بديهي است.
*اوضاع منطقه‌اي در سال‌هاي اخير بسيار حساس شده و به خاطر نداريم كه در چند سال اخير اينقدر اوضاع جهان اسلام درگير بحران‌ها و حوادث گوناگون بوده باشد. و اين درحالي است كه با شروع بهار عربي از 3 سال پيش خيلي مطمئن شده بوديم كه بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي قوام پيدا كند ولي متأسفانه به جاي آن، غبار سلفي گري و تروريسم منطقه را در بر گرفته است. به نظر شماچرا چنين وضعيتي پيش آمد و آن بيداري اسلامي به افراط گرايي، سلفي‌گري و كشتاري كه ما الآن شاهد آن هستيم تبديل شده است؟
- همانطور كه شما مي‌دانيد من چه پيش از انقلاب و چه بعد از انقلاب هميشه با افراط مخالف بوده‌ام. تندروي يك اصل نادرستي است كه بعضي‌ها جهاد و تلاش مقدس را همين تندروي‌ها مي‌دانند و براي توجيه اين نه از قرآن و نه از روايات مي‌شود براي آن استفاده كرد و تقريب و چيزهاي ديگري كه از ائمه هم داريم همين است. تندروي‌ها آفت بزرگي براي جامعه ما و همه جوامع است. بيداري اسلامي حقيقتاً يك پديده مباركي است كه اتفاق افتاد. مردم بيدار شدند و از استبداد كه همراه با استكبار هم هست، ابراز تنفر كردند چون استبداد كه مردم را ندارد، با پشتوانه خارجي زندگي مي‌كند. حكومت‌هاي موروثي همين گونه هستند. شما نگاه كنيد در مصاحبه اخير آقاي جك استراو خيلي صريح گفت ما پهلوي را آورديم و برديم و محمدرضا را هم آورديم و مصدق را هم ما حذف كرديم. اين نتيجه استبداد است يعني استبداد اين طوري است كه وقتي ضعيف مي‌شود، از قدرتهاي خارجي بايد كمك بگيرد و مي‌گيرد. بنابر اين من فكر مي‌كنم بيداري اسلامي يك حركتي است متكي بر آگاهي مردم كه حالا خودشان مي‌گويند بهار عرب. وقتي كه مردم آگاه شدند خودشان راهشان را درست مي‌روند و اين تا حدودي اتفاق افتاد ولي نيمه كاره شكست خورد. علتش هم همين افراط كاري بود كه اتفاق افتاد. اينها شايد هم در مبارزات بيداري اسلامي بودند، اما بخش كوچكي بودند اما وقتي كه پيروز شدند با كارهاي تروريستي مي‌خواستند نيروهاي كيفي را از صحنه خارج كنند با همين وضعي كه الآن در مصر و ليبي و كم و بيش در تونس هست كه حتي در انقلاب خودمان هم بود. مگر ما وقتي كه پيروز شديم اين مسايل را نداشتيم؟، چقدر عليه ما تجزيه طلبي شد. بين كردها، تركمن‌ها و در جاهاي ديگر مثل سيستان و بلوچستان و اعراب و در اهواز همين مسئله وجود داشت. ولي در آن موقع، موقعيت امام و آگاهي خود مردم كه در طول مبارزه آگاه شده بودند توانست كم كم اين مسئله را از بين ببرد و بعد از آن منجر به جنگ شد كه از آن مسئله هم سالم به در آمديم. من فكر مي‌كنم اين افراط و تفريط و تندروي‌هاي بي‌خردانه و نه تندروي‌هاي مثبت كه در بعضي از جاها لازم است، اين وضع را بوجود آورد. وقتي كه حكومت مبارك كه يك نظامي بود ساقط شد مردم يك نفس تازه كشيدند و انتخابات برگزارشد و قانون اساسي نوشته شد اما اينها از درون انحصارطلبي تندروها شد؛ خوب مردم هم ديگر همكاري نكردند و نظامي‌ها هم برگشتند. در ليبي هم وضع كم و بيش اين طوري است. من فكر مي‌كنم آگاهي مردم اثر خودش را دارد و اين تمام شدني نيست بلكه آگاهتر مي‌شوند و در دفعات بعد مي‌فهمند كه در درون خودشان نبايد اين جور آدم‌ها را راه دهند و از اول اين‌ها را مهار كنند. افغانستان چرا اينجوري است؟ افغانستان وقتي كه بر شوروي پيروز شد مي‌توانست يك راه درست را ادامه دهد، اما در آنجا اين تندروها تبديل شدند به طالبان و طالبان نصف افغانستان را به دست گرفتند كه هنوز هم مانده. ناتو هم آمد اما نتوانست آنها را از ميدان به در كند و هنوز هم هستند و البته چون آنها نيمي از ملت هستند تندروي هم مي‌كنند.
اما در بعضي از جاها آنها اقليت‌اند و آن هم اقليت‌هاي بيگانه‌اي هستند كه به آنجا آمده‌اند. بله. من فكر مي‌كنم كه اصل بيداري اسلامي و آگاهي مردم سرمايه بزرگي است؛ در خود ايران هم اين سرمايه هست و اين براي كارها خود يك محافظ است.

* شما خطر افراط گرايي را براي امت اسلام خطرناك‌تر مي‌دانيد يا توطئه‌هاي غرب را؟
- هر دوي آنها خطرند. نمي‌شود گفت كه آن يكي بهتر از ديگري است.افراطي‌ها با افكار افراطي كشور را فشل مي‌كنند و مشكل ايجاد مي‌كنند. در داخل وحدت جامعه را به هم مي‌زنند. مهمترين سرمايه ما در پيروزي انقلاب هماهنگي عامه مردم بود كه افراطي‌ها مانع آن مي‌شوند.
* الآن پشت سر اين سلفي‌ها و افراط گرايي‌ها دولت عربستان قرار دارد كه براي ايجاد توازن در منطقه و براي اينكه قدرت خودش را تقويت كند علي‌رغم كاهش حمايت آمريكا از عربستان، بشدت به دنبال حمايت از تروريسم است. بنابر اين تصور شما از اينكه آنها تا چه موقع مي‌توانند اين كارها انجام دهند، چيست؟
- البته اين بحث يك جور ديگري است، در عربستان علماي سلفي بسيار قدرت دارند. من وقتي در مكه در آن كنفرانس شركت كردم، در همان زمان درحال توسعه صفا و مروه بودند كه در حدود 20 نفر از علماي سلفي دولت را تحريم كردند. بيشتر آن افرادي كه در عربستان به صورت تروريست به جاهاي ديگر هم صادر مي‌شوند، كساني هستند كه مسايل خاص خودشان را دارند و امروز تقريبا همه تروريست‌هاي اسلامي در همه جا به آن منصب وابسته هستند كه ادامه وهابيگري و سلفي‌گري است. در چنين شرايطي آنها هستند و حالا اينكه يك دولت عربي بادولت ديگري مخالفت دارد، بحث‌هاي جديدي دارد مثلا يك دولتي را نمي‌پسندند به مخالفانشان كمك مي‌كنند.
* در راستاي همين مطالب شما، بعضي‌ها معقتدند سفر شما به عربستان مي‌تواند مانع بسياري از اين تنش‌ها و عملكرد سوء دولت عربستان شود، ولي با روشن شدن حركت‌هاي عربستان به نظر شما اين سفر به معناي مشروعيت بخشيدن به اين دخالت‌هاي عربستان نيست؟
- قبلاً كه اوضاع بدتر بود و اوضاع درست شد. در آن موقع كه صدها حاجي ايراني را شهيد كردند، عربستان هر مقدار پولي كه صدام لازم داشت در اختيار او قرارداد و خيلي چيزهاي ديگر، ما سالها مكه نمي‌توانستيم برويم به خاطر اينكه ما يكي از ركنهاي بزرگ اسلامي را تعطيل كرده بوديم. ولي با رفتاردرستي كه درداخل پيش گرفتيم عربستان به ما خيلي كمك كرد، مگرآنها راضي بودند كنفرانس اسلامي را به ايران بياورند و ايران را براي سه سال رئيس همه مسلمانان كنند؟ خوب اينكار را همين ارتباط درست باعربستان صورت داد.
* يعني شما معتقد هستيد كه هنوز فضا وجود دارد؟
- بله، من معتقدم اگر در اينجا يك طرح جامعي تهيه شود و راهي را براي حل اختلاف نظرها درست كنيم خوب خيلي آسان مي‌شود اين كار را كرد.
* ما شاهد اين هستيم كه ويروس تروريسم تا همسايگي ما آمده و كشورهايي مثل سوريه، عراق ولبنان در معرض اين خطر قرار گرفته‌اند باتوجه به نزديكي مرزهاي اين كشورها با ايران آيا شما طرحي براي مقابله با اين قضيه به ذهنتان مي‌رسد؟
- البته تروريسم آنقدر وسيع است كه در هيچ جا انسانها در امنيت نيستند. آمريكا خود آن ضربه كاري را خورد، اروپائي‌ها هم همينطور. هر جاي ديگر هم كه آنها بخواهند مي‌روند و به هيچ چيز كاري ندارند. من نمي‌توانم بگويم كه تروريسم ريشه‌كن مي‌شود، اينها الان خيلي از لحاظ امكانات مالي فراوان و مقتدر هستند. اما اينكه خيلي از مسايل حل مي‌شود بله من معتقدم كه مي‌توانيم. من به شما گفتم ما باخيلي از كشورهاي عربي در جنگ بوديم اما ديديد كه بعد از آن چقدر به رفاقت انجاميد و همكاري مي‌‌كنيم، الان بدتر از آن موقع نيست.
* شما براي كاهش تهديدات بين‌المللي مشخصا و دفع شر از منطقه كه رهبري هم روي اين قضيه تاكيد دارند، طرحي داريد؟
- اگر از من بخواهند كه بحث كنيم بله طرحي دارم، البته طرحي كه نوشته باشم خير ولي تفكراتي دارم. بالاخره با شيوه‌ عمل گذشته‌مان مي‌توانيم متناسب با زمان حال راهي را در پيش بگيريم.
* باتوجه به برگزاري كنفرانس وحدت كه به عمر انقلاب اسلامي همه ساله در حال برگزاري است و افرادسرشناسي هم من جمله خودجنابعالي كه بيشترين سخنراني را دراين كنفرانس‌ها واخيرا دراختتاميه كنفرانسي كه در ايران برگزار شد داشته‌ايد، سخنراني مي‌كنند. حال باتوجه به مجموعه برداشت‌ها وگزارشاتي كه به شما مي‌رسد، آيا اين جلسات به نتايج ملموسي خواهد رسيد يا فقط درحد بحث‌ها و گفتگوهاست؟
- بالاخره اين دور هم جمع شدن‌ها يك نتايج آني هم دارد اما اگر بخواهيم نتيجه بگيريم بايدمشكلات دنياي اسلام را دريك جا در نظر بگيريم و بحث كنيم و راه‌حل ارائه كنيم و راه حل‌ها هم اجرا شود، اما چنين كاري تا به حال نشده است. فقط بعد از شروع دولت من كه با رهبري هم خيلي نزديك بودم توانستيم اين مسائل را كه ريشه‌دار شده بود تاحدودي درست كنيم. بعدا كه همه دوباره به كارهاي افراطي برگشتند دوباره همين وضع پيش آمد.
* به نظر شما برگزاري اين كار وظيفه دولت‌هاست يامراجع و نخبگان اسلام؟
- وظيفه هر دو گروه است. فكر وايده اساسي بايداز جانب علما و نخبگان باشد كه ببينند اختلاف مابا ساير كشورها درچيست ودر كجا بايد اين اختلافات باقي بماند و دركجا بايد نباشد و حتي تا چه حدي مي‌تواند اين اختلافات باقي بماند، اين كاررا كه مابه دست جهال و آدم‌هاي بي‌عقل نبايد بدهيم. در همان سفري كه شما هم با ما آمده بوديد (خطاب به آقاي مهاجري) با همكاري ملك عبدالله 7 كميسيون كه يكي از آنها كميسيون علمايي بود كه علما بنشينند واختلافات را حل كنند. خوب اگر در حال حاضر هم چند تن از علماي پرنفوذ دنياي اسلام، علما اين اختلافات را حل كنند ودولت هم حمايت كند اين مسايل قابل حل است.
*به غير از جمهوري اسلامي، چند دولت از اين كارحمايت مي‌كنند، چون خيلي از اين دولتها مهره استعمارگران هستند؟
- فرض بر اين بود كه اين كار را دو دولت ايران و عربستان انجام دهند و مي‌دانيد كه اگر اين دو دولت با هم متفق حركت كنند وحمايت شوند آن وقت خيلي از آنها همراهي مي‌كنند.
* مشكل دولت عربستان اين است كه خودشخص ملك عبدالله فعال نيست و افرادديگري مشغول هستند؟
- من اين چيزها را نمي‌دانم و شما بيشتر مي‌دانيد ولي من فكر مي‌كنم مقدور است و حالا هركه باشد بايد به حال دنياي اسلام دلسوزي كند و وارد اين بحث نشود.
* براي مقابله با موج شيعه‌هراسي و ضديت با شيعيان به ويژه در جنوب شرقي آسيا و مشخصا مالزي واندونزي با وجود جو شديد عليه شيعيان و تكفير آنها آيا راه حلي پيشنهاد مي‌كنيد؟
- بله اگر دست افراطيون را از تريبون‌هايمان كوتاه كنيم و حكومت خودش را از اين مسايل جدا كند مابا كسي دعوا نداريم. مگر شيعه‌هراسي از كجا شروع شد؟ بيش از هشت سالي كه اين طور باما رفتار كردند شروع شد، تابه حال شيعيان چنين مشكلاتي را نداشتند. آيت‌الله سيستاني به من گفتند شما در آنجا كارهايي مي‌كنيد كه تاوان آن را مقلدين ما در كشورهاي عربي مي‌دهند و شيعيان ما تحت فشارند. بله ما هم افراطي شيعه داريم و هم افراطي سني. كشورهاي اهل سنت افراطي‌هاي خود را مهار كنند و ما هم افراطي‌ها را مهار مي‌كنيم. آقا هم همين حرف را زدند. ايشان در جمع ما خبرگان گفتند افراطي‌هاي شيعه وسني مقصر اين اختلافات‌‌اند.اين كارهايي كه اين جور مي‌كنند به نام ولايت و حرف‌هاي عجيب‌و غريبي كه مي‌زنند عيد‌الزهرا و امثال اينها خوب معلوم است كه اهانت است. خدا در قرآن به مسلمانان گفته: شما به بت‌ها بد نگوئيد چون اگر بگوئيد نتيجه آن مي‌شود كه آنها به خدا بد مي‌گويند و آن وقت گمراه‌تر مي‌شوند. ما اصل‌مان روشن است مباني‌مان روشن است مشكلات عمده كشور زير سر افراطي‌هاي شيعه و سني است، طالبان والقاعده نمونه‌هاي بيرون هستند و ما هم از اينجا چيزهايي داريم.
* به خاطر اين مصاحبه كه عليرغم سرماخوردگي و كسالت زحمت كشيديد و انجام داديد از شما متشكريم.
- موفق باشيد
* آن چيزي كه امام مي‌خواستند، اين بود كه ما يك حكومت براساس معارف اهل بيت، يك حكومت كاملاً اسلامي ارائه بدهيم كه بتواند الگويي باشد براي ديگران، ما هنوز فاصله خيلي داريم ولي دستاوردهايي در اين جهت داشته‌ايم
* ارزيابي من از مدت كوتاه فعاليت دولت آقاي روحاني مثبت است. به هر حال دولتي نيست كه الان آدم فكر كند كه دستش باز است و هر كاري را كه علاقه دارد مي‌تواند بخوبي انجام دهد. به نظرم تا اينجا بايد ابراز رضايت كنيم
* استقلال سياسي را كاملاً به دست آورده‌ايم، ما به هيچ جا وابسته نيستيم و هيچكس نمي‌تواند بگويد ايران در بٌعد سياسي به ما وابسته است
* فساد هيچ وقت با آدم‌هاي سالم و عادل و خدوم پيش نمي‌آيد ولي در سال‌هاي اخير انسان‌هايي دست‌شان به جاهايي رسيد كه مشكل داشتند و وقتي نيروهاي اصيل را از اداره كشور دور كردند سرانجام جاي آنها افراد غيراصيل مي‌نشينند، فساد از اين نقطه پيش مي‌آيد
* من چه پيش از انقلاب و چه بعد از انقلاب هميشه با افراط مخالف بوده‌ام. تندروي يك اصل نادرستي است كه بعضي‌ها جهاد و تلاش مقدس را همين تندروي‌ها مي‌دانند
*در سخنراني كنفرانس وحدت، همان حرفي را زدم كه آيت‌الله بروجردي مي‌زدند. ايشان مي‌گفتند: اختلاف با اهل سنتدر دو موضوع است كه يكي خلافت است كه يك بحث تاريخي است و الان نبايد بر سر آن نزاع كنيم و هر كسي مي‌تواند عقيده خود را داشته باشد
*در دوران شاه، مستشاران آمريكائي تقريبا تمام سنگرهاي مهم اداره كشور را فراگرفته بودند، مثل نيروي نظامي و انتظامي، سازمان برنامه و بودجه و بخصوص دربار

http://www.jomhourieslami.com/1392/13921116/13921116_03_jomhori_islami_akhbar_dakheli_0026.html
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سید‌یاسر جبرائیلی
اعلام وصول پیام «سبد کالا» در «سنای آمریکا»

کنار هم چیده شدن مطالبات «فرا هسته‌ای» و «فرا ژنو» خانم شرمن با «صف های فقرنمایی» سبد کالا، ما را از شکی که پیش از این درباره وجود پشت پرده‌ای خطرناک در طرح توزیع سبد کالا داشتیم، ‌اندکی دورتر می‌کند و تحقیق و تفحص را ضروری تر.
خبرگزاری فارس: اعلام وصول پیام «سبد کالا» در «سنای آمریکا»

خبرگزاری فارس روز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه یعنی یک روز پس از اجرای اولین مرحله طرح توزیع سبد کالا، طی یادداشتی به آثار این طرح روی تصویر عمومی کشور در محیط بین المللی اشاره کرد، نسبت به ابعاد امنیت ملی طرح مذکور هشدار داده و از ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام روحانی خواست تیمی خبره را مامور بررسی پشت پرده احتمالی این طرح مشکوک نمایند. در آن یادداشت تصریح کرده بودیم که دشمن پیوسته تحریم‌ها را عامل حضور ایران در مذاکرات معرفی می کند و صف های طولانی از مردم، که طراحان «سبد کالا» برای توزیع مرغ و برنج تشکیل داده و آن صحنه های ناگوار را آفریدند، با توجه به موقعیت زمانی و شرایط سیاسی بین المللی، نمی تواند صرفا یک گاف اجرایی باشد؛ بلکه می توان آن را بخشی از پیام های سیستماتیکی دانست که طی چندماه اخیر در حال مخابره به دشمن است و قصد «ضعیف نمایی» ایران را دارد.

هنوز بسیاری از دریافت کنندگان سبد کالا درب کیسه های برنج خود را نگشوده بودند که خانم «وندی شرمن»‌ معاون وزیر خارجه آمریکا و عضو تیم مذاکره کننده با کشورمان، در جلسه استماع سنا حاضر شد و علاوه بر طرح مطالباتی فراتر از بحث هسته ای (برنامه موشکی) و حتی توافق ژنو (تعطیلی تاسیسات اراک و فردو) به عنوان دستور کار مذاکرات جامع، دادن سبد کالا از سوی دولت به مردم را نشانه تاثیر مثبت رفع محدود تحریم روی زندگی مردم ایران دانست: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا به مردم فقیر در جامعه داد که به نوعی نشان‌دهنده این است که کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است، همانطور که روحانی قول داده بود که این پول صرف اهداف دیگر نشود».

همانطوریکه مشاهده می کنید خانم شرمن بهره برداری فوق العاده ای از طرح سبد کالا کرده و استدلال می‌کند که مردم ایران غذا برای خوردن نیز ندارند و با قسط اولی که از 4.2 میلیارد دلار پرداخت شد، دولت تهران امکان این را یافته که اندکی مرغ و برنج به مردمش بدهد! جالب اینکه در همین نشست «کریس مورفی»، سناتور آمریکایی که در مونیخ با آقای ظریف در یک پنل شرکت کرد، اظهارات دکتر ظریف درخصوص اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها پای میز مذاکره نیامده است را «خنده‌دار» می خواند. ممکن است بدخواهان دولت از آخرین عبارات این جملات، این استفاده را نیز بکنند که یحتمل «خارجی بودن» برنج و مرغ ارتباطی با ادعای خانم شرمن درباره قول آقای روحانی به غرب برای صرف پول آزاد شده ایران در زمینه برنج و مرغ داشته است. اما ما -چونان همیشه و به حکم عقل- به هیچ وجه به گفته‌های دشمن اعتماد نداشته و این استدلال دولت محترم را که علت عدم توزیع برنج ایرانی، نبود زمان کافی برای بسته بندی بوده، می پذیریم.

با این وجود اما کنار هم قرار گرفتن مطالبات «فرا هسته‌ای» و «فرا ژنو» خانم ژرمن با «صف های فقرنمایی» سبد کالا، ما را از شکی که پیش از این درباره وجود پشت پرده خطرناک در طرح توزیع سبد کالا برای ضربه زدن به دولت داشتیم، ‌اندکی دورتر می‌کند؛ پشت پرده ای که ضروت تحقیق و تفحص درباره آن با نگاه تیز امنیتی، بیش از پیش شده است. گویی نمایشی که از روز یکشنبه در خیابان های منتهی به مراکز توزیع سبد کالا شروع شد، نمایش مستند گامی به عقب از سوی ایران بوده که طبیعتا پاسخی جز گامی به پیش از سوی دشمن نداشته است.

این قانون «گامی به عقب رفتن در برابر دشمن و گامی به جلو آمدن او»، گویا قانون ثابت و لایتغیر نظام بین الملل است و ذکر یک حکایت تاریخی درباره آن، در میانه این ماجرای ما و آمریکا و مذاکرات هسته‌ای، ‌شاید آموزنده باشد. توسیدید(Thucydides)، مورخ شهیر یونانی، که به تعبیر استاد کریم مجتهدی (چهره ماندگار فلسفه) آثارش ذهن بسیاری از فلاسفه بعد از خود را «توسیدیدی» شکل داده است، کتابی دارد با عنوان «تاریخ جنگ پلوپونزی» ‌که به روایت جنگ‌های آتن و اسپارت در یونان 500 سال قبل از میلاد مسیح پرداخته است. در بخشی از کتاب، از قضا اسپارتی ها مطالباتی از آتن مطرح کرده و تهدید می کنند اگر این مطالبات را برآورده نکنید، با شما وارد جنگ خواهیم شد. پریکلس،‌ رهبر آتن، مردم را جمع کرده و یک سخنرانی تاریخی ارائه می کند که شاید تبیین دقیقی از ماهیت نظام بین الملل باشد که پس از گذشت بیش از 2500 سال، همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است و توجه می طلبد: «اسپارتیان بیشتر مایل بوده اند دعاوی را با جنگ حل و فصل کنند. اکنون نیز به عنوان حکمران و سرور نه به عنوان همردیف و برابر تظاهر می‌کنند و به ما فرمان می دهند که از پوتیدا دست برداریم و به آیی ژینا استقلال دهیم و از تصمیمی که درباره مگارا گرفته شده است چشم بپوشیم... هیچ یک از شما خیال نکند که اگر ما از تصمیم خود درباره مگارا صرف نظر نکنیم موضوعی به این کوچکی سبب بروز جنگ می شود و اگر از تصمیم خویش چشم بپوشیم جنگ موقوف می گردد... اگر برای این موضوع در برابر آنها پافشاری نکنید به تصور اینکه از ترس تسلیم شده‌اید بی‌درنگ موضوع مهمتری را عنوان خواهند کرد، ولی اگر دست رد بر سینه آنان بگذارید نشان خواهید داد که با شما باید همچون همقطار و مساوی خود رفتار کنند... هر ادعایی که قدرتی خارج از حق و قانون در پی داشته باشد جز قصد برده ساختن معنی دیگری نخواهد داشت… من از اشتباهات خودمان بیشتر از قصد سوء دشمن بیمناکم».(1)
سید یاسر جبرائیلی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی
پانوشت:
-------------------------

1- توسیدید،‌ تاریخ جنگ پلوپونزی، ترجمه محمد حسن لطفی (تهران: انتشارات خوارزمی: 1377)، ص 92
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کیهان ـ روز  ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۰
حسین شریعتمداری    
دست‌خالی برنگردید!(یادداشت روز)
1-می‌گویند؛ شخصی برای وصول طلب خود که مدتها به تعویق افتاده بود نزد بدهکار رفت و ضمن گلایه از این که چرا در پرداخت بدهی خود کوتاهی می‌کند و هر بار برای فرار از پاسخگویی، بهانه تازه‌ای می‌تراشد، خواستار دریافت مبلغی شد که به وی قرض داده بود. شخص بدهکار اما، به جای پرداخت مبلغ بدهی و یا پوزش و عذرخواهی از این که در ادای قرض خود کوتاهی کرده است، زبان به ناسزا گشود! طلبکار که از برخورد او هاج و واج مانده بود گفت؛ از شما  انتظار نمی‌رفت به جای پرداخت بدهی خود، ناسزا بگوئید و شخص بدهکار در پاسخ گفت؛ واقعیت این است که نخواستم دست‌خالی برگشته باشی!... اکنون با تأکید بر اینکه در مثل مناقشه نیست و خدای ناخواسته در پی نادیده گرفتن زحمات و خدمات رئیس‌جمهور و دولت محترم نیستیم گفتنی است؛
 بعد از بی‌تدبیری خسارت آفرین دولت مدعی تدبیر در توزیع سبد کالا که اعتراض و انتقاد همگانی را در پی داشت  انتظار آن بود- و انتظار منطقی و به‌جایی نیز بود - که رئیس‌جمهور محترم به خاطر این همه بی‌تدبیری دست‌اندرکاران طرح یاد شده،  از مردم پوزش بخواهد و برای جبران تحقیر ناروایی که در جریان توزیع سبد کالا نسبت به اقشار محروم و مستضعف روا داشته بودند، دستور پی‌گیری عوامل موثر در پیدایش این پدیده ناپسند را صادر کرده و خواستار مجازات و یا دستکم توبیخ و برکناری آنان شود، اما، رئیس‌جمهور محترم برخلاف آنچه  از ایشان انتظار  می‌رفت نه فقط کمترین واکنشی نسبت به بی‌تدبیری پدید‌ آمده در توزیع سبد کالا از خود نشان نداد، بلکه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مدیران پارک‌های علم و فناوری به منتقدان توافق ژنو اعتراض کرد! و از آنان با عنوان «عده‌ای معدود و کم‌سواد»!  یاد کرد که به گفته ایشان «از جای خاص تغذیه می‌شوند»!  و در همان حال آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز که در مراسم معارفه و تودیع روسای جدید و قدیم سازمان میراث فرهنگی شرکت کرده بود، طی سخنانی که  عجیب به نظر می‌رسید،  انتقاد به توافقنامه ژنو را «از روی حسادت»! دانسته و گفت «منتقدان می‌گویند چرا این کار را ما انجام ندادیم»!
2 - بی‌تدبیری  صورت گرفته در اختصاص و توزیع سبد کالا با هیچ توجیهی قابل توضیح نیست و به وضوح حاکی از آن است که برخی از دولتمردان و مدیران پیرامونی کابینه آقای رئیس‌جمهور برخلاف آنچه ادعا می‌شود، در اداره امور اجرایی کشور و انجام وظایفی که برعهده آنهاست، از تجربه، دانش و تدبیر لازم برخوردار نیستند، تا آنجا که توزیع سبد کالا را که می‌توانست نشانه توجه دولت محترم به اقشار محروم و مستضعف جامعه باشد به اقدامی خسارت‌آفرین و همراه با توهین و تحقیر نسبت به مردم تبدیل کردند، انبوهی از محرومان را در سرمای زیر صفر درجه و در صف‌های طولانی به مراکز توزیع سبد کالا کشاندند و بسیاری از آنان را دست خالی به خانه‌هایشان روانه کردند و دهها پی‌آمد ناپسند دیگر که رسانه‌های دشمن طی دو سه روز اخیر از آن با عنوان یک سوژه داغ برای سیاه‌نمایی علیه ایران اسلامی
 - آنهم در ایام‌الله دهه فجر - استفاده کرده  و هنوز هم می‌کنند! آیا این همه ناتوانی در اجرای طرح توزیع سبد کالا به یک عذرخواهی خشک و خالی نیاز نداشت؟! گفتنی است که در جلسه یکشنبه شب هیئت محترم دولت، برخی از وزرای حاضر در جلسه نسبت به آنچه پیش آمده بود اعتراض کرده و خواستار پی‌گیری علت و پیشگیری جدی از تکرار موارد مشابه شده بودند و یکی از وزرای محترم پیشنهاد کرده بود، آقای رئیس‌جمهور و یا معاون اول ایشان، به خاطر آنچه پیش آمده از مردم عذرخواهی کند، که...
3- آقای رئیس‌جمهور در حالی منتقدان توافقنامه ژنو  یعنی بسیاری از علما، مراجع، دانشگاهیان، متخصصان حقوق بین‌الملل و دانش هسته‌ای را «کم‌سواد» معرفی کرده و به آنان اهانت می‌کند که پیش از این، بارها بر ضرورت انتقاد و حتی تشویق منتقدان تاکید ورزیده بود. به عنوان نمونه - و فقط نمونه - ایشان روز 23 دی‌ماه در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با تأکید بر ضرورت تشویق منتقدان گفته بود «اگر نگذاریم اندیشه و نقد و پرسش بروز و ظهور پیدا کند، ناچار زیرزمینی می‌شود و این به‌نفع جامعه نیست.» آقای روحانی در جای دیگری گریز از نقد را زمینه‌ساز دیکتاتوری دانسته بود و نیز، در کتاب خود با عنوان «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» که چند سال قبل چاپ و منتشر شده است؛ آورده بود؛ «گاهی فکر می‌کنیم اعتراف به هرگونه اشتباهی به معنای شکست خواهد بود. این یکی از بزرگترین اشکالات در نظام تصمیم‌گیری کشور است و متأسفانه هنوز در جامعه ما انتقاد جایگاه خود را پیدا نکرده است... باید انتقاد به یک معروف و کار شایسته تبدیل شود و انتقادکننده در انتظار تشویق باشد و نه تنبیه... بزرگترین شجاعت، پذیرش اشتباه و خطا از طرف مسئولان است.»
اکنون باید از جناب رئیس‌جمهور محترم پرسید؛ اگر «انتقاد» را لازمه پیشرفت، مانع دیکتاتوری و انتقادکنندگان را درخور تشویق می‌دانید، چرا به کسانی که بسیاری از آنان با ارائه مستندات روشن، به توافقنامه ژنو انتقاد کرده‌اند، تهمت «کم‌سوادی»! و مواجب‌بگیری! می‌زنید؟! و چنانچه حاضر نیستید کمترین انتقادی را بپذیرید چرا پذیرش اشتباه و انتقاد را بزرگترین شجاعت مسئولان معرفی کرده‌اید؟!
4- این احتمال نیز به ذهن خطور می‌کند که مبادا برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور محترم  برای فرار از پاسخگویی خود در قبال بی‌تدبیری خسارت‌آفرین توزیع سبد کالا از اعتماد ایشان سوءاستفاده کرده و  حمله تند و اهانت‌آمیز به منتقدان توافقنامه ژنو را به وی  پیشنهاد کرده باشند، تا از این طریق، ماجرای یاد‌شده در واکنش منتقدان به اهانت رئیس‌جمهور و معاون ایشان، به فراموشی سپرده شود! که در این صورت، توجه و دقت بیشتر رئیس‌جمهور محترم نسبت به این طیف از اطرافیان ضرورت بیشتری خواهد داشت.
5- آقای دکتر روحانی در اهانت خود به منتقدان توافقنامه ژنو توضیح ندادند چرا در بحبوحه اعتراض همگانی به بی‌تدبیری و ناتوانی دولت در توزیع سبد کالا به یاد توافق ژنو و اهانت به منتقدان آن افتاده‌اند؟! و معاون اول ایشان نیز، این پرسش را بی‌پاسخ گذاشت که دولت محترم در توافق ژنو، کدام دستاورد قابل ارائه و امتیاز درخور توجهی را برای ملت به ارمغان آورده است که به قول ایشان، برای برخی از منتقدان این توافقنامه «حسادت برانگیز»! باشد؟! «امتیاز نقد» دادن و وعده نسیه گرفتن، افتخار نیست که حسادت دیگران را در پی داشته باشد؟! تا آنجا که با ارائه شواهد و مستندات برگرفته از متن توافقنامه ژنو قابل دیدن است، تنها دستاورد درخور توجه توافقنامه یاد‌شده، اثبات «غیرقابل‌اعتماد بودن» آمریکاست و صد البته باید گفت که این دستاورد برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب که کینه‌توزی‌های آمریکا را از نزدیک ندیده بودند و همچنین برای برخی از دولتمردان که  حریف را قابل اعتماد تلقی می‌کردند، دستاورد بزرگ و قابل ملاحظه‌ای است.
و اما، به جناب آقای روحانی و برخی دیگر از دولتمردان محترم که توافقنامه ژنو را «بزرگترین توافق قرن»! و «نتیجه تسلیم قدرت‌های بزرگ»! می‌دانند پیشنهاد می‌کنیم زمینه‌ای برای یک نشست مشترک میان برخی از منتقدان  و حامیان توافقنامه یاد‌شده فراهم آورند و هر دو طرف با این شرط که فقط به شواهد مستند از متن توافقنامه تکیه کنند، درباره آن به اظهارنظر بنشینند. باور ما این است که در آینده‌ای نه چندان دور، واقعیت تلخی که این توافقنامه در پی دارد، آشکار خواهد شد، اگر چه نشانه‌های آن از هم‌اکنون نیز قابل دیدن است.

حسین شریعتمداری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برخی نمایندگان تحقیر کردن منتقدان توسط روحانی را نکوهش کردند
واکنش اعتراضی به سخنان رئیس‌جمهور
تهران امروز ـ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
لطف‌الله فروزنده قائم‌مقام جمعيت ايثارگران با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور: اگر كسي را قبول نداريم نبايد وي را متهم یا تحقیر كنيم. اگر این اصل رعایت شود آنگاه فضاي كشور هم منطقي باقي می‌ماند. دولت بايد از نقدها استفاده كند. حيات جامعه و نشاط آن منوط به وجود فضاي نقد است و بايد تفاوت ميان نقد و تخريب قائل شد. حق نداريم منتقد خود را كم‌سواد خطاب كنيم

تهران امروز: حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران صبح ديروز در اجلاس روساي دانشگاه‌ها و مديران پارك‌هاي علم و فن‌آوري منتقدان توافقنامه ژنو را عده معدودي «كم‌سواد» خواند و گفت: «چرا فقط يك عده معدود كم‌سواد كه از جايي خاص تغذيه مي‌شوند، بايد از توافق ژنو حرف بزنند اما اساتيد دانشگاه‌هاي ما خاموشند؟»

همزمان با سخنراني حسن روحاني، اسحاق جهانگيري معاون اول وي نيز در مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان ميراث فرهنگي، همچون رئيس دولت به منتقدان توافقنامه ژنو تاخت و گفت: «مخالفت‌هايي كه با اقدامات دولت در زمينه سياست خارجي مي‌شود از روي حسادت است.»

اين اولين باري نيست كه ياران دولت یازدهم منتقدان خود را كم‌سواد و حسود و... خطاب مي‌كنند. اين سخنان در حالي از سوي رئيس‌جمهور و معاونش بر زبان جاري شد كه كمتر از يك ماه پيش حسن روحاني در اولين همايش استانداران «دولت تدبير و اميد» از مردان دولتش خواسته بود تا از نقد نهراسند: «يادمان باشد از نقد و انتقاد نبايد بهراسيم و نبايد ناراحت شويم، آزاد بگذاريم هركس نقد دارد، مخصوصا نقد سالم، سازنده و دلسوزانه اين بهترين كمك براي ماست.»

نكته اينجاست كه حسن روحاني در هشت سالي كه دستي در مديريت اجرايي كشور نداشت، كتابي تحت عنوان «ديپلماسي هسته‌اي و امنيت ملي» نوشت و در آن صراحتا از جاهل دانستن يك منتقد يا خائن دانستن وي انتقاد كرده بود: «فكر مي‌كنيم وارد آوردن اشكال به يك تصميم، مساوي با جهل يا حتي خيانت تصميم‌گيرنده است؛ در حالي كه بايد بپذيريم معمولا تصميمات با نقص و خطا همراه است.»

وي در بخش ديگري از همين كتاب مي‌نويسد: «اينكه بسياري از قوانين مصوب به ناچار پس از چند ماه يا چند سال نياز به اصلاح پيدا مي‌كند، در بسياري از موارد ناشي از مشكل تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در تصويب قوانين است. بايد انتقاد به يك معروف و كار شايسته تبديل شود و انتقادكننده در انتظار تشويق باشد و نه تنبيه.» روحاني در كتاب مذكور تاكيد مي‌كند: «تا به اين نقطه نرسيم به ناچار بايد شاهد ادامه تصميمات اشتباه مسئولان باشيم. بزرگ‌ترين شجاعت پذيرش اشتباه و خطا از طرف مسئولان است. بايد فرمايش اميرالمومنين(ع) را مدنظر قرار دهيم كه فرمود: من در حدي نيستم كه خطا نكنم يا از استماع نظرات ديگران بي‌نياز باشم.»

سخنان رئيس‌جمهور درباره سكوت اساتيد مدافع دولت اگرچه سخن برحقي است و انتظار دولت اين است كه در ميان موج گسترده انتقاداتي كه اين روزها از عملكرد دولت در فاز كنترل بحران برف و سبدكالا و... مي‌شود، آنها نيز به ميدان دفاع از عملكرد دولت بيايند و سخني بگويند، اما در اين ميان نبايد انتظار داشت منتقدان و چه بسا مخالفان لب به اعتراض و سخن نگشوده و صرفا هر زمان كه قرار بر تاييد عملكرد دولت باشد، سخن بگويند.

ياد هشت سال گذشته

سخنان اين روزهاي مقامات دولت درباره منتقدانش بيش از هرچيز يادآور ادبيات محمود احمدي‌نژاد است؛ آنگاه كه مخالفان و منتقدانش را مورد خطاب قرار مي‌داد: «قيافه روشنفكري مي‌گيرند، به اندازه بزغاله هم از دنيا فهم و شعور ندارند.» يا روز ديگري گفت: «بخواهيم وارد باندبازي و دعواهاي اينگونه شويم، اين موضوع حدو مرزي ندارد كه متاسفانه عده‌اي در يك‌سال اخير حد و مرز اين موضوع را نشناختند و رعايت نكردند و ما به حرمت ملت سكوت كرديم.»

سخنان اين روزهاي حسن روحاني به شدت در حال افتادن روي ريل قطار محمود احمدي‌نژاد است؛ آنگاه كه بعد از يكي، دو سال زمزمه‌هاي«نمي گذارند» و «خواستيم و نگذاشتند»‌ها آغاز شد و بقيه دوران رياست‌جمهوري‌اش با همين الفاظ طي شد.
نكته اما اينجاست كه محمود احمدي‌نژاد رسما «ديگران» و «آنهايي» را كه تا روز آخر نامشان را نبرد مقصر ناكامي دولتش معرفي مي‌كرد. در آن روزها حسن روحاني رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و تندترين انتقادات را از دولت احمدي‌نژاد مي‌كرد.

جايگاه نقد و انتقاد در كشور جايگاه مهمي است كه بي‌توجهي به آن مي‌تواند مصيبت‌هاي فراواني در كشور پديد آورد. از دستگاه عريض و طويل دولت و آنهايي كه خود مستقيم دستي بر آتش دارند نمي‌توان انتظار داشت به نقد آن چيزي بنشينند كه خود پديد آورنده آن بوده‌اند. انتقاد از منتقدان خيلي زود مي‌تواند جاي خود را به «نمي گذارند»‌هاي دوران قبل بدهد اگر در بر همين پاشنه بچرخد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سوالات یک بی سواد مزدور از رئیس جمهور!
مهدی بلوکات
رجانیوز ـ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲

یادم هست دوران دانشجویی، وقتی در سال های حاکمیت دولت آقای خاتمی، انتقادی می کردیم، یا در تجمعات و برنامه های دانشجویی شرکت می کردیم و یا بیانیه و نامه ای بر خلاف میل مسئولان دولتی می نوشتیم، سریعا مدیران وقت و رسانه های اصلاح طلب و حتی مسئولان عالیرتبه دولتی، ما و سایر دانشجویان را «عدی چماق به دست مزدور» ، «وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی» و «افراطی گرا و خشونت طلب» می خواندند که بایستی مورد غضب و برخورد دستگاه های مربوطه قرار گیریم.

اما ظاهرا، قصه پر غصه ی توهین ها و زخم زبان های وقت و بی وقت به منتقدان - به ویژه اگر اساتید و دانشجویان انقلابی باشد- همچنان ادامه دارد.

این مسئله آنجا دردآورتر و ملال انگیزتر می شود که منتقدین و یا حتی معترضین به یک موضوع ملی، از ناحیه بالاترین مقام اجرایی کشور مورد هجمه قرار گیرند.

در همین رابطه، مواجهه رئیس دولت یازدهم با منتقدین توافق ژنو، در نوع خود تاسف آور و قابل تامل است.

سخنرانی آقای روحانی در جمع روسای دانشگاه ها که قاعدتاً بایستی متین ترین، منطقی ترین، علمی ترین و مستدل ترین سخنرانی یک رئیس جمهور باشد، به یکی از تلخ ترین سخنان ایشان تبدیل شد که بایستی به بحث و نقد و نظر گذاشته شود.

آقای روحانی که با شعار اعتدال و برپایی دولت تدبیر و امید به میدان آمد و در ایام تبلیغات انتخاباتی، دائم بر تحمل مخالف و منتقد تاکید داشت، در اجلاس مذکور، منتقدین توافق ژنو را عده ای بی سواد و مزدور خواند و گفت: "چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند؟!"

این جملات آقای روحانی در حالی بیان می شود که ایشان در اظهار نظرهای گوناگون قبل و پس از انتخابات، بر لزوم استماع دیدگاه همه سلایق و جریانات فرهنگی و سیاسی تاکید می نماید و هر گونه تهمت و اسائه ادب به ساحت مردم و نخبگان را نکوهش می کند و اساسا یکی از دلایل حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 92 را برطرف نمودن فضای بی حرمتی و افتراء و تحقیر مردم و حاکم کردن فضای نقد و آزادی بیان می داند.

روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم آذربایجان غربی قول می دهد که: "آ‌زادی در دولت روحانی به معنای واقعی نمایان می‌شود" و پس از آن در سفر استانیِ خوزستان گفت : "در این دولت انتقاد آزاد است." و جملات و وعده های متعدد از این جنس، مبنی بر رعایت حقوق منتقد و احترام به افکار عموی، همواره ترجیع بند کلام ایشان بوده است.

حال بایستی چند سوال شفاف و بی پرده از آقای رئیس جمهور پرسید.

جناب آقای روحانی!

 آیا واقعا به افکار عمومی- بخصوص اساتید و دانشجویان- حق نمی دهید که در رابطه با مسائل کشور، از جمله «توافق نامه ژنو» از شما و مسئولان دولتی سوال کنند و خواستار تبیین ابعاد مختلف آن شوند؟‌

آیا شیوه انعقاد و مفاد و بندهای توافق نامه ژنو را کاملا شفاف و خالی از ابهام می دانید و مخالف بحث و بررسی کارشناسانه و علمی پیرامون این توافق نامه هستید؟‌

آیا محرمانه بودن و تاریخی بودن توافق نامه ژنو به حدی است که همه بایستی مجبور باشند قرائت و برداشت جنابعالی و همکارانتان در دولت را بپذیرند و اساتید و دانشجویان رشته های حقوق، روابط بین الملل و افراد آگاه و مسلط به زبان های خارجی، حق ندارند خلاف قرائت به اصطلاح رسمی دولت، برداشت و تفسیر یا ترجمه دیگری را ارائه دهند؟

آیا با وجود تعابیر و تفاسیر نگران کننده امریکا و اروپا و سکوت توامان جنابعالی، وزیر خارجه و سایر مسئولان دولتی در این مورد، بازهم دانشگاهیان ، نخبگان و عموم مردم حق تشکیک در مفاد و دستاوردهای ژنو را ندارند؟

آیا واقعا توافق نامه ژنو بازی برد- برد است وحقوق مختلف ملت ایران، از جمله حق غنی سازی در آن قید شده است؟

آیا طرف غربی به تعهدات خود پایبند است و حداقل در مقام موضع گیری و ادبیات دیپلماتیک، حقوق و عزت ایرانیان را به رسمیت شناخته است؟

آقای روحانی!

آیا واقعا معتقدید طرف امریکایی و اروپایی به ملت ما احترام می گذارد و حرف از گزینه هاب نظامی و استمرار تحریم ها بر مبنای همین احترام است؟

آیا  ده ها استاد و هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان و تشکل های دانشجویی که در رابطه با عملکرد دولت در توافق نامه ژنو بحث و انتقاداتی داشتند، بی سواد و مزدوراند؟

آیا صیانت از میراث شهداء و دانشمندان هسته ای، دغدغه یک عده بی سواد است که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند؟

آقای روحانی!

جواب سوال های بالا از نگاه مردم کاملا مشخص است و لزوم شفاف سازی در مورد مسایل کلان کشور از نگاه هیچ فرد یا گروهی پوشیده نیست.

اما چرا اساتید ، دانشجویان، نخبگان و عموم مردمی که در رابطه با محورهای مورد اشاره، اظهار نظر کردند و بحث و تبادل نظر نمودند، بی سواد و مزدور خطاب می شوند؟

به نظر می رسد آینده اینگونه اظهارنظرها، نوعی خشونت نظری و دیکاتوری پنهان را رقم خواهد زد که کسی حتی فکر پرداختن و سخن گفتن در رابطه با راهبرد ها و تصمیمات کلان دولت را به خود راه ندهد و هر صدایی که با نوای دولت هم آهنگ نباشد، در گلو خفه شود.

البته طبیعتاً این رویکرد و دیدگاه آقای روحانی در رفتار سایر مسئولان دولتی نیز متجلی خواهد شد.

 تاکید بیش از اندازه آقای ظریف و تیم همراهشان بر محرمانه بودن مذاکرات و پاسخگو نبودن ایشان به نمایندگان مجلس و افکار عمومی، از تبعات همین دیدگاه ها است.

چرا بایستی وزیر امور خارجه کشور در مواجهه با مجلس شورای اسلامی و سوالات و ابهامات متعدد نمایندگان، مردم بگوید مذاکرات محرمانه است، اگر می خواهید مرا استیضاح کنید؟!

 این رفتارها و مواضع ، در واقع ترجمه های دیگر همین جمله آقای روحانی است که « چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند؟!»

آقای روحانی باید بپذیرند که قریب به نیمی از مردم به ایشان و برنامه هایشان رای ندادند و قرار نیست همه مردم و نخبگان – حتی کسانی که به ایشان رای دادند- تابع بی چون و چرای تصمیمات و دیدگاه های ایشان و همکارانشان باشند.

جمعیت مذکور، مملو است از اساتید دانشگاه، متخصصین، دانشجویان، روحانیون، اصناف و ... که همگی فهیم و باسواداند و نان بازوی خویش را می خورند؛ نه اینکه بی سواد و مزدور و مواجب بگیر دیگران باشند.

آقای روحانی حتما بایستی ادبیات و نگاهشان را در اینگونه موارد عوض کنند.

در آخر بایستی به آقای روحانی متذکر شویم:

 چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آقای روحانی! حمایت دانشگاه از ژنو دستوری نمی شود!
ابوذر بهاروند
رجانیوز ـ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
«چرا اساتید دانشگاه های ما خاموش اند و درباره این اتفاق بزرگ بین المللی حرف نمی‌زنند؟!»
این دستور یک سرهنگ نیست؛ جملات رئیس جمهور روحانی است در جمع اساتید سکوت کرده و خاموش دانشگاه که منتظر دستور ایشان بودند تا شاید بتوانند از جهت علمی، استدلال هایی بیابند برای علمی جلوه دادن توافق ژنو. حال جامعه دانشگاهی باید چه کند؟!

اساتید علوم سیاسی، می بایست دستور جدید رئیس جمهور را در معادلات سیاسی بین اللملی بگنجانند و بگویند که عزتِ ملتی غیرتمند را چگونه باید با توافقی حداقلی در گرفته ها و حداکثری در داده ها تنظیم نمود؟!

اساتید علوم هسته ای ما باید توجیه کنند که چگونه می توان با تعلیق و بستن و محدود نمودن فعالیت های دانشمندان هسته ای راه رشد آینده را روشن نگه داشت و جلوی فرار مغزها را گرفت؟! و آینده ی انرژی ملت را بیمه نمود؟!

اساتید جامعه شناسی باید گرد هم آیند و بگویند که جامعه ای که از تحقیر به تنگ آمده بود و مبارزه ای سنگین در مقابل استکبار را به پیروزی رسانده بود و ابرقدرت ها حاضر شدند سالها در یک طرف میز به گفتگوی با او بنشینند، چطور طعم برنامه اقدام مشترک ژنو باید برایشان شیرین جلوه کنند؟!

اساتید روان شناسی باید بکوشند و بگویند که ربط تعهدات آمده بر گرده هر ایرانی در توافق ژنو با نامداری و نام آوری و شکوه مندی شخصیتی و عزت نفس و اعتماد بنفس را چگونه باید توجیه کنند؟!

اساتید ادبیات فارسی باید تلاش نمایند تا ببینند که «بدست آهن تفته کردن خمیر / به از دست بر سینه پیش امیر» آیا شامل کدخداها هم می شود یا خیر کدخدا و امیر در ادبیات فارسی با هم متفاوتند.

اساتید حقوق اما زحمتشان از بقیه بسیار بیشتر است. حقوق بین المللی که مشروط به شروطی مبهم شده را چگونه باید با حقوق سیاسی، حقوق بین الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصی و ...  توجیه کنند؟!

اساتید قرآن باید بنشینند و بگویند که « و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا » با روح حاکم بر این گونه برخوردهای ژنو گونه چگونه می تواند سنخیت یابد؟!

البته یک تذکر مهم، لطفا فقط اساتید و اندیشمندان با سواد(!) نظر دهند که هر تئوری پرداز و دانشمند، آنگونه که باید، سخن نگوید، بی سواد است و تغذیه شده از آن جای خاص!

اساتید لطفا برای سبد کالا، لبخندهای ما و تهدیدات بی سابقه آنها، قابل مذاکره بودن جزایر سه گانه، محال بودن انکار هولوکاست، تماس های تلفنی و حضوری ...، توهین به نیمی از رای دهندگان، توهین به برخی اقشار و صنوف، تحقیر مردم به بهانه های مختلف و ... هم نظراتشان را بفرمایند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چه کسانی منتقد توافق نامه ژنو هستند؟
«اوبامای مودب» و «منتقدان کم‌سواد توافق‌نامه ژنو»!
جهان نیوز ـ تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۶
صبح امروز دکتر روحانی در اجلاس روسای دانشگاه ها رئیس‌جمهور با اشاره به برخی انتقادات از توافق ژنو گفت: «چرا فقط "یک عده معدود کم‌سواد" که از جایی خاص تغذیه می‌شوند، باید از توافق ژنو حرف بزنند». قاعدتاً اشاره رییس جمهور باید به منتقدان توافق ژنو باشد که طی آن امتیازاتی به طرف غربی داده شد اما در عوض حتی حق غنی سازی ایران نیز از سوی طرف غربی به رسمیت شناخته نشد.
«اوبامای مودب» و «منتقدان کم‌سواد توافق‌نامه ژنو»!
سرویس سیاسی جهان نیوز: ۱. آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آذرماه سال جاری در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز در پاسخ به سئوالی درباره شخصیت اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا را فردی بسیار مودب می خواند و می گوید: در گفت‌و‌گوی تلفنی [با اوباما در مهرماه] که داشتیم، ‌وی را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم. روحانی همچنین مهرماه درباره سخنرانی اوباما در سازمان ملل گفته بود: سخنرانی اوباما كه لحنی متفاوت با گذشته داشت را بایستی به عنوان یك قدم مثبت برای حل و فصل مسایل بین ایران و غرب ارزیابی كنیم.

۲. یک ماه واندی قبل از اظهارات آقای روحانی خانم وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در اظهاراتی توهین‌آمیز در مجلس سنای این کشور مدعی شده بود که فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است.

۳. به فاصله دو سه روز پس از گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا، "اوبامای مودب" در دیدار نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تاکید بر این که ایران به خاطر تحریم ها حاضر به مذاکره شد، گفت: «با چشمانی باز وارد مذاکره شده‌ایم و هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ایم و گزینه نظامی به قوت خود باقیست». این اظهارات اوباما آنقدر شور شد که حتی خشم محمدجواد ظریف دیپلمات خندان ایران را هم برانگیخت. وزیر امور خارجه دولت روحانی در گفتگو با سی.ان.ان سخنان اوباما را توهین به مردم ایران دانست. البته ظریف در توجیه اظهارات ضدایرانی اوباما در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: معلوم بود تلاش دارد نتانیاهو و برخی کشورهای عربی را آرام کند.

۴. جمعه چهارم بهمن ماه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی تند علیه ایران، مدعی تلاش کشورمان برای رسیدن به بمب اتمی شد و با لحنی تحقیرآمیز گفت: «اظهارات آقای روحانی درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بی معنی است مگر اینکه اقدامات عملی ببینیم. ما زمان برای رسیدن ایران به بمب را طولانی کردیم و آن را بیشتر قابل ردیابی کردیم». کری همچنین در گفتگو با العربیه ایران را تهدید به حمله نظامی کرد و گفت: در صورتی که ایران از تعهدات خود در توافق هسته ای ژنو سرپیچی کند گزینه نظامی فورا مطرح خواهد شد. اظهارات وزیر آمریکایی آنقدر از سوی مسئولان دولتی بی پاسخ ماند که در نهایت تنها از سوی سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و همچنین آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس پاسخ داده شد. از سوی دیگر درست در همان روزهایی که دلسوزان در داخل کشور در حال پاسخگویی به اظهارات ضدایرانی جان کری بودند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه در مونیخ با همتای آمریکایی اش دیدار و گفتگو کرد. در اخبار منتشره از این دیدار هیچ نشانی از پاسخ ظریف به کری یا حتی گلایه از مواضع اخیر او دیده نمی شود.

۵. صبح امروز دکتر روحانی در اجلاس روسای دانشگاه ها رئیس‌جمهور با اشاره به برخی انتقادات از توافق ژنو گفت: «چرا فقط "یک عده معدود کم‌سواد" که از جایی خاص تغذیه می‌شوند، باید از توافق ژنو حرف بزنند». قاعدتاً اشاره رییس جمهور باید به منتقدان توافق ژنو باشد که طی آن امتیازاتی به طرف غربی داده شد اما در عوض حتی حق غنی سازی ایران نیز از سوی طرف غربی به رسمیت شناخته نشد. این انتقاد صریح آقای رییس جمهور علیه منتقدان در حالی است که وی کمتر از یک ماه پیش در جمع استاندارن تاکید کرده بود: «از نقد و انتقاد نباید بهراسیم و نباید ناراحت شویم، آزاد بگذاریم هر کس نقد دارد، مخصوصاً نقد سالم، سازنده و دلسوزانه، این بهترین کمک برای ما است، حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان شده باشد این دولت به راحتی آن را تحمل خواهد کرد. احزاب و گروه‌ها خواهند دید که آستانه تحمل این دولت بسیار بالاتر از آن است که آنها قادر باشند به این راحتی دولت را در مسیر عصبانیت قرار دهند. دولت در عمل نشان خواهد داد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت»

* * *

درباره توافق ژنو سخن بسیار گفته شده است. شخص آقای روحانی –و نه همه حامیانش- معتقد است که در توافق ژنو غرب مقابل ایران تسلیم شده است: «می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم شدن قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران. همه جهان در برابر عظمت ملت، به ناچار سر فرود آورده‌اند»(سخنرانی در جمع مردم اهواز ۲۴ دی). منتقدان اما نظر دیگری دارند. بگذریم از اینکه منتقدان چه می گویند اما آیا منتقدان واقعا بی سوادند؟ از آنجا که رصد فضای درون کشور نشان می دهد که خیل عظیمی در صف منتقدان توافق ژنو هستند، نگاهی به این منتقدان روشن می کند که اکثریت آنها –بر خلاف نظر آقای روحانی- باسواد و صاحب نظر هستند. بخشی از منتقدان نماینده مجلس و اکثریت مجلس هستند که به فرموده امام راحل در راس امور و خانه ملت است، بخشی دیگر دیپلمات های سابق و مذاکره کنندگان پیشین هستند که به اندازه کافی بر فضای بین الملل و حقوق هسته ای کشور اشراف دارند، جمعی از منتقدان فعالان و تشکل های دانشجویی هستند که آقای روحانی ۱۶ آذر امسال خطاب به آنها گفته بود «نقد دولت حق مسلم دانشجویان است» (سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی)، بخشی نیز حقوق دانان، فعالان سیاسی و رسانه ای و مسئولان کشور هستند که نگاهی به سوابق و تخصص شان، دلسوزی و سوادشان را به اثبات می رساند. به این جمع باید بخش عظیمی از توده های مردم، برخی از خانواده های شهدای هسته ای، نخبگان علمی و دانشگاهی و... را اضافه کرد. آقای دکتر روحانی هیچ سندی مبنی بر بی سوادی منتقدان ارائه نمی کنند و نمی گویند که بر اساس کدام سند و دلیل منتقدان کم سوادند؟

نکته دیگر در این باره لحن سخت مواضع دولتمردان و بویژه شخص دکتر روحانی (و نیز ظریف) نسبت به منتقدان داخلی و لحن نرم نسبت به دشمنان سرسخت خارجی است. تهدید اوباما و کری به حمله نظامی به کشورمان بی پاسخ می ماند اما نقد دلسوزانه و غیرتمندانه انقلابی‌ها به بی‌سوادی تعبیر می شود. آیا در شان رییس جمهور است که اینچنین بر منتقدان بتازد و با وجود ادعای "نهراسیدن" و "ناراحت نشدن" از نقدها، تندترین عبارات را درباره منتقدان بکار ببرد؟ آیا مودب و باهوش خواندن رییس جمهور ایالات متحده آمریکا –با سیاهه ای مفصل از جنایت علیه ملت ها از جمله ایرانیان- با کم‌سواد خواندن منتقدان توافق هسته ای قابل جمع است؟

انتظاری بجاست اگر از رییس جمهور کشورمان بخواهیم که پاسخ سخنان هتاکانه همتای آمریکایی خود را بدهد و از شان و عزت ملت ایران دفاع کند و نیز بجاست که از او بخواهیم هنگام توافق با غرب مراقب دست چدنی آنها در پوشش دست‌کش مخملی باشد اما حداقل انتظار این است که اگر سر تعظیم مقابل نقدهای عادلانه و منصفانه فرو نمی آورد و اگر حتی حاضر به شنیدن سخن منتقدان نیستند، آنها را محدود نکنند و تحت فشار قرار ندهند و کم‌سواد نخوانند. هر چند تلخ است اما از دولت خواهشمندیم همان ملاطفت و مدارا در برابر بیگانگان را در مورد منتقدان کم‌سواد! داخلی نیز روا بدارد.

شاید منتقدان کم‌سواد باشند اما کم‌سوادتر آنهایی هستند که حتی نمی دانند غرب چه خوابی برای آینده هسته ای کشورمان در نظر دارد و صحبت از بازی برد برد با دشمن می زنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تهران امروز ـ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
تحلیل کارشناسان از پیامدهای صف بستن مردم برای کالا
عزت مردم زير آوار توزيع سبدكالا

امان‌الله قرايي‌مقدم تاكيد مي‌كند: «مانند گذشته تاريخ ايران،مردم را دست به دهان دولت بار آورده‌اند.به مرحله‌اي رسيديم كه مردم منتظر هستند دولت لقمه‌اي را بدهد تا مردم بگيرند و بخورند.اين موضوع به هيچ وجه خوب نيست.اينكه افراد را هميشه كمك گير بار بياورند و به مردم بگويند: ما هستيم كه به شما كمك مي‌كنيم و شما هميشه محتاج هستيد، درست نيست.»

گروه اجتماعي- سارا غضنفري: صبح روز سيزدهم بهمن ماه، سبد توزيع كالا بعد از اما و اگرهاي بسيار بين مردم توزيع شد.اما توزيع شدني كه منجر به حرف و حديث‌هاي بسياري بود.سبدي كه به جاي توزيع كالا،غرور و عزت مردم را نشانه رفت.در دولت قبلي بارها رفتار پوپوليستي دولت نهم و دهم در جريان ارائه كمك به مردم زيرسوال رفت.كارشناسان به اينگونه رفتار با مردم انتقاد كردند و مردم در انتظار بودند با سركار آمدن دولت جديد،همراه شعارهايي چون بازگرداندن غرور ملي،عزت از دست رفته شان را پس بگيرند.اما نحوه توزيع سبدكالا و اتفاقاتي كه در صف توزيع كالا افتاد،اين شبهه را در ذهن مردم و كارشناسان ايجاد كرد كه غرور مردم در كجاي اين خدمات دولت قرار داشت؟ وقتي در انبوه صف‌ها در شهرهاي مختلف ايران،مردم رو در روي هم ايستادند و تصاوير نشان داد كه بعضا عده‌اي با يكديگر درگير شده‌اند.اين بي‌نظمي در توزيع كالاها با چاشني سردي هوا مردم را كلافه كرده بود و ماموران توزيع كالا را از كوره به در برده بود.در اخبار منتشر شده است پيرمردي در صف سكته كرده و جان سپرده و فرد ديگري هم در تهرانسر به همين درد مبتلا شده است.اگر چه منابع دولتي اين اخبار را تكذيب مي‌كنند. دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم،جامعه‌شناس درباره زيرسوال رفتن عزت مردم در جريان توزيع سبدكالا به تهران امروز، مي‌گويد: «من معتقدم اين اتفاق كار خوبي نبود.زيرا براي چهره جامعه اين شيوه مناسبي نبود.اين صفي كه مردم كشيدند،گرچه ممكن است در واقع در جامعه آنقدر نيازمند وجود نداشته باشد،ولي به هر صورت چهره ظاهري نشان داد توده عظيمي از مردم زير پانصدهزار تومان حقوق مي‌گيرند،در حالي كه نشان دادن اين قضيه درست نيست.وقتي مي‌گوييم خط فقر يك ميليون تومان است،پس چطور مردم دارند با پانصد هزار تومان زندگي مي‌كنند.اين اتفاق چهره جامعه را زشت كرد و بد وجهه‌اي در جامعه به جاي گذاشت.اين موضوع باعث شد كه مردم توسري خور بار بيايند و باعث بدآموزي شد.»

متكدي پروري صحيح نيست

«با اين نوع حركت‌ها گداپروري به‌وجود مي‌آيد.» امان‌الله قرايي‌مقدم تاكيد مي‌كند: «مانند گذشته تاريخ ايران، مردم را دست به دهان دولت بار آورده‌اند.به مرحله‌اي رسيديم كه مردم منتظر هستند دولت لقمه‌اي را بدهد تا مردم بگيرند و بخورند.اين موضوع به هيچ وجه خوب نيست.اينكه افراد را هميشه كمك‌گير بار بياورند و به مردم بگويند: ما هستيم كه به شما كمك مي‌كنيم و شما هميشه محتاج هستيد، درست نيست.»

اين جامعه‌شناس مي‌گويد: «شكستن غرور از لحاظ فرهنگي و اجتماعي تبعات بدي دارد.از نظر روحي و رواني خرد كردن شخصيت افراد غلط است. در صف‌هاي عريض و طويل دريافت سبدكالا، بعضي از مردم با يكديگر درگير شده بودند.اينكه مردم را رو در روي هم قرار بدهند اشتباه است.اين موضوع نه تنها از نظر اجتماعي،بلكه از نظر سياسي هم مضر است.نبايد حكومت مردم را به‌دليل چند كالاي خارجي به صف بكشاند و تشكيل اين صف عظيم براي چهره سياسي و فرهنگي كشور درست نيست و در نهايت عده‌اي مصدوم بشوند و عده‌اي رو در روي هم قرار بگيرند.»
امان‌الله ‌قرایي مقدم جامعه شناس،در پاسخ به اينكه آيا اينگونه اتفاقات با شعارهاي دولت تدبير و اميد مغايرت دارد؟مي گويد: «مسئله تدبير و اميد به عنوان شعار دولت،يك مسئله سياسي است.تدبير يعني درست انديشيدن،درست عمل كردن،درست استراتژي و تاكتيك را مشخص كردن كه اميد به آينده را مي‌دهد.اما اين اتفاق مسئله جداگانه‌اي است كه قرار بود غرور از دست رفته به مردم بازگردد،اما حالا با مسئله چند هزار ساله تاريخ گذشته روبه‌رو هستيم كه انگار مي‌خواهد مردم را كمك‌بگير بار بياورد.»

ضعف مديريت حرمت مردم را نشانه رفت

عبدالرضا‌ عزيزي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نهم نيز از نحوه توزيع كالا و زيرسوال رفتن غرور شهروندان به تهران‌امروز، مي‌گويد: «نفس توزيع سبدكالا،عمل خوبي بود.ولي چون دولت در چهل و هشت ساعت اول مسئوليتش را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داد و اين وزارتخانه نتوانست از عهده اين مسئوليت بربيايد و توزيعش خوب نبود؛در نتيجه دولت مسئوليت را به وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي داد كه با اين مسئوليت آشناست.طرف حساب سبدكالا از كميته امداد،بازنشستگان،كارگران و افرادي هستند كه حقوق شان زير يك ميليون تومان است و اينها زير نظر وزارت كار هستند.لذا اكنون بايد ايراد كار مشخص شود،وقتي سبدكالا به افراد متمكن تعلق گرفته و به يك كارگري كه به نان شبش هم محتاج است،تعلق نگرفته مفهومش اين است كه اين نرم‌افزاري كه تعريف كرده‌اند،ضعف داشته است.

قطعا دولت دوست ندارد به متمكنين سبدكالا بدهد و به نيازمندان ندهد و قطعا اينجا مشكل مديريتي وجود دارد.بايد مديريت بشود كه به همه نيازمندان واقعي مانند: روستاييان، عشاير، بازنشستگان،كارگران و حتي كساني كه شغل ندارند،سبدكالا داده شود.»

از سويي ديگر،عزيزي تاكيد مي‌كند: «اينكه كالاي خارجي به مردم داده‌اند،سراسر ايراد است و من به عنوان رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نامه نوشته‌ام و به رئيس‌جمهور تمام اين موارد را تذكر داده‌ام.»رئيس كميسيون اجتماعي مجلس درباره حفظ نشدن شأن اجتماعي مردم مي‌گويد: «اين عدم مديريت صحيح شأن مردم را حفظ نكرد و قطعا دولت نبايد موافق اين موضوع باشد.بايد اشكالات اين حادثه‌ها بررسي شود تا حرمت مردم زيرسوال نرود.»

وقتي به شيوه‌اي انتقاد كرديم چرا ادامه مي‌دهيم!

قاسم جعفري،نماينده مجلس نهم درباره نحوه توزيع سبدكالا و از بين رفتن عزت مندي مردم به تهران امروز،مي گويد: «من به عنوان نماينده ملت در صحن علني مجلس اين موضوع را تذكر دادم.زيرا در ايام‌الله دهه فجر با اين تصاوير و كليپ‌هايي كه پخش شده بسيار دچار ضعف هستيم.من با چشم خودم ديدم در يكي از شهرها فردي از سر عصبانيت يا فشار شانه تخم‌مرغ را بر سر مردم پرت مي‌كند و همه شهروندان كارت ملي‌هايشان را بالا گرفته‌اند،بعد گوني برنج را به سمت مردم پرت مي‌كنند! اصلا غرور ملي كه هيچ، واقعا اگر اين تصاوير و كليپ‌ها در دنيا پخش شود،مي‌‌گويند:آن قحطي كه در چند سال گذشته در سومالي اتفاق افتاد و همه مي‌خواستند به آنها كمك كنند،با اين تصاوير مي‌گويند،برويم و به ايران كمك كنيم!»

جعفري تاكيد مي‌كند: «اين موضوع بسيار بد بود در حالي كه شأن ايران بسيار بالاتر است و نبايد زمينه چنين كارهايي را ايجاد كنيم،واقعا بي‌تدبيري شده است و به لحاظ اجرايي بسيار غيرمدبرانه است.البته يكسري انتقاد‌هاي ظريف و بنياني هم وجود دارد.وقتي پرداخت‌هاي نقدي را پوپوليستي و عوام فريبانه مي‌دانستيم،خب ادامه اين كار چه معني دارد!وقتي كسي كه خودش اين كار را بد مي‌دانست،چرا اين اقدام را خودش انجام مي‌دهد و باز شاهد تاثيرات منفي خواهيم بود.»

غرور شكسته شده قابل جبران نيست

«كسي كه اين مسائل را بد مي‌دانست نبايد اين اقدامات را خودش ادامه بدهد.كساني كه به آن شيوه منتقد بودند،چرا خودشان همان كار را انجام مي‌دهند.خروجي اين اتفاق اين شده است كه مردم بين دولت و مجلس تفكيك ندارند و پيام مي‌دهند حق ما را گرفته‌اند.اصل كار مناسب نيست و مي‌توانست بهتر باشد.شيوه پرداخت غيرنقدي با چند شرط خوب بود:اولا،به توليد داخلي توجه مي‌شد،يعني اجناس داخلي را در واقع تبليغ مي‌كرديم،اما همه چيز خارجي ارائه شد و به توليدكنندگان خارجي كمك كرديم.از سويي ديگر،غروري كه شكسته شد و فضايي كه ايجاد شد و خسارات معنوي كه وارد شد اصلا قابل خريد نيست.شرايط بسيار بدي است به معاون رئيس‌جمهور تذكر داده‌ايم چون در ايام شرايط بدي ايجاد كرد و اين موضوع عملا قابل جبران نيست. حتي اگر براي جبران هم اقدام كنند،اين خاطره بد از ذهن مردم حذف نخواهد شد.»

عدالت،كالاي گم شده در سبدكالا

بسياري از كارشناسان و نمايندگان مجلس معتقدند،عدالت در توزيع سبدكالا رعايت نشده است وقتي فردي با تمكن مالي سبدكالا گرفته است و هنوز تعدادي از اقشار جامعه كه زير پانصد هزار تومان حقوق دارند از گرفتن همين اقلام خارجي هم محروم مانده‌اند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: چگونه است كه طبق سامانه معرفي شده بنده كه نماينده مجلس هستم و قطعا حقوقم بيش از ۵۰۰ هزار تومان است، سبدكالا مي‌گيرم اما آن روستايي كه هيچ حقوقي ندارد و آن كارگري كه ۵۱۰ هزار تومان دريافتي دارد، شامل اين طرح نيست؟!

حسين طلا در گفت‌و‌گو با فارس درباره توزيع سبدكالا اظهار داشت: با توجه به تماس‌ها و مراجعات حضوري مردم خيل عظيمي از مردم از سبدكالا محروم شدند.

وي ادامه داد:با توجه به اعلام سامانه سبدكالا برخي از دولتيان برخي از نمايندگان مجلس و برخي از اعضاي شوراي شهر مشمول دريافت سبدكالا هستند كه در حقيقت استحقاق دريافت سبدكالا را ندارند اما در عوض بعضي از كارگران، خدمتگزاران مدارس، رانندگان تاكسي، پيك‌هاي موتوري، روستاييان و بسياري از كساني كه بايد مشمول دريافت سبدكالا مي‌شدند از اين سهم محرومند.طلا يادآور شد: چگونه است كه طبق سامانه معرفي شده بنده كه نماينده مجلس هستم و قطعا حقوقم بيش از 500 هزار تومان است سبدكالا مي‌گيرم اما آن روستايي كه هيچ حقوقي ندارد و آن كارگري كه 510 هزار تومان دريافتي دارد شامل اين طرح نيست.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس افزود: در حقيقت روز اول توزيع سبدكالا نشان داد جامعه هدف واقعي اين طرح مشخص نيست و اين موضوع هوشياري جدي براي نحوه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها محسوب مي‌شود.وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مشكلات طرح سبدكالا عدم اطلاع‌رساني دقيق است. به نحوي كه تا به امروز چند شماره مختلف را براي استعلام دريافت يا عدم دريافت سبدكالا معرفي كرده‌اند و مردم دقيقا نمي‌دانند چگونه بايد پيگير مشكلات و شكايات خود باشند.

طلا گفت: از اين موضوع نمي‌توان گذشت كه اقدام دولت در حمايت از اقشار آسيب پذير بسيار اقدام مهم و پسنديد‌ه‌اي است اما انتظار مردم از دولت آن است كه طرح با تدبير، درايت و پختگي بيشتري صورت گيرد تا هم عدالت و كرامت رعايت شود و عزت مردم در توزيع اقلام بيش از پيش حفظ شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مشروح گفتوگوی تلویزیونی حجت الاسلام روحانی:
شیب تند رئیس جمهور کند شد / حسن روحانی عذر خواهی کرد / بخشی از حماسه سیاسی در سفر نیویورک رقم خورد!
گفتوگوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام حسن روحانی از شبکه یک سیما با تاخیر بیش از یک ساعتی و با حضور دو تن از مجریان صداوسیما خانم پوریامین و آقای روحانینژادبر روی آنتن رفت. پرداخت کمتر حجت الاسلام روحانی به دولت گذشته و عدم انداختن مشکلات به گردن رئیس جمهور پیشین و همچنین عذرخواهی رئیس جمهور به خاطر مشکلات طرح سبد کالا از نکات قابل توجه این گفتگو بود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، گفتوگوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام حسن روحانی از شبکه یک سیما با تاخیر بیش از یک ساعتی و با حضور دو تن از مجریان صداوسیما خانم پوریامین و آقای روحانینژادبر روی آنتن رفت.
پرداخت کمتر  حجت الاسلام روحانی به دولت گذشته و عدم انداختن مشکلات به گردن رئیس جمهور پیشین و همچنین عذرخواهی رئیس جمهور به خاطر مشکلات طرح سبد کالا از نکات قابل توجه این گفتگو بود.

متن سخنان رئیس جمهور در ادامه می آید:

رئیس جمهور: از مردم عزیز که مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه بودند تشکر میکنم اما خوشحالم که با این تاخیر شما را در این برنامه داریم امشب.
دهه مبارک فجر را تبریک عرض میکنم. به روح بلند امام عزیز بنیانگذار نظام و راهبر انقلاب اسلامی درود و سلام می فرستم و به همه شهیدانی که در راه انقلاب و دفاع مقدس جان خود را برای عزت و عظمت امت و انقلاب فدا کردند.
انقلاب اسلامی ما یک معجزه بزرگ تاریخی بود. شاید سراغ نداشته باشیم که ملتی نه در برابر یک رژیم، آنهم یک رژیم بی رحم تا دندان مسلح بلکه ملتی در برابر قدرتهای جهان آنهم تنها با توان فرهنگی اش به پیروزی دست یابد. همانها که عامل پیروزی این انقلاب بزرگ شد امروز می تواند عاملی باشد برای پیروزیهای مجدد این  ملت در برابر قدرتهای جهانی. آگاهی مردم، وحدت مردم و فداکاری مردم. در کنار راهبری چون امام خمینی(ره) باعث آن پیروزی بزرگ شد و وقتی وحدت آمد، آگاهی و فداکاری آمد، آنجا دیگر فیض و لطف و نصرت الهی هم خواهد بود و همان است که باعث پیروزی می شود. امروز هم اگر همان آگاهی و بیداری و وحدت و اتحاد میان ملت و ایثار و فداکاری در کنار پرچمدار امروز انقلاب یعنی حضرت آیت الله خامنه ای ادامه داشته باشد پیروز صحنه در برابر همه قدرتها خواهیم بود.
اینجا میخواهم از ملت بزرگ و عزیز ایران بخواهم که 22 بهمن امسال متفاوت با همه 22 بهمن ها باشد. گرچه همه ساله 22 بهمن ملت بزرگ ما عظمت آفریدند. حماسه آفریدند. اما امسال سال دیگری است و سال حماسه سیاسی است و برای حماسه سیاسی تنها 24 خرداد و آن حماسه بزرگ ملی شاید کافی نباشد. باید آن حماسه ضمیمه شود با حماسه حضور مردم، فریاد مردم، فریاد وحدت مرد. اتحاد مردم امسال در روز 22 بهمن. به گزارش تسنیم، روحانی از همه افراد و تشکل ها واحزاب و اقوام و پیر و جوان و زن و مرد و بخصوص جوانان عزیز خواست که در 22 بهمن حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند. وی گفت: امیدوارم شاهد شکوه و عظمت در این روز باشیم.
روحانینژاد: بیش از 6 ماه از آغاز به کار دولت گذشته. روزهای پرکاری را داشتید.
روحانی: بیش از 6 ماه نگذشته ولی نزدیک 6  ماه است.
روحانینژاد: روزهای پرفعالیتی را پشت سرگذاشتید. 71 روز از دولت گذشته و شما قرار است به طور زنده با مردم صحبت کنید. چه فعالیت هایی شده است؟ مروری کنیم بر هفتادویک روز گذشته.
حسن روحانی: برنامه صدروزه اول قرارمان نبود که مصاحبه بعدی در 100 روز دوم باشد. 100 روز اول را در انتخابات قول داده بودم که برنامه 100 روزه اجرا شود و برنامه دیگری برای 4 سال. لذا پایان 100 روز گزارش دادم. اما در کار خیر هرچه سرعت بیشتر مطلوب است. مخصوصا برای من که فرصتی باشد با مردم صحبت کنم و نسبت به آنچه گذشته و پیش رو داریم در کنار هم باشیم و همفکری کنیم. تعارف نمیکنم هر کجا دولت موفقیتی به دست آورده در سایه حضور مردم و فعالییت و حمایت و نظارت مردم بوده و از این به بعد هم اینچنین خواهد بود. به گزارش تسنیم روحانی افزود: امشب مقداری وقت دیر شد و مردم شاید خسته باشند اما در عین حال گزارش کوتاهی لازم میدانم خدمت ملت عزیز ارائه کنم. البته در آغاز می خواهم از مردم بزرگوار استانهای شمالی ما،هم گیلان و هم مازندران و هم روزهای اخیر در کردستان و برخی استانهای دیگر که به خاطر نزول رحمت الهی بر این مردم، اما مشکلاتی هم در کنار این رحمت ایجاد شده است، تقریبا برف یا بی سابقه بود در سالهای اخیر یا بسیار کم سابقه بود. در زمان کوتاه این همه ریزش برف و نعمت الهی برای مردم این دو استان و برخی استانهای شمال غرب کشور. مشکلاتی ایجاد شد و باعث شد برق قطع شود. نانوایی ها نتوانستند فعالیت کنند و .../ مردم عزیز اول خودشان به یاری هم شتافتند و بعدش مسئولان اجرایی و نیروهای مسلح و سپاه و بسیج و ارتش به صحنه آمدند و الحمدلله مشکلات اصلی تقریبا حل شده گرچه برای روستاها مشکل باقی مانده.
از صبر و تحمل مردم و اینکه مردم توانستند در این شرایط سخت، خیلی از جاها مشکلات مضاعف می شود ولی به خاطر بزرگواریشان تشکر می کنم. از ستاد بحران و مسئولان می خواهم به  کارشان ادامه دهند و آماده باشند برای مشکلات احتمالی در سایر استانها. امیدواریم مشکلات مردم رفع شود و تشکر می کنم از وزرایی که به منطقه رفتند و وزرایی که در تهران هستند. مردم در این شرایط حساس در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند.
اما در زمینه برنامه 71 روزی که اشاره کردید، بخش های مختلفی را می شود به عرض ملت ایران رساند. در زمینه سیاست داخلی، من می خواهم بگویم که مردم ما هوشیاری و بیداریشان، وحدت و اتحادشان و نشاطشان از ماه های قبل و سالهای قبل به مراتب بیشتر بوده و ما باید بدانیم همه اعضای یک خانواده هستیم. ممکن است اختلاف نظر سیاسی داشته باشیم و حتی اختلاف نظر مذهبی و دینی داشته باشیم اما مشترکات ما آنقدر زیاد است که این اختلافات ناچیز است. ما یک ملت داریم و منافع ملی ما یکیست. آینده برای همه ماست و در این زمینه وحدت و اتحاد و انسجام می تواند کشورمان را به سرعت به پیش ببرد و من میخواهم تشکر کنم از مردم به خاطر این وحدت. و کوچک جلوه دادن برخی اختلاف سلیقه ها. در یک جامعه پرنشاط باید نقد و انتقاد باشد، دولت استقبال میکند به شرط اینکه دلسوزانه و سازنده باشد.
غیر از سیاست داخلی بخش های دیگر هم هست که باید گزارش کوتاهی به مردم ارائه کنیم. در زمینه سیاست خارجی قدم بزرگی برداشته شد. البته این قدم در سایه حضور مردم، فداکاری مردم و حماسه مردم بود. فضای جدیدی باز شد. مردم این کار را باز کردند. به گزارش تسنیم روحانی افزود: مردم تعامل سازنده را شعار خود قرار دادند و امروز شاهد تحول بزرگ در روابط خارجی هستیم. با همسایگان از یک سو. با قدرتهای بزرگ جهانی از سوی دیگر. این عظمت ملت ما و عزت ملت ما و تعامل سازنده ما توانسته شرایط جدید را برای کشورمان به وجود آورد. اولا خدمت ملت عزیز عرض میکنم که بحمدالله روابط با همسایگان روزبروز به جلو هست. ما مباحث بسیار مفصلی با همه‌ی همسایگانمان تقریباً داشتیم. با برخی البته شرایط ایجاب کرده روابط نزدیکتری داشتیم. لااقل با رهبران بسیاری از این کشورها ملاقات داشتم. ترکمنستان و آذربایجان و ارمنستان و اخیراً هم که می دانید نخست وزیر ترکیه به ایران آمدند. بحث های مفصل روابط اقتصادی و فرهنگی و سایر موارد مورد بحث در مسائل منطقه و جهانی داشتیم. نخست وزیر عراق چند وقت پیش به ایران آمد و بحث های مفصل داشتیم بخصوص راجع به اروند رود واحیای آبادان و خرمشهر و ... بحث محیط زیست و ریزگردها نیز بحث شد.
البته با کشورهای دیگر حاشیه جنوبی خلیج فارس هم ارتباطاتی داشتیم. مقامات امارات متحده عربی به ایران آمد. پادشاه عمان به ایران سفر کرد. با پاکستان در سازمان ملل دیداری داشتیم و در آینده نخست وزیرش تمایل دارد از ایران بازدید کند. رئیس جمهور افغانستان دو بار به ایران سفر کرد. در فکر قرارداد طولانی مدت با افغانستان هستیم. با رئیس جمهور روسیه هم مذاکراتی داشتیم. مقامات متعددی بین دو کشور روسیه و ایران سفر کردند. شاهد روابط گسترده ای در آینده با روسیه خواهیم بود. روابط با همسایگان برای ما اصل است. همچنین روابط با سایر قدرت های جهانی. در بحث توافق ژنو شما و مردم ما شاهد بودند که توانستیم با قدرتهای بزرگ در قدم اول با عزت و حفظ حقوق ملت ما به توافق و تفاهمی برسیم و امروز شاهد هستیم بسیاری از زنجیرهای ظالمانه و به ناحقی که برتحرک اقتصادی جامعه ما بسته بودند در حال پاره شدن است.
ما امروز در زمینه صنعت غذا و دارو و خودروسازی و پتروشیمی شاهد پاره شدن این زنجیرها هستیم. در زمینه خدمات و بیمه و کشتیرانی و حتی در بخشی از زمینه های بانکی و پولی شاهد گسستن این زنجیرها هستیم. آنچنان این حرکت باعث عصبانیت دشمنان شده که می بینید تندروها در آمریکا هر روز سخنی میگوید و رژیم صهیونیستی عصبانی و ناراحت است از این توافق. این اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان است از موضع حکمت، عزت و مصلحت. البته سیاست های کلی روابط خارجی ما در چارچوب سیاستهایی است که رهبری تعیین می فرمایند و اجرا در اختیار دولت است. به  گزارش تسنیم، روحانی گفت: از همه اعضای سیاست خارجه تشکر میکنم. ما دولتی داریم بسیار صمیمی، با همکاری و تعامل بسیار نزدیک. برخی شایعاتی که کنار و گوشه مطرح می شود بی اساس است. معاون اول و معاونین و وزرا همه به جد فعال هستند و میخواهند خدمتگزار مردم عزیز باشند و مردم باید از کل دولت پشتیبانی کرده و نظارت کنند و نظراتشان را بگویند.
در کلیت در سیاست خارجی گام بلندی ملت ما برداشته و ما شاهد آثار آن هم در روابط خارجی و هم در مسائل اقتصادی و هم مسائل فرهنگی و ارتباط ملت ها در منطقه خواهیم بود و از آن مهمتر شرایط حضور فعالتر ملت ایران در منطقه و جهان فراهم شده است.
* مجری، روحانی نژاد: تعامل قوا با یکدیگر را چطور می بینید؟
روحانی: بدون تعامل قوا و بدون همفکری قوا و همکاری آنها در سایه همدلی و منافع ملت، حتما یا نمی توانیم حرکت به جلو داشته باشیم و یا بسیار کند خواهد بود این حرکت. مردم ما روزی خوشحالند که ببینند سه قوا و نیروهای مسلح و همه سازمانها و نهادها روابط صمیمانه ای دارند و همه اهداف ملی را پیگری میکنند. من یکبار مجلس شورای اسلامی، تشریف آوردند و در دولت جلسه داشتیم. اخیرا من و اعضای هیئت دولت به مجلس رفتیم و با نمایندگان دیدار داشتیم. اصل خود این جلسات مشترک بسیار برای ما ارزشمند است. البته سران سه قوه هم جلساتی دارند و در آینده هم خواهند داشت. البته این بار در مجلس بحث اصلی من راجع به روند یارانه در گام های آینده بود که دیشب آن سخنرانی را صداوسیما پخش کرد. ما در بحث یارانه نیاز داریم به وحدت نظر. البته تبصره ای تقدیم مجلس کردیم که حالا فراز و نشیب دارد که ببینیم تصمیم نهایی مجلس چه خواهد بود.
* مجری، پوریامین: درباره سفر اخیر شما به داووس آقای روحانی نژاد سوال می کنند. من درباره سفرهای استانی سوال میکنم. من قبل از هرچیز از طرف مردم خوزستان از شما تشکر میکنم. سفرهای استانی شما خوب برگزار می شود. سفر شما نشان داد استانها را با تانی بیشتری انتخاب میکنید. دستاورد شما از این سفر چه بود؟ چقدر قرار است تصمیمات به منصه ظهور برسد؟
- روحانی: من در پاسخ به سوال شما عرض میکنم که ابتدا باید یکبار دیگر از مردم خونگرم و مقاوم و عزیز خوزستان تشکر و سپاسگزاری کنم. مردم خوزستان در خط مقدم بودند و حق بزرگی برای استقلال و عزت کشور در دفاع مقدس داشتند. حضور در استانها برای دولت مغتنم است و از نزدیک حرف مردم و اندیشمندان و فرهیختگان را می شنویم. اجتماع مردمی و بخصوص در این سفر که توانستیم از طریق فضای صداوسیما و مجازی با مردم همه ی استان صحبت کنیم، آنچه برای من در سفر استانی مهم است آنکه تصمیماتی که اتخاذ می شود فی البداهه نباشد که همانجا بحثی مطرح و تصمیمی اتخاذ شود که شدنی باشد یا نباشد. باید از قبل برنامه ریزی شود و یا بعد از سفر برررسی شود. درباره این استان از قبل در تهران بررسی کردیم و تصمیمات مهمی اتخاذ شد که مهمترینش زمین های کشاورزی و رساندن آب به زمین های مستعد بود که 5.5 هزار هکتار زمین تحت کشت قرار میگرد در سه سال. به  گزارش تسنیم روحانی افزود: اولین تصمیمی که اعلام شد آنکه ظرف هفته آینده آب مردم استان تامین شود. همه تصمیمات اتخاذ شده انجام خواهد شد.اساس کار ان است که در سفرهای استانی تصمیماتی اخذ شود که در ظرف 3.5 سالی که دولت فرصت دارد بتواند عملیاتی و اجرایی کند.
*مجری، روحانی نژاد: در سفر داووس از نزدیک شاهد بودم که نگاه دنیا و کشورهای پیشرفته به جمهوری اسلامی ایران دگرگون شده است. شما در دیدارهایتان و سخنرانی هایتان محورهای مهمی را از گشایش همکاری ایران با کشورهای دنیا مطرح کردید. آیا به دعوتی پاسخ داده بودید یا برنامه دراز مدتی برای همکاری و تعامل با جهان در دستورکارتان بود؟
- روحانی: هردو. امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است. البته این حماسه ها به دست مردم ایران خلق شده و خواهد شد. دولت هم در مسیر ملت حرکت میکند. در سفر بیشکک که سفر منطقه ای حساب می شود و سازمان همکاری شانگهای هست، در آنجا با کشورهای عضو آن بحث و بررسی داشتیم. سفر سازمان ملل هم بسیار اهمیت داشت. ما  حماسه سیاسی را در بخش سیاست خارجی میخواستیم کلید بزنیم. حماسه اقتصادی هم مردم باید بیافرینند. باید تکیه ما بر ملت و منابع داخلی باشد. در اقتصاد در ظرف حدود 6 ماه شاهد حرکت های بسیار خوبی هستیم.  هشت واحد درصد در این مدت کاهش تورم داریم. البته همه مردم کمک کردند. دولت مقید است به اینکه از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند. اگر بخواهیم برای هر مشکلی از بانک مرکزی استفاده کنیم ساده است و یک آسان است اما تورم و نقدینگی فراوان ایجاد می شود. امروز در زمینه تورم اقدام مناسب و خوبی کردیم. البته کار مهمتری پیش روی ماست و آن رکود است که شکستن آن از تورم مهمتر است. البته گاهی اینها با هم ناسازگار است. مثل داروهایی که با هم نمی سازد.
خوشبختانه آمار نشان میدهد در زمینه بیکاری هم ولو اندک کاهش ایجاد شده و ما انشاءالله در ماه ها و سالهای آینده شاهد تحول خواهیم بود. ما 8 میلیارد فاینانس خارجی را برای سد و نیروگاه و معدن و فولاد و حتی در برخی شهرستانها برای مترو توانستیم جذب کنیم و هشت و نیم میلیارد دیگر را تا پایان سال جذب خواهیم کرد.
امروز شاهد این هستیم که اولین قدم مهم این بود که نقدینگی در یک مسیر درستی قرار بگیرد. امروز بورس خیلی فعال است. در مجموع حرکت خوبی را در داخل شاهدیم اما در بخش اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست. ما نیاز به تعامل با بیرون هم داریم. فضای سرمایه گذاری فضای بسیار بزرگی است. من در داووس اعلام کردم که چقدر سرمایه گذاری خواهیم داشت. در این 6-7  ماه اخیر حدود 4 میلیارد سرمایه  گذاری خارجی را توانستیم جذب کنیم. رفتن داووس برای این بود که به دنیا اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده. در واقع یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران بوجود آمده.
آنجا شاهد بودید که کارآفرینان و روسای کمپانی ها با چه استقبالی با ایران مواجه بودند در جلسات و بحث  ها. امروز تقریبا یک ترافیک شده از بخش اقتصادی و بخش سیاسی. این همه هیئتی که به تهران آمده در 6 ماه. 117 گروه وارد ایران شده است. گروه های سیاسی. البته اگر همه سفرا و ...را حساب کنیم بیش از 100 ملاقات داشتم.
در ماه های آینده بصورت یک ترافیک شدیدی هست. هم بازرگانان و هم سرمایه  گذاران و هم مقامهای سیاسی از همه جای دنیا دارند به ایران می آیند. داووس برای کلید زدن حماسه اقتصادی در بخش خارجی بود و ما انشاءالله شاهد تحول اقتصادی در  ماه های آینده خواهیم بود. البته مردم میدانند که هم حرکت سیاسی و هم اقتصادی باید از داخل و از ملت شروع شود.
دنیای امروز دنیایی نیست که یک کشور بگوید من خودم در یک کنج میخواهم قرار بگیرم.
ما بزرگترین کشور از نظر ذخایر گازی هستیم و دومین کشور از نظر ذخایر نفتی.
* مجری، روحانی نژاد: برخی ها ابهاماتی را درباره توافق ژنو مطرح می کنند. شما دیروز در دانشگاه از دانشگاهیان خواستید وارد عرصه شوند. چه پاسخی برای آن بخش از طیف های منتقد دارید؟
- روحانی: انتقاد خوب است و ما استقبال میکنیم. انتقاد من به دانشگاه بود که چرا کمتر حضور دارد. نه تنها در بحث روابط بین الملل بلکه من گفتم دانشگاه باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد. دانشگاه باید کاری کند که  محصولش بیاید به جامعه. و نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند. باید چرخه تولید و فناوری را کامل کند و در ضمن مسائل داخلی و خارجی وارد بحث شود.
در بحث برنامه مشترک ژنو، بحث ما برد-برد بود. بعضی ها فکر میکنند که برد-باخت باید باشد. اصلا برد-باخت در دنیای امروز معنا ندارد. برد-برد یعنی ما در یک بخشی برنده می شویم و طرف مقابل در بخشی دیگر. برد-برد است که توافق می ماند. آنچه مهم است رعایت خط قرمزها و رعایت سیاست های کلی و رعایت عزت مردم است. امروز شاهد یک عزت هستیم. مردم ما شاهد عزت هستند.
همین صف های طولانی که بسته شده برای ورود به ایران و مذاکره نشان میدهد که صدای عزت و عظمت ملت ایران به دنیا رسیده. البته ملت ایران همیشه عزت داشته.
در این توافق ما یک قدم مهم برداشتیم. آن این است که دشمنان ما می خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و به دنیا بگویند ایران خطر است و در سایه آن جنایتکاران در منطقه هر کاری و دخالتی بکنند. همسایگان و کشورها و ملت ها را از ایران بترسانند. ما میخواستیم ضربه ای بزنیم به توطئه ایران هراسی و به دنیا بگوییم دروغ است و ایران خطر نیست و فعالیتش صلح آمیز است و درهایش طبق قانون برای نظارت باز است. ما قبل از ضربه به تحریم، اول ضربه به توطئه ایران هراسی زدیم. فضای منطقه و دنیا را آماده کردیم برای تعامل بیشتر. البته در بحث تحریم هم ضربه اول را زدیم. البته راه بلندی پیش رو داریم. اینکه می بینید دیگران اینقدر حرف میزنند و آمریکاییهای اینقدر مصاحبه میکنند و ما نیاز به مصاحبه در داخل نداریم خیلی توفیق بزرگی است. آمریکاییها به خاطر مسائل داخلیشان مجبورند هر روز مصاحبه کنند و پاسخ بدهند و وراست و دروغ را به هم ببافند ولی ما نیاز نداریم و مردم می فهمند.
نمیخواهم بگویم کار ما نقص ندارد. مردم می توانند انتقاد کنند.
ما دیدیم قشرهای آسیب پذیر جامعه ما از نظر سلامت و امنیت غذایی تحت فشار هستند. وقتی در دولت بحث کردیم عده ای گفتند تامین اعتبار مشکل است ولی  ما گفتیم اقشاری که خیلی در فشار هستند را با سبد کالا کمک کنیم. این جایگزین یارانه نمیشود برخلاف تعبیر عده ای. البته خوب اشکالاتی بود و من هم به خاطر اشکالات متاثر شدم و دستور دادم هیئتی اشکالات را بررسی کنند تا بعدا با این مشکلات روبرو نباشیم. اما ما نه یک سیستم مالیاتی دقیق داریم که ثروتمندان مشخص باشند و نه سیستم تامین اجتماعی.
ادامه سبد کالا به اقشار آسیب پذیر داده می شود ولی باز هم ممکن است به همه نرسد. وقتی کاری را نتوانیم 100 درصد انجام بدهیم 90 درصد هم انجام ندهیم؟ بالاخره شاید نتوان به طور کامل همه افراد آسیب پذیر را شناسایی کرد.
اگر مردم به زحمت افتادند در زمینه سبد کالا، من به عنوان رئیس جمهور از آنان عذرخواهی میکنم. این دولت اگر نقص داشته باشد خواهد گفت و ما نقص داشتیم و عذرخواهیم میکنیم. هدف این است که مردم از لحاظ معیشت و بخصوص از لحاظ مواد غذایی به قدر توان دولت. به گزارش تسنیم، روحانی افزود: البته باید اقدامات اساسی انجام شود و اینها مانند مسکن است. نباید مردم به سبد و یارانه نیاز داشته باشند ولی به هرحال اینها زمان می برد.
از لحاظ سلامت هم دولت قدمهایی را برخواهد داشت.
* مجری، پوریامین: در وادی فرهنگی میخواستم سوالی بکنم. شما فرصت می کنید به هنرها بپردازید و فیلمی ببینید؟ در حوزه فیلم و موسیقی و ... علائق شما کدام است؟
-روحانی: اگر بگویم به همه اینها علاقمند هستم اغراق نگفتم. البته در ماه های اخیر کمتر فرصت کردم. ولی خودم در بین اینها به فیلم و تئاتر و موسیقی علاقمند هستم. تئاتر پایه سینماست. صنعت آمده با تئاتر قاطی شده شده سینما. من امیدوارم در همه زمینه ها شاهد شکوفایی بیشتری باشیم. جلسه مفصلی با هنرمندان داشتم که البته بیشتر شنیدم و بخش کوتاهی هم سخن گفتم. انشاءالله قدم به قدم فضای بهتری برای آنها ایجاد میکنیم تا ملت بتواند بیشتر و بهتر از هنرمندان استفاده و بهره برداری کند و شاهد رابطه صمیمی تر مردم با هنرمندان باشیم.
* مجری، پوریامین: فیلم های امسال جشنواره فجر شاید کمی ناامیدانه باشد. اما نگاه شما راجع به موج زدن امید در فیلم ها نیازی است که احساس کردید. خواسته شما به چه دلیل است و چرا فکر میکنید مردم نیاز دارند که وقتی به پرده سینما نگاه می کنند و یا به هر هنری، باید امیدوار شوند.
- روحانی: البته ما به  هنر نمیتوانیم دستور بدهیم. هنر دستوری نیست. اما مردم می توانند بخواهند. خواست مردم برای همه بخش ها اصل است. من فکر میکنم مردم ما امروز نشاط و امید بیشتر می خواهند. من هم در سخنرانی ام برای هنرمندان ازشان خواستم که در بخش های مختلف هنری ازجمله بخش تئاتر و سینما و بخش های دیگر امید را بیافرینند. خواست مردم را مدنظر قرار دهند و در پیام به جشنواره گفتم که باید آشتی بین سینما و مردم صورت گیرد. نباید گیشه های سینما خلوت باشد. باید فیلمی را ایجاد و خلق کنیم که صف های طولانی باشد برای دیدن فیلم. به گزارش تسنیم، روحانی خاطرنشان کرد: واقعا هنر بهترین تاثیرگذار است برای اینکه پیام ها را به دل بشناسند. ما امروز نیاز به فعالیت اقتصادی و وجدان کاری و مبارزه با فساد و ویژه خواری داریم. روابط خوب و عزت مندانه با دنیا میخواهیم. مردم ما عزیز هستند و بزرگ. همه اینها باید در فیلم ها منعکس شود. کما اینکه برخی فیلم ها اینگونه بوده است.
* مجری، روحانینژاد: یکی از اقدامات خوب دولت تحویل به موقع بودجه برای نخستین بار به مجلس بود. از نحوه بررسی مجلس و تغییرات راضی هستید؟
-روحانی: ما هرچه مصوب مجلس و تایید شورای نگهبان باشد خود را موظف به اجرا میدانیم. البته خود نمایندگان توجه دارند که شاکله بودجه نباید به هم بخورد. البته نمایندگان تغییراتی میدهند که حقشان است ولی نباید به حدی باشد که شاکله به هم بخورد. من الان قضاوتی ندارم چون هنوز بررسی تمام نشده. البته دلم میخواست درباره یارانه قدم جدی در مجلس برداشته شود البته هنوز پایان نیافته بررسی ها. بحث بودجه عمرانی برای ما مهم بود. کل سقف بودجه مقداری بالا رفته. ما 194 هزار میلیارد پیش بینی کردیم مجلس تقریبا 15 هزار میلیارد اضافه کرده است. من الان قضاوت نهایی ندارم چون بودجه تمام نشده و شورای نگهبان نظر نداده. دلم میخواست در بحث یارانه هم تکلیف مشخص شود. ما میخواستیم لایحه جدا در این باره بدهیم. امیدوارم این هم به سامانی برسد و این مساله به سال آینده نیفتد. چون ممکن است مقداری دیر شروع شد برنامه، میخواهم به بحث یارانه وارد شوم.
اولا اینکه گفته می شود یارانه عده ای قطع می شود، چنین تصمیمی ندارد دولت برای قطع یارانه. ممکن است فرمی در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم پرکنند و بر اساس آن تصمیمی گرفته شود. در عین حال از مردم میخواهیم آنها که نیازمند نیستند خودشان انصراف دهند. چون در این صورت دست ما بازتر می شود برای بخش نیازمند وبخشهای مهم. ما الان در بخش محیط زیست مشکل اساسی داریم. در تهران تقریبا در سال 100 روز وضع هوا ناسالم است.حتی بیشتر از 100 روز. برخی میگویند در سال 91 فقط 210 روز سالم بوده. تنها هم تهران نیست و کلانشهرها با این مشکل روبرو هستند. خیلی کارهای زیاد باید انجام شود برای کم شدن آلودگی ها. در فصل آلودگی نمیتوانیم گاز به کارخانه ها و نیروگاه ها برسانیم. جای تاسف دارد کشوری که بالاترین منابع و ذخایر گازی را برعهده دارد، الان برای مصارف خانگی در فصل سرد دچار مشکل می شویم.
انشاءالله با برنامه ریزی مفصل دولت در سال آینده مشکل گاز نخواهیم داشت.
الان هم بخش انرژی و هم بخش برق دچار مشکل شده است برای اینکه هرچه درآمد داشتند اینها  گرفته شده برای یارانه و اینها نتوانستند مشکلات خود را حل کنند. تصمیم داریم سال آینده از برق چیزی برنداریم برای یارانه. با وضعیت کنونی تابستان آینده با مشکل قطعی برق روبرو خواهیم بود برای اولین بار بعد از جنگ.
با یارانه باید به محیط زیست و برق و انرژی و سلامت بپردازیم. مردم در بخش سلامت دچار مشکل هستند. فردی وارد بیمارستان دولتی می شود باید دارو و لوازم پزشکی را از جای دیگر تهیه کند و آزمایش را جای دیگر. این قابل قبول نیست. سرگردانی مردم برای دارو و لوازم و آزمایش باید از بین برود. البته ما قدم به قدم در زمینه سلامت عمل میکنیم. اولین قدم این است که قشر آسیب پذیر و نیازمند را کاملا بیمه خدمات درمانی کنیم. آمار می گویند 5 میلیون نفر را باید بیمه کنیم و افراد بعدی را بعدا.
دولت مصمم است در این چهار سال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهد.
5 میلیون را سال آینده بیمه خواهیم کرد. مشکلات فراوان بخش سلامت را باید از طریق بخشی از درآمد یارانه حل کنیم.
در بخش تولید هم باید بخشی از درآمد یارانه مصرف شود. الان هرچه درامد بود به عنوان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت کردیم. قانون اجرا نشده و عدالت لحاظ نشده. اینکه همه مردم یکسان یارانه بگیرند مورد قبول قانون نیست. قدمی برخواهیم داشت که یارانه را نقص هایش را  کاهش دهیم و بخشی از منابع درامدی را صرف کنیم برای بحث انرژی. شدت انرژی در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است. ماانرژی را به سم و دود در جامعه تبدیل میکنیم در واقع.
انشاءالله شرایطی را فراهم کنیم که این قدم ها به زودی برداشته شود. این شایعات که میگویند حامل های انرژی یکباره گران می شود صحت ندارد. در بخش برق و گاز شیب بسیار ملایم خواهیم داشت. کنترل تورم و مسئله رکود جزو اهداف اصلی دولت است. شیب ها بسیار ملایم خواهد بود.
برای قدم بعدی یارانه مردم دچار مشکل نخواهند شد. البته همه باید بدانیم برای گام های بعدی باید دست به دست هم دهیم. یا باید رها کنیم. بنا بود هدفمندی 5 ساله انجام شود. یکبار حاملهای انرژی گران شد و قدم بعدی برداشته نشد. هم باید قدم برداشته شود و هم تداوم داشته باشد تا به اهداف واقعی در بحث یارانه دست یابیم.
* مجری، پوریامین: بحث رانت و فساد در بحث اقتصادی الان مطرح است. شما هم دستور پیگیری دادید. میتوانید در این زمینه مصادیق را بفرمایید؟
-روحانی: راجع به مبارزه با فساد خیلی گفته شده و شعار داده شده. به گونه ای که مردم تردید میکنند. البته مشکلات ساختاری هم هست که دولت میخواهد آنها را درست کند. مواردی هم برخورد کردیم که بسیار تکان دهنده بود. فردی از فرد دیگر یک وقتی، یا از اعتباری سوءاستفاده کرده ولی یک وقتی پول بیت المال و پول نفت در اختیار فردی قرار گرفته که رقم بالایی است و نمی فهمیم چرا. 8 و نیم یا نزدیک 9 هزار میلیارد تومان است. در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم. به  گزارش تسنیم، روحانی گفت: باید با مجلس و قوه قضائیه هماهنگ باشیم و کاری کنیم پول بیت المال به مردم برگردد. 8 یا 9 هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است و تقریبا درآمد یک ماه کل کشور است.  و کل بودجه عمرانی سالی که تمام می شود تقریبا همین مقدار است البته سال آینده خیلی بیشتر خواهد بود. پول نفت و دلار در اختیار یک فرد قرار گرفته. مدتی به دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم آنها گفتند با آرامش پول را بیاوریم در کشور. آن فرد قول و وعده میداد که بعدا مشخص شد نادرست است و بعد از نادرستی بود که دستور دادم به معاون اول که مساله ویژه خواری و فساد و رانت را مورد توجه قرار دهند. تشکر میکنم قدم های خوبی برداشته شده. باید کاری کنیم ریشه این ویژه خواری و رانت خشکانده شود. همه باید پشتیبانی و کمک کنند.
من چند روز پیش رفتم به وزارت اطلاعات و دستور موکد دادم در این زمینه فعالانه وارد شود برای اینکه پول مردم را برگردانیم و بعد هم بتوانیم از لحاظ ساختاری قدم هایی برداریم تا این فساد تکرار نشود.
** روحانی: امشب به دلایلی که نمیخواهم بازش کنم گفتگو به تاخیر افتاد. یکبار دیگر عید بزرگ و عید استقلال و عید عزت را تبریک میگویم و امیدوارم همه ما در 22 بهمن شاهد حماسه دیگر باشیم. از مردم میخواهم وحدت و انسجام را به عنوان اصل مهم مورد توجه قرار دهیم. نقد اشکال ندارد اما همه باید به هم احترام بگذاریم و نقدها دلسوزانه باشد.
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کد خبر: 4734 | زمان مخابره: 1392-11-17, 12:04 
واکنش تند مصباح یزدی به اظهارات اخیر روحانی
مصباح یزدی در پاسخ به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر بی سواد خواندن منتقدان توافقنامه ژنو، گفت: علما، بزرگان و خانوادههای شهدا شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، عزت ملت را نفروشید و خون شهیدان را به باد ندهید.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در حسینیه امام خمینی(ره) قم، در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور که منتقدان توافقنامه ژنو را افراد بی سوادی خوانده بود به آیه «نَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ» اشاره کرد و اظهار داشت: اینها می گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می گویند، طاقت یک جمله را ندارند.
وی افزود: علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانوادههای شهدا شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می فروشید، خونهای هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پولهای خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ارزشهای خدا یادتان نرود؛ ملت ما و امام(ره) برای چه انقلاب کردند؟ برای چه این همه کشته دادند؟ برای این که نانشان ارزان شود؟ آن مادری که با دست خود چند فرزندش را کفن پوشاند و به جبهه فرستاد و پس از شهادت شان اشک هم نریخت، برای شکم این کارها را کرد؟!
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: چرا داریم ارزشها را فراموش می کنیم؟ بدتر از همه کارهایی که می شود این است که اینها را به پای امام(ره) و مقام معظم رهبری می گذارند و می گویند این پیروی از امام(ره) و رهبری است.
وی با اشاره به آیه«أَصَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِی أَمْوالِنا ما نَشاء» گفت: پیامبر خدا گفت کم فروشی نکنید در پاسخ گفتند این فضولیها به شما نیامده، شما برو نمازت را بخوان چه کار با این کارها داری؟ امروز به روحانیت می گویند تو که تخصص نداری در مسائل اقتصادی و سیاسی چرا حرف می زنی؟ برو دنبال درس حوزه.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مسلم است وقتی عدل و انصاف در جامعه رعایت نشود، هرکس به دیگری نگاه کرده و جنس خود را گران کند و این مسأله باب شود گرانی و تورم ایجاد می کند و دودش به چشم مردم ضعیف و کسانی که حقوق ثابت دارند می رود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در طول تاریخ همواره روحانیون را به بی سوادی، کم فهمی و کج فهمی متهم می کردند، افزود: شاه هم می گفت این آخوندها یک دم کنی روی سرشان گذاشتهاند و نمی فهمند سیاست یعنی چه و ما چه دنیایی داریم.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت جهاد اقتصادی، گفت: این نوعی جنگ نرم به حساب می آید که خطرش بیش از جنگ سخت است؛ نمونه آن را در زمان پیامبر(ص) نیز داریم که مشرکین مسلمانان را در تحریم اقتصادی قرار دادند؛ پس از آن اهانتهایی که به پیامبر(ص) روا داشتند کار به جایی رسید که نمی گذاشتند کسی به مسلمانان غذا و دیگر امکانات لازم برای را زندگی بدهد؛ در شعب ابی طالب مسلمانان در شرایط بسیار سختی بودند.
وی ادامه داد: این امتحان بسیار بزرگ و یکی از سنتهای الهی است؛ خداوند کسانی را که می خواهد رشد و ترقی دهد این چنین امتحان می کند؛ قرآن می فرماید«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اهل آن قوم را به سختی و گرفتاری مانند خشکسالی، بیماری و بلاهای دیگر مبتلا کردیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح«لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» گفت: این بلاها کمک می کند مردم گریه و زاری کنند و به طرف خدا بروند؛ در جای دیگر خداوند می فرماید«فَلَوْلا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ» چرا با این که ما زمینه را فراهم کردیم به در خانه ما نیامدند؟ برای این که اینها مبتلا به قساوت قلب هستند.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که امتحانات الهی همیشگی است، ابراز داشت: یک روز جهاد نظامی، روز دیگر جهاد اقتصادی، هر روز یک شکل از فتنهها و بلاها پیش می آید؛ آنهایی که دلشان قساوت ندارد تحت تأثیر این عوامل قرار می گیرند، توبه می کنند و به نصیحت انبیاء گوش می دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: آنهایی که قسیالقلب هستند می گویند شما را چه کار به این کارها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی سوادها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اصلاح طلبان هاشمی را سپر خود کردند/سپر را از درون تهی کردند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۱
عضو حزب کارگزاران با اشاره به هجمه اصلاحطلبان به رفسنجانی در دوران اصلاحات، گفت: این اشتباهات باعث شد آنها در جایی که میخواستند از آقای هاشمی به عنوان سپر استفاده کنند، متوجه شوند که این سپر را از درون تهی کردهاند.
به گزارش جهان، سخن گفتن با وزیری با صبغه اقتصادی در دولتهای سازندگی و اصلاحات ناخودآگاه فضای بحث را به سمت مسائل اقتصادی و به تبع آن هدفمند سازی یارانهها میکشاند. هرچند با اسحاق جهانگیری سخن از اقتصاد گفتیم ولی فضای اصلی گفتوگوی تحلیلی پیرامون سیاست و گروههای سیاسی گذشت و از پس آن نگاهی بر رفتار و عملکرد اصلاح طلبان در گذشته انداختیم.
بخشی از این مصاحبه در ادامه میآید:
*به عنوان اولین سوال به ما یک تعریفی از فضای کنونی جریان های سیاسی از نگاه خودتان ارائه بدهید. با توجه به اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 برای ما یک فضایی ترسیم کنید از دو جریانی که از بدو پیروزی انقلاب همواره با هم در کنش و واکنش بودهاند.
جهانگیری: وقتی جریان انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی تبدیل و جمهوری اسلامی نیز مستقر شد و موضوع انتخاب و انتخابات بهعنوان موضوع اصلی تعیین مدیران در آن شکل گرفت، خود بهخود موضوع رقابت و جناحبندی در آن بهوجود آمد. شاید در انتخابات مجلس اول یا انتخابات رفراندوم قانون اساسی و رفراندوم جمهوری اسلامی وقتی به عنوان اولین موضوع انتخاباتی نگاه میکنید، خیلی موضوعی بهنام رقابت نمیبینید. همه جریانات انقلاب در یک موضع ایستادند و از موضوعی به نام آن انتخابات دفاع میکنند. شخصیتهایی که کاندیدا میشوند، همه چهرههای انقلابی از آنها حمایت میکنند. در انتخابات مجلس دوم، در واقع زاویههای اول جناحبندی شکل گرفت و در مجلس دوم این زاویهها خیلی پررنگ شد. دیگر آن موقع جناحها با عنوانهای جناح خط امام(ره)، جناح راست و جناح چپ، اسم گرفتند. من آن موقع در مجلس بودم. موضوع ریاستجمهوری و موضوع نخستوزیری هم اینچنین بود. موضوع ریاستجمهوری تا دوره آقای هاشمی رفسنجانی بهعنوان موضوع رقابت جدی مطرح نمیشد ولی مجلس همواره موضوع رقابت بود تا انتخابات سال 84 که به نظر میرسد جناحبندیها کاملا شکل گرفته بود. یعنی دو جناح قدرتمند در داخل کشور خودش را در صحنه اداره کشور نشان داده بود. یکی جناح اصلاحات که ریشه آن به خط امام(ره) برمیگشت و دیگری هم جریان اصولگرا که باز به جریان مقابل که در دورههای مختلف، نامهای مختلفی داشت، برمیگشت.
*یعنی دیگر پایگاه اجتماعیشان را شناختند؟
جهانگیری: بله، یعنی هر گروهی مشخص شد که به کجا دارد تکیه میکند. چه ظرفیتها و توانمندیهایی دارد و چه شخصیتهایی در داخل کشور دارد و بر آنها متکی است. جناح اصولگرا بیشتر به طیف سنتی گرایش داشت و جناح اصلاحطلب بیشتر به طیف روشنفکری و دانشگاهی. در بحثهای اقتصادی به نظرم به دلیل ادامه بحثها به یک نقاط مشترکی رسیده بودند، یعنی اقتصاد آنقدر مورد اختلافشان نبود. بیشتر در مسائل فرهنگی، سیاست خارجی و تا یک حدی مسائل داخلی اختلاف داشتند.
*اما همین اقتصاد بود که منجر به ایجاد جناح چپ شد؟
جهانگیری: بله، از اول باعثاش این بود. تنظیم کنندههای برنامه سوم چه کسانی هستند؟ دولت آقای خاتمی و چهرههای اصلی تنظیمکننده آن مانند آقای نجفی و دکتر نیلی هستند. تصویب کنندههای آن، رئیس کمیسیون تلفیق آقای باهنر است. رئیس مجلس آقای ناطقنوری است. چیزی که از مجلس بیرون میآید صددرصد خواسته دولت است. روح حاکم بر برنامه پنج ساله سوم، روح آزادسازی اقتصاد، اصلاح ساختار، استفاده از منابع خارجی و همه مواردی که قبلا مورد اختلاف دو جریان بود، تبدیل میشود به یک نقطه مشترک. لذا به نظر من در بحثهای اقتصادی، نتایج بحثهای سیسال گذشته تا قبل از برنامه پنج ساله سوم، خیلی به نقاط اشتراک زیادی رسید به همین دلیل هم به نظر من موفقترین برنامه از نظر نوشتاری، قانونمندی و اجرایی در کشور برای ما برنامه پنجساله سوم است. گروه اصولگرا، بیشتر دستگاهی که در اختیار داشت دستگاههایی بودند که میتوانستند یک جاهایی دخالتهای اداری بکنند. با دخالتهای اداری سعی میکرد حوزه رقابت در صحنههای انتخابات را بیشتر به نفع خودش تبدیل بکند ولی بالاخره یک ظرفیت رقابتی همواره وجود داشت و در این ظرفیت رقابتی، در 25 سال طی شده تا سال 84 تقریبا میشود گفت که اداره کشور دست اصلاحطلبها بوده است. چه در دوره هشت ساله مهندس موسوی، مجلس دوم، مجلس سوم که اکثریت قاطع آن اصلاحطلب بوده، چه در دوره آقای هاشمی رفسنجانی که حداقل بخش عمدهای از دولت و بخشهایی از مجلس را در اختیار داشت.
البته مجلس چهارم و پنجم، اکثریت آن با اصولگراها بوده ولی مجلس پنجم مجلسی بوده است که اقلیتش یک اقلیت تعیینکنندهای بود و همواره میتوانست نقشآفرینی بکند حتی در رقابت با رئیس مجلس یا در رقابتهای بعدی.
*مجلس پنجم به خاطر حضور کارگزاران تاثیرگذار بوده است؟
جهانگیری: بله، ولی بالاخره چهرههایی مثل آقای عبدالله نوری، آقای انصاری، آقای مرعشی و تیپهای مختلفی بودهاند. اکثریت وقتی رقابت بین آقای ناطقنوری و عبدالله نوری بر سر ریاست مجلس میشد، در یک تعداد انگشت شماری رئیسمجلس از رقیبش میبرد. به هر حال در این مجلس اقلیت و اکثریت با هم خوب کار میکنند. یعنی نشان میدهند در عین حال که دو جریان اقلیت و اکثریت هستند، کارکردشان طوری است که اکنون نیز در زمره موفقترین مجالس بعد از انقلاب محسوب میشود. از سال 84 اتفاق جدیدی افتاد و نتیجهاش این شد که به نظرم یک اشتباه برداشت بود که این اشتباه برداشت در صحبت خود آقای احمدینژاد نمود پیدا کرد. نتیجه انتخاباتی که برای اولینبار، دو مرحلهای رئیسجمهور انتخاب شد، تبدیل شد به یک انقلاب. خود آقای احمدینژاد اظهار کرد که این یک انقلاب بود. نتیجه این اشتباه برداشت این شد که باید همه کسانی که فکر میکنند غیرانقلابی هستند از صحنه مدیریت کشور کنار گذاشته شوند.
*این اشتباه برداشت را کمی برای ما توضیح دهید؟
جهانگیری: انتخابات اولًا یک پدیده تعریف شده غربی است. اینطور نیست که فکر کنیم ما انتخابات را وارد صحنه حکومتداری کردیم. یک تعاریف مشخصی دارد و دارای اقلیت و اکثریت است. هیچجا هم اینگونه نیست که گفته شود اقلیت یک اقلیتی است که باید نادیدهاش گرفت. در خیلی از جاهاست که اقلیتی که وجود دارد، دارای کرسی مجلس است و در دولت و تصمیمگیریها هم نقش دارد.
*یعنی در اینجا اقلیت نادیده گرفته میشود؟
جهانگیری: اقلیت کامل حذف میشود، یعنی اقلیتی که مثلا در حالت ماکسیمم رقیب با 16- 17 میلیون رای اکثریت را به دست میآورد و اقلیت هم 12 میلیون رای میآورد و اقلیتی است که بار اداره 25 سال زمان جنگ و زمان سازندگی و همه مشکلات کشور را در سختترین دوران به دوش کشیده است. نه تنها این اقلیت کنار گذاشته میشود حتی بدنه اکثریتی که نقشآفرین بودند در 25 سال گذشته هم نادیده گرفته میشوند. شما ببینید آقای ناطقنوری که سالها رئیس مجلس بوده است دیگر حتی حرفش هم شنیدار ندارد. آرام آرام افرادی مثل آقای لاریجانی را هم کنار میگذارند. چهرههایی که در دولتهای گذشته منتسب به اصولگرایی بودند به همین دلیل که در دولتهای گذشته بودند کنار گذاشته میشوند اصلا یک خط و نقطه جدیدی شروع میشود که گذشته را باید پاک کرد و کنار گذاشت. ولی به نظر میرسد ذهنیت این موضوع از قبل موجود بوده است؛ احمدینژاد در انتخابات 84 و بعد از دوقطبی شدن انتخابات از دیالوگی استفاده میکند که نقاط ذهنیش از قبل در ذهن مردم کاشته شده است.
* در بحث آقای هاشمی رفسنجانی که خیلی درباره آن تحلیل شده به نظر من بزرگترین اشتباه را به عنوان مثال همین طیف دوستان شما در بدنه اصلاحات کردند. نگارش کتابهایی مثل عالینجاب سرخپوش و فضای بعد از دوم خرداد که علیه آقای هاشمی در روزنامهها بود از این دست اشتباهات بود.
جهانگیری: این اشتباهات باعث شد در جایی که میخواستند از آقای هاشمی به عنوان سپر استفاده کنند، متوجه شوند که این سپر را از درون تهی کردهاند. آقای احمدینژاد بهترین استفاده را از این عامل برد. یعنی نادیده گرفتن این موضوع نوعی بیانصافی در تحلیل است. یعنی میخواهم بگویم که آقای احمدینژاد هم خلقالساعه روی کار نیامد.
بحث من اصلا این نیست که آقای احمدینژاد خلقالساعه آمد یا نیامد. انتخابات یعنی اینکه یک صحنهای گذاشته میشود و مردم به هر دلیلی، تبلیغات درست یا نادرست یا تخریب میآیند و افرادی را انتخاب میکنند. کسی که نتیجه اکثریت را میآورد این نتیجه یک انتخاب است. نتیجه یک انقلاب نیست. وقتی خود او این تحلیل اشتباه را بکند که انتخابش نتیجه یک انقلاب بوده است، مجبور است برای اینکه چنین تحلیلی دارد با نیروی مقابل خود یعنی اقلیت با این موضوع برخورد بکند که اینها غیرانقلابی هستند و باید از صحنه کنار بروند. اگر انتخاب خود را نتیجه یک انتخابات میدانست و میگفت؛ نه خیر، این یک رقابت بوده است، من پیروز شدم و الان در موضوع رئیس قوه مجریه هم باید به حقوق اکثریت توجه بکنیم و هم به حقوق اقلیت و مسوولیت اصلیام این است که از تمام پتانسیلهای موجود برای اداره خوب کشور استفاده بکنیم.
اتفاقا من فکر میکنم آقای احمدینژاد در یک دورهای طلایی رئیسجمهور ایران شد. در آن زمان سه برنامه در کشور اجرا شد و برنامه چهارم نوشته شده است. آمریکا به عنوان دشمن قدیمی کشورمان در دو طرف ایران گرفتار شده و نیازمند کمک ایران است و با این نیازمندی میشد خیلی از مسائل آمریکا با ایران را حل کرد.
*یعنی این مساله در نگاه مردم خیلی مهم نبود ولی آن پولی که توزیع شد بین مردم خیلی تاثیرگذار بود؟ خوب این حرکت را چرا اصلاحطلبها انجام ندادند؟
جهانگیری: هیچکس نباید این کار را بکند. منابع کشور، منابع شخصی هیچ کس نیست. ما در مقابل یک ریال هزینه کردن به والله همیشه وحشت داشتیم. هم وحشت وجدانی داشتیم، میگفتیم مگر میتوانیم یک ریال در آنجایی که نباید هزینه بکنیم. هم از دستگاههای نظارتی میترسیدیم. دستگاههای نظارتی کاملا بالای سر ما ایستاده بودند، بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و قوه قضائیه. مدیران ما هنوز برای یک ریال جابهجا کردن احضار میشوند. خود بنده هنوز در رابطه با پروندههای دوران استانداری خودم به دیوان محاسبات توضیح میدهم که چرا مثلا صد کیلو گز خریدم و فرستادم به جایی.
شما با توجه به این سابقه اقتصادی، سیاسی که دارید، آیا اداره نظام را در جهت کمک به فعالیتهای حزبی میدانید یا خیر؟
جهانگیری: معتقدم اگر احزاب بپذیرند که در چارچوب قانون اساسی کار بکنند، نظام حمایت میکند. در دوران دولت ما، دولت بودجه را به مجلس برد و مجلس هم بودجه را تصویب کرد و شورای نگهبان هم تایید کرد که به احزاب کمک بشود. اگر نظام مخالف بود نمیگذاشت این اتفاق بیفتد. با همه انتقاداتی که ممکن بود به فعالیت احزاب داشته باشند، قبول میکردند که حتی دولت در به راه افتادن احزاب کمک بکند. بالاخره یک جاهایی یک اتفاقاتی صورت گرفت و تندرویهایی شد. این تندرویها ممکن است دغدغهای برای نظام به وجود آورده باشد که اگر یک جایی کنترل نکند کار آسب جدی ببیند.
*منظورتان این است که تر و خشک به خاطر افراد رادیکالی سوختند؟
جهانگیری: بله، یکسری رفتارها اتفاق افتاد. آن رفتارها برای یک بخشی از نظام نگرانکننده شد. آن وقت نتیجه کنترلها، میشود اینکه شما هم احساس میکنید که باید دست به عصا راه بروید درحالیکه شما در چارچوب نظام حرکت میکردید و هیچوقت هم از خطوط قرمز نظام- که هر نظامی هم دارد-  عبور نمیکردید و اتفاقاتی که گاهی اوقات انسان میشنود نباید اتفاقی میافتاد.

*اگر اصلاحطلبان بخواهند روزی برگردند و از حاشیه به متن بیایند نظر شما چیست؟
جهانگیری:اصلا اصلاحطلبان نمیتوانند برنگردند. از دو دیدگاه میشود این را گفت. هم از دیدگاه نظام، اصلاحطلبها نمیتوانند برنگردند.
نظام درست است که میگوید من اصلا بحران ندارم اما همین که میپذیرد یک مجموعهای از نیروهای اصلی خودش که مدافعین نظام بودند و سالها مدیریتهای بزرگ برای نظام کردند و جریان سیاسی قدرتمندی در داخل این نظام بودند، کنار کشیده است نشاندهنده مشکل است. مثل این است که نظام مثل یک بچه کوچکی 25 سال این را پرورش داده است و شده است یک جوانی که امروز باید برایش بازدهی داشته باشد. مگر نظام میتواند از این سرمایه بزرگش بگذرد. این مثل آن است که جمهوری اسلامی بگوید من چاههای نفتم را نمیخواهم، تازه این مهمتر از چاههای نفت است. دومین مورد از نظر خود اصلاحطلبها است. اصلاحطلبها نسبت به نظام و جمهوری اسلامی و ایران، احساس وظیفه دارند. مگر میتوانند یک گروهی که در یک کشوری زندگی میکنند و از پول این مردم بزرگ شدهاند، حال که کشور به آنها نیاز دارد، به دلیل اینکه دو تا برخورد با آنها شده است قهر کنند و کنار بروند. به نظر من برگشت اصلاحطلبان به صحنه یک امر قطعی است.
*خوب چگونه میخواهند برگردند؟
جهانگیری: این بحث دیگر تاکتیکی است. پس به جهت مبنای استراتژی، اصلاحطلبها حتما باید برگردند به صحنه سیاست کشور و اتفاقا اصلاحطلبها از نظر من که به عنوان یک تحلیل عرض میکنم شرایط آنقدر برای اصلاحطلبها مهیا است به دلیل بد عملکرد مدیران احمدی نژاد، که اصلاحطلبها قادر هستند مدیریت کشور را به دست بگیرند و حتی در یک رقابت خوب برنده انتخابات بشوند.
*از چه روزنهای میخواهند برگردند؟
جهانگیری: استراتژی این است که اصلاحطلبها حذفشدنی نیستند. مهم این است که اکنون نیروهای اصلاحطلب بتوانند راه تعامل با نظام را برقرار بکنند. من از اول از سال 88 که این دعواها شروع شد همواره این بحث را داشتهام که در بدنه اصلاحطلبان رئیسجمهور دوران مختلف وجود دارد، رئیس مجلس وجود دارد، دهها شخصیت وزیر وجود دارد، صدها نماینده مجلس وجود دارد. اینها آدمهایی بودند که جزو مدیران ارشد یک نظام تلقی میشدند، باید اینها بتوانند راه تعامل با نظام را برقرار کنند. بله در تعامل و گفتوگو هم یک جا هست که باید بپذیریم ما اشتباه کردیم و اصلاحات انجام بدهیم، یک جا هست که باید بپذیریم مدیریتی که میخواسته بحرانی را اداره بکند آن مدیریت اشتباه کرده است.
* ببخشید چه کسی باید این نقش تعامل و گفتوگو را با نظام بازی کند؟
جهانگیری: لازم نیست کسی نقش واسطه را بازی کند. اصلاحطلبان اشکالشان این است که دنبال واسطه میگردند. اصلاحطلبها خودشان به اندازه کافی چهره دارند.
*مثلا چه کسی؟
مثلا خیلیها. از آقای خاتمی بگیرید تا به پایین. آقای خاتمی تا قبل از سال 88 به صورت ماهیانه با مقام رهبری ملاقات داشته است.
در سالهای گذشته متاسفانه در هر دو طرف تندروها حاکم شدند. همانطور که در آنطرف تندروانی در جریان بعد از انتخابات حرفهایی زدند که نباید میزدند و کارهایی کردند که نباید می کردند، در این طرف مدیریت هم تندروانی مدعی شدند که سعی میکنند هر کسی که یک وقتی در این کشور مدیریت داشته و امروز از روی دلسوزی و صد برابر کسانی که مدعی ارزشی هستند، برای این نظام هزینه داده و مبارزه کرده را کنار بزنند.
*اصلاحطلبان دو پایگاه داشتند. یک پایگاه آنان، آقای هاشمیرفسنجانی است. پایگاه دوم اصلاحطلبان یعنی سیدحسن خمینی به عنوان کسی که معتمد حاکمیت میتواند محسوب شود بهرغم بدرفتاریها و کجخلقیهایی که نسبت به ایشان شد، آیا میتواند واسطهالخیر بین حاکمیت و اصلاحات تلقی شود؟ آیا اصل این علاقه بین جریان اصلاحطلب وجود دارد؟
جهانگیری: بههرحال بیت حضرت امام(ره) و شخص سیدحسنآقا، به نظرم همواره مورد توجه نظام و رهبری بوده و خواهند بود. حتما حسن آقا میتواند این نقش را ایفا بکند. آقای هاشمیرفسنجانی هم از شخصیتهایی است که حداقل کارنامه شفاف دوران مبارزه و انقلاب است و یکی از شخصیتهای محوری دوران اخیر ایران بوده و نمیشود از انقلاب ایران و جمهوری اسلامی گفت و آقای هاشمی را از متن آن پاک کرد.
چه دوران قبل از جنگ، چه دوران جنگ، چه میزان اعتمادی که امام(ره) به ایشان داشته، چه ارتباط قویای که ایشان با رهبری داشته و دارد، نشاندهنده تاثیرگذاری وی است. این طوفانها و گرد و خاکهایی که به پا میشود، به نظر من دیر یا زود مینشیند.
برگردیم به بحث اصلی. چرا جریان اصلاحات تکلیف خود را با همان تندروهایی که نام بردید روشن نمیکنند؟
جهانگیری: این کار در طرفین باید صورت بگیرد. به نظر من نباید یک طرف فقط این کار را بکند. طرفین باید این کار را انجام دهند.
*اینکه ما بخواهیم در نظام حضور داشته باشیم اما در مقابل ضرباتی که به این نظام وارد میشود سکوت بکنیم، تناقض است. بالاخره باید یک جاهایی مواضعی را اتخاذ بکنیم که نظام باور کند که ما ته دلمان با نظام است نه فقط به خاطر آن جایگاهی که از دست دادیم؟
جهانگیری: ما دلمان با نظام است. من به دلیل اینکه شناخت دارم میگویم. بیش از 95 درصد اصلاحطلبها درصدشان با نظام و رهبری هیچ مسالهای ندارند.
* خوب اگر اینگونه است چرا در جاهایی که انتظار میرفت، موضعگیری نکردند؟
جهانگیری: من هم قبول دارم. به همین خاطر هم میگویم که ما هم اگر بررسی بکنیم، ممکن است که بگوییم این چهار اشتباه اینجا اتفاق افتاده است. اولا در حرکتهای اجتماعی اینگونه، همیشه تندی، تندی میآورد. یک گروه شروع میکنند شما برخوردی با آنها میکنید، آنها تندتر میشوند و شما هم تندتر میشوید.
*اما این تندروی یک گروه نبود، این حرف و هشدار رهبری بود.
جهانگیری: این را میدانم. ما که در اینجا قصد حل کردن مساله را نداریم. تعامل یعنی همین. تعامل وقتی گفته میشود یعنی اینکه طرفینی که اختیار و قدرت دارند مینشینند و با هم صحبت میکنند و اشکالات را روی میز میریزند و با هم بحث میکنند و اشکالات همدیگر را قبول میکنند.ما در هیچ موضوعی جز گفتوگو راهی دیگر نداریم.
* گفتوگوی چه کسی با چه کسی؟
جهانگیری: گفتوگوی اصلاحطلبها با نظام و نظام هم یعنی رهبری.
* یعنی ریشسفید دیگری وجود ندارد؟
جهانگیری: نه، ریش سفید اتفاقا وجود دارد. الان چهرههایی غیر از اصلاحطلبی که کنار رفتند و وضعشان خیلی بهتر از اصلاحطلبان نیست، آقای هاشمیرفسنجانی است، آقای ناطقی نوری است، بیت حضرت امام(ره) است. مگر آنها وضعشان خیلی بهتر از اصلاحطلبان است؟
*چرا اینقدر برای انجام گفتوگو تعلل وجود دارد؟
جهانگیری: بالاخره ببینید یک مقدار در دوره احمدی نژاد، انجام این کار سخت شد. فضای تهمت
   خیلیتقابل علنی دولت و رسانه ملي، با کدام منطق؟! / مهدي سعيدي
کدام حق طلبي و مصلحت انديشي ايجاب ميکند که اختلاف رسانه ملي و قوه مجريه اينگونه در برابر بييندگان به نمایش در آید؟!
پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي / گفتگوي خبري آقاي دکتر روحاني در حالي از رسانه ملي پخش گرديد که ملت ايران قريب به دو ساعت منتظر پخش آن بودند. اين برنامه قرار بود که بطور زنده  پس از اخبار ساعت 21 پخش گردد، اما دقايقي مانده به ساعت 23 بينندگان نظاره‌گر سخنان رئيس جمهور شدند. در حاليکه ببيندگان از علت چنين تاخيري به درستي مطلع نبودند، و در زيرنويس شبکه يک سيما آمده بود: «با عرض پوزش از بينندگان محترم به محض دريافت تصاوير از محل نهاد رياست جمهوري سريال عصر پائيزي قطع خواهد شد.» رئيس جمهور در برابر دوربين قرار گرفت و در ابتداي سخنانشان با اشاره به تأخير در پخش اين گفت‌وگو گفت: «مي‌خواهم از مردم عزيز که مدت مديدي پاي تلويزيون نشستند و منتظر اين برنامه ماندند تشکر کنم.» سپس رو به مجري زن برنامه خانم "سونيا پوريامين" کرد و خطاب به وي گفت: «خوشحالم که با اين تأخير شما را در اين برنامه داريم.» همين امر کافي بود تا بر ابهامات مخاطبين افزوده شود و گمانه‌هاي مختلفي در اذهان ايشان خلق گردد!
در همين حين بود که رسانه‌هاي دولت هجمه خبري وسيعي را عليه رسانه ملي و بالاخص رئيس سازمان صداوسيما به راه انداخت و با تيترهای تند، ضرغامي را عامل تاخير در پخش برنامه گفتگوي ويژه رئيس جمهور معرفي کردند که در صدر آنها خبرگزاري ايرنا، ايسنا و سايت هاي آفتاب، سايت شبکه ايران، بهار نيوز و ... قرار داشتند.
البته اين اقدام رسانه‌اي دولت بدون پاسخ نماند و ضرغامي نيز با انتشار نامه اي به شوراي نظارت خواستار تعيين تکليف در مورد انتخاب مجري توسط روساي قوا شد. در اين نامه آمده است:
«جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي رئيسي، رئيس محترم شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما
با سلام؛ احتراما؛ با توجه به اهميت تاخيري که در شروع مصاحبه زنده تلويزيوني رئيس جمهور محترم پيش آمد؛ خواهشمند است در مورد انتخاب مجري توسط روساي محترم قوا، و امتناع از پذيرش وظيفه قانوني و حرفه‌اي رسانه ملي اظهارنظر نمائيد.»
طبق اخبار بدست آمده مشخص گرديد که اصرار مسئولين دفتر رئيس جمهور براي اضافه کردن يک مجري ديگر در آخرين لحظات پخش اين گفتگو، باعث تاخير در برنامه شده است. به واقع قرار بود که اين برنامه تنها با مجري گري آقاي "کاظم روحاني نژاد" انجام گيرد که با اصرار تيم رسانه‌ي نهاد رياست جمهوري خانم "سونيا پوريامين" نيز به آن افزوده شد و همين اختلاف نظر موجب تاخير بيش از يک ساعت و نيم پخش گفتگوي رئيس جمهور گرديد.
اين خبر بلافاصله توسط رسانه‌اي بيگانه و سايتهاي ضدانقلاب نيز بازتاب يافت و سايت‌هايي چون بي‌بي‌سي فارسي، راديو فردا، جرس و ... آن را در صدر خبرهاي خود قرار دادند.
اين اقدام هرچند براي برخي ممکن است اتفاقي ساده محسوب شود، اما اولا در حوزه فعاليت رسانه‌اي اقدامي غيرقابل قبول و خطايي فاحش است که عاملان هرکه باشند، در قبال چنين اقدام ناشيانه‌اي بايد به افکار عمومي پاسخگو بوده و عذرخواهي نمايند.
ثانيا از لحاظ سياسي – اجتماعي نيز اقدام ناشايست است که در سطح افکارعمومي از علني شدن اختلافات قوه دولت و رسانه ملي حکايت دارد.
فارغ از قضاوت عجولانه در اختلاف طرفين و بدون آنکه بخواهيم در مورد حادثه پيش آمده به دنبال مقصير بگرديم، بايد گفت چنين اختلاف نظري آن هم در برابر چشم ميليون‌ها ببينده تلويزيوني سراسر کشور و حتي در برابر ببيندگان جهانی، اقدام ناشايستي است که هر چه زودتر بايد براي رفع آن چاره‌اي انديشيد! به واقع کدام حق طلبي و مصلحت انديشي ايجاب مي‌کند که اختلاف رسانه ملي و قوه مجريه اينگونه در برابر بييندگان عيان گردد؟! چرا اگر اختلافي هست در پشت پرده و از طريق رايزني و گفتگو حل نمي‌شود؟ آیا زمان لازم برای چانه زنی در تعیین مجری چنین برنامه ای از قبل وجود نداشته است؟  آیا همه چیز باید به دقیقه 90 کشیده شود تا سوء مدیریت اینچنین  آشکار گردد؟
ضمن آنکه معلوم نيست انتخاب مجريان برنامه‌اي که اغلب زمان آن در اختيار رئيس جمهور است، و بیشتر به مونولوگ شباهت دارد تا دیالوگ! تا چه اندازه مي‌تواند با اهميت باشد که تيم رسانه‌اي نهاد رياست جمهوري اجازه ندهند رئيس جمهور در برابر دوربين قرار گيرد؟! چرا دولت اعتدال که رويکرد ميانه‌رويي را شعار خود برگزيده، اينگونه دچار افراط شده است و بر خواسته ای بی اهمیت اینچنین پافشاری می کند؟!
به هرحال چنين اتفاقاتي که با کمي تدبير و اعتدال و عقلانيت به آساني قابل حل است نبايد به جنجالي رسانه‌اي آن هم در برابر چشم ميليون‌ها ببينده قرارگيرد و فرصت را براي تخريب نظام اسلامي فراهم آورد. اميد که اين اختلافات سطحي خيلي زود رفع شده و در برنامه‌هاي ديگر تکرار نشود. و همچنين مصلحت سنجي و توجه به منافع ملي، راهبرد اساسي همه مسئولين و بازيگران و فعالين حوزه سياسي قرار گيرد تا ديگر شاهد چنين تجربيات تلخي نباشيم.
 زیاد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۸:۱۷
عصبانیت تندروها از سخنان آرام اما صریح رئیس جمهوری
چرا تندروها عصبانی شده اند؟ مگر رئیس جمهوری حرف ناحقی زد؟
اکنون پس از شش ماه رئیس دولت تنها شمه ای را رو کرده و به طرف مقابل پیام می دهد که حجب و حیای دولت نیز حدی دارد و اگر قرار باشد تندروها به تخریب بی محابا بپردازند دولت نیز پتانسیل وافی و کافی برای پاسخگویی را دارد.
سرویس سیاسی خرداد/ عبدالرضا کنی: شش ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید می گذرد در طول مدت سپری شده شاید به جرات بتوان گفت که این دولت با تندترین انتقادات و هجمه های بی محابا روبرو بوده است. وضعیتی که نه دولت خاتمی با مجالس پنجم و هفتم تا بدین حد گرفتار آن بود و نه دولت دهم در یکسال پایانی چنین مورد هجمه و بازخواست قرار گرفت.

اینهمه در حالی به منصه ظهور رسید که دولت روحانی با بدترین شرایط ممکن به گواه آمار و اطلاعات رسمی چه در زمینه اقتصادی و تورم و بیکاری و گرانی، چه درزمینه سیاسی بواسطه انشقاق و تنش های چند ساله در درون و انزوا و فشارهای بی محابای دشمنان بیرونی قرار داشت.

حال با همه این اوصاف این دولت در مدت کم سپری شده، تورم را مهار کرده، به بازارهای اقتصادی رونق بخشیده، بودجه را در موعد مقرر سامان داده، فاز دوم قانون هدفمندی را در اسرع وقت تنظیم و به مجلس ارائه داده، نوسانات ارز را کنترل کرده، و بورس را به اعلا درجه بازدهی رهنمون کرده، طرح انزوای ایران در عرصه جهانی را در هم کوبیده ، ساختار تحریم ها را شکسته و بیش از بیست میلیارد دلار درآمد را طی شش ماه آینده برای کشور محقق کرده، تنش زدای ملموسی رقم زده و دشمنان ایران را به انزوا کشانده، اگر تا دیروز یک وزیر خارجه یک کشور معمولی و حتی ضعیف حاضر به دیدار با مقامات ما نبود اکنون وزیر خارجه آمریکا درخواست دیدار به وزیر امور خارجه ما می دهد و اکثریت روسای جمهوری کشورهای قدرتمند جهان با رئیس جمهور ما در طول این مدت دیدار داشته اند، پرونده هسته ای که یازده سال بدون هیچ نتیجه ای به مذاکرات فرسایشی تبدیل شده بود در این دولت و تنها طی 100 روز به نقطه ثبات رسید، حق غنی سازی در عمل به رسمیت شناخته شد، هیچ فعالیتی تعلیق نشد و ساختار تحریم ها درهم شکست و ....

حال با همه این اوصاف این دولت با تندترین انتقادات مواجه شد، یک دوجین از وزرایش به مجلس آمده اند، آمار سوالات 5 برابر شده است، چندین نامه اعتراضی و اخطار به رئیس جمهوری نوشته شد، در کوچکترین انتصابات دولت دخالت شد، چندین وزیر تنها طی چند ماه به استیضاح تهدید شده اند، سه وزیر کارت زرد گرفته اند، تندترین انتقادات ممکن و عرض تسلیت به دولت حواله شد، هجمه گسترده وبی محابای رسانه ای براه انداخته شده و راجع به کوچکترین فعل و انفعال ولو با مثبت ترین برایند ایرادات بنی اسرائیلی گرفته شد و دولت همواره از در تعامل نسبت به این سخنان واکنش نشان داد.

حال انتقادات صریح اما تلطیف شده و مختصر و موجز رئیس جمهوری که امروز در دانشگاه شهید بهشتی آن را ابراز داشت و در یک جمله به بی سوادی هجمه کنندگان به توافق هسته ای اشاره کرد، موجی از خشم و هجمه مجدد را براه انداخته که ای آه و فغان که این رسم ادب نیست و احترام به منتقد چنین نیست !!

این دوستان البته وقتی دولت نرمش تمام عیار نشان می داد نیز دست از انتقاد بر نمی داشتند و طبیعی است که چنین واکنش هایی به منصه ظهور برسانند اما لحاظ چند نکته در این میانه لازم و بدیهی است.

اول آنکه واژه " بی سواد" توهین و ناسزا نیست بلکه اشاره به یک صفت است و از این حیث نمی توان بر رئیس جمهوری خرده گرفت و البته جالب آنست که استفاده از واژگان قبیح از سوی رئیس جمهوری پیشین و مورد حمایت منتقدین امروز هیج اعتراض و نکوهشی از سوی این طیف را رقم نمی زد.

دوم نیز آنکه وقتی برخی از نمایندگان از واژه " ام پی تی" به جای " ان پی تی" – معاهده منع تکثیر سلاح های اتمی- در طرح سه فوریتی خود استفاده می کنند بدیهی است که این واژه بی سودای مصدایق عینی هم داشته ومعلوم نیست چرا دوستان چنین برآشفته اند.

سوم وقتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دشمنان و مرتجعین منطقه ای به خاطر انعقاد توافق ژنو از عصبانیت در خود پیچیده و به شدت ابراز نگرانی می کنند و ایران توانسته تمامی تمهیدات چند ساله دشمنان را در هم کوبیده و هم پیشبرد برنامه هسته ای را رقم بزند و هم غنی سازی را بهطرفمقابل بقبولاند و ساختار تحریم ها را نیز متزلزل سازد و درواقع تمام آنچه اهتمام داشتیم را محقق کند و آنوقت برخی در داخل با دشمنان در کوبش این بازی برد- برد همنوا می شوند آیا نباید آنان را به عدم شناخت و بی سوادی منتسب کرد؟

چهارم انتقاد رسم خوشایند و مورد اعتنای هر خردمندی است. رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید نیز همواره اعلام داشته اند که انتقاد سازنده را بر چشم می گذارند و منتقد را ارج می نهند حتی این دولت در برابر تندترین انتقادات نیز تاکنون سعه صدر بی سابقه ای از خود نشان داده است اما همگان می دانیم فرق بسیاری است میان انتقاد با حمله و هجمه و هجو پردازی و تخطئه و تخریب . اگر منتقد مورد احترام و تکریم است به موازات آن کسی که هیچ حریمی را پاس نداشته و مغرضانه و با غرض دست به تخریب میزند باید مورد نکوهش متقابل قرار گرفته و پاسخ قاطعی به وی مبذول داشته شود و اگر رئیس جمهوری یک از هزار را پاسخ گفته مشخص نیست چرا تندروهای همیشه پرخاشگر چنین برآشفته اند.

اکنون پس از شش ماه رئیس دولت تنها شمه ای را رو کرده و به طرف مقابل پیام می دهد که حجب و حیای دولت نیز حدی دارد و اگر قرار باشد تندروها به تخریب بی محابا بپردازند دولت نیز پتانسیل وافی و کافی برای پاسخگویی را دارد.

او نه از حیطه ادب خارج شده و نه زیاد و بی ملاحظه گفته است اما این رویکرد یک پیام آشکار دارد. اینکه صبر دولت نیز حدی دارد و اگر قرار بر هجمه های بی انصفانه باشد دولت نیز تغییر رویکرد داده و پاسخ لازم را مبذول خواهد داشت.
البته همانطور که رئیس جمهوری نیز اشاره کردند وظیفه نخبگان و خردمندان برای پاسخ به شبهات و مانورهای تبلیغاتی مغرضان دو چندان است و در این میانه آنان نباید دولت را تنها بگذارند. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«رسانه ملی» و تکرار اشتباهات
محمدهاشمی رفسنجانی . فعال سیاسی
روال پخش «برنامه زنده» با حضور روسای جمهور در سیمای ملی، قالب مصوب و غیر قابل تغییری ندارد. رویه پخش چنین برنامههایی را «عرف» یا «توافق» میان رییس جمهوری و نماینگان رسانهای او با مسوولان رسانه ملی تعیین میکند. این رویه در سالهای گذشته، مبنای پخش «برنامه زنده» روسای جمهور بوده است. در دولت گذشته، مجری اغلب برنامههای زندهای که آقای احمدینژاد در سیما داشت، فرد مشخصی بود.
بنابراین، سنگ اندازی در مسیر توافق با رییس جمهور در زمینه گزینه مطلوب وی برای اجرای برنامه، زیبنده رسانهای در ابعاد «ملی» نیست زیرا رییس جمهوری، نماینده تمامی ایرانیان است و باید به نظر او درباره انتخاب مجری، احترام گذاشت.متاسفانه از زمان استقرار دولت «تدبیر و امید»، مشی رسانه ملی پیرامون عملکرد تحسین برانگیز و کارنامه قابل دفاع رییسجمهوری دولت، اندکی دور از انصاف است. این واقعیت هنگامی ملموستر میشود که رویکرد صدا وسیما به دولت یازدهم را با نگاه رسانه ملی به دولت پیشین، مقایسه کنیم. در حال حاضر، برخی بخشهای خبری و برنامههای خاص و میزگردها، اغلب جهتگیری تخریبی در قبال دولت دارند اما مسوولان صدا و سیما از این نکته غافلند که اگر چنین تبلیغاتی میتوانست بر در افکار عمومی تاثیر گذارد، مردم در ۲۴ خرداد نباید به روحانی رای میدادند. متاسفانه، عملکردهای جهت دار سیاسی در صدا و سیما طی سالیان گذشته هم سابقه داشته است و در مورد بعضی دیگر از چهرههای ملی و یا طرفداران گرایشهای سیاسی با سابقه، به همین شکل رفتار شده است. همه میدانند آیتالله هاشمی رفسنجانی تاریخ زنده انقلاب است و با حکم امام فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند. در نقطه مقابل، رسانه ملی با حامیان برخی دیگر از طیفهای سیاسی رویهای کاملا متفاوت داشته و به آنان تریبون داده و در برنامههای خو، کوشیده است به طور صریح یا ضمنی آنان را مورد حمایت تبلیغی قرار دهد. چنین رویکرد دوگانهای از چشمان تیزبین افکار عمومی پنهان نمانده و باعث شده اعتماد اکثریت مخاطبان به رسانه ملی اعتماد تضعیف شود. برخورد افراطی با دولتی که وارث شرایط نامساعد در همه حوزهها است، چه توسط تعداد معدودی تندرو در مجلس صورت یرد و چه در رسانه ملی که با با بودجه بیت المال اداره میشود، سودی برای عاملان آن نخواهد داشت اما گویا، بعضی اصرار دارند اشتباهات چند باره گذشته را تکرار کنند و تمایلی ندارند از خروجی نهایی اقدامات ناکام پیشین خویش، پند گیرند.


لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32029

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یک «سبد» بهانه برای ضربه به دولت
علی ذهابی: میگویند «تعامل» بخوانید «تقابل». از زمان رویکارآمدن حسن روحانی، اصولگرایان که تا پیش از این قدرت را بهطور کامل در دست داشتند، همواره عنوان کردند که رویکرد ما در برخورد با دولت «تعامل»ی خواهد بود هرچند حالا داستان رنگوبویی دیگر به خود گرفته است.  رییسجمهوری که روز سهشنبه در اجلاس روسای دانشگاهها و مدیران پارکهای علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی میکرد در ارتباط با توافقنامه ژنو گفت: «چرا یک عده کمسواد بیایند حرف بزنند؟ استادان، دانشمند ما، بزرگان دانشگاه ما چرا خصوصی حرف میزنند ولی به میدان نمیآیند.»؛ همین موضوع موجب شد تا برخی از اصولگرایان به صحبتهای حسن روحانی به «تند»ی پاسخ دهند. واکنشی که البته بیارتباط با محتوای سخنان روحانی بود زیرا آنان به جای نقد درونمایه و روح سخنان رییسجمهور ترجیح دادند در این مورد سکوت کرده و اغلب حملاتشان را به تکجملات روحانی یا «سبد»های کالایی معطوف کنند که دولت چند روزی است اقدام به توزیع آن در سراسر کشور کرده است. توزیعی که نحوه آن را رییسجمهوری مناسب ندانسته و دستور داده که در نحوه اجرای این کار، متصدیان امر، راهکار بهتر و ساماندهیشدهتری را در پیش بگیرند.  در همین چارچوب، «کیهان» در سرمقالهای به قلم حسین شریعتمداری در انتقاد از سخنان روحانی نوشت: «مبادا برخی از اطرافیان رییسجمهور محترم برای فرار از پاسخگویی خود در قبال بیتدبیری خسارتآفرین توزیع سبد کالا از اعتماد ایشان سوءاستفاده کرده و حمله تند و اهانتآمیز به منتقدان توافقنامه ژنو را به وی پیشنهاد کرده باشند، تا از این طریق، ماجرای یادشده در واکنش منتقدان به اهانت رییسجمهور و معاون ایشان، به فراموشی سپرده شود!» روزنامه «جوان» هم در یادداشتی مدعی شد: «هفتماه از تغییر دولت گذشته و همچنان دولت و طیف حامی آنها بهدنبال نقد گذشتهاند و درحالیکه سبد کالا بهعنوان اولین کار خاص دولت یازدهم در حال اجراست، منتقدان بسیاری را به واکنش واداشته به نحوی که حتی رسانه های همسو و حامی دولت نیز ناگزیر برای ازدستندادن مخاطبانشان آن را مورد نقد قرار دادهاند. این در حالی است که دولت به جای موضعگیری واضح مبنی بر قبول اشتباه در روش اجرا تاکتیک جدید فرار به جلو را پیشه کرده است و منتقدان خود را هدف قرار داده است.» سرمقاله «وطن امروز» نیز ادعا کرد: «برخی البته معتقدند به آقای روحانی حق باید داد ... طرح توزیع سبد کالا در میان مردم که ظاهرا حتی بسیاری از اعضای کابینه هم با آن مخالف بودهاند، در حال تبدیلشدن به یک بحران مدیریتی است.» مهرداد بذرپاش، نماینده تهران ضمن انتقاد از نحوه توزیع سبد کالا توسط دولت، گفت: «ما بیسوادیم؟ سواد شما هم در نحوه توزیع سبد کالا کاملا نمایان و مشهود بود و بهترین پاسخ به آقایان همین یک مصرع است که گفت: ادب مرد به ز دولت اوست.» البته این سخن مدافع پیشین محمود احمدینژاد افکارعمومی را بیش از هر چیز به یاد مناظرههای انتخابات سال 88 میاندازد. لطفالله فروزنده، معاون پارلمانی دولت احمدینژاد، هم در واکنش به اظهارات روحانی گفت: «اگر کسی را قبول نداریم نباید وی را متهم کنیم تا فضای کشور منطقی باقی بماند. توافق هستهای توافق با دشمن است. هرچند به دولت اعتماد داریم اما به غرب اعتماد نداریم و باید در ادامه مذاکرات هوشمندانه و با دقت عمل کنیم.» عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدینژاد در صفحه «فیسبوک» خود در پاسخ به مواضع روحانی نوشت: «جناب آقای دکتر روحانی عزیز! به شما قول میدهیم که ما منتقدان توافق ژنو -البته به غیراز آنچه مرقوم نموده بودید- خیلی کمسواد نیستیم. باور کنید که تا تصمیم کبری و کوکب خانم درس خواندهایم. چون برای درک آنچه در ژنو روی میدهد همین میزان سواد کفایت میکند.» فرامرز عظیمی، مسوول بسیج دانشگاه علوم قرآن و حدیث به سخنان رییسجمهوری انتقاد کرد و گفت: «دکتر روحانی نباید با طعنه و کنایه صحبت کنند و به صورت شفاف بگویند که منظورشان از اینگونه صحبتها چیست؟» پیش از این، بخش تندروی اصولگرایان در مجلس در اعتراض به توافقنامه «ژنو»، نامهای نوشتند و شروع به جمعآوری امضا کردند. این نمایندگان در نامه خود به جای «ان پی تی» نوشته بودند «ام پی تی».  اما نگاهی به مواجهه برخی از اصولگرایان با دولت تدبیروامید از ابتدای رویکارآمدن حسن روحانی تاکنون نشان میدهد «این قصه سر دراز دارد». ابتدای کار دولت در زمان معرفی کابینه، اصولگرایان صدایشان را بلند کردند که دولت اعتدال باید در کابینه از تمام گروهها بهره بگیرد، حالا بماند که یک در میان به رییسجمهوری گوشزد میکردند که حق ندارد از اصلاحطلبان در کابینهاش استفاده کند. نتیجه هم این شد که چهار وزارتخانه کار خود را بدون وزیر آغاز کردند و وزارت ورزش و جوانان بعد از گذراندن چهار پیچ از مجلس موفق به کسب رای اعتماد شد. اولین سفر رییسجمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل و گفتوگوی تلفنی او با باراک اوباما رییسجمهوری آمریکا هم حرفوحدیثهای بعدی را به همراه داشت. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و مذاکرات ایران با 1+5 ایستگاه بعدی اعتراضات تندروهای جریان اصولگرا شد. انتشار بیلبوردهای گسترده «صداقت آمریکایی» و حملات تند به تیم مذاکرهکننده و درزکردن خبرهای کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه نمایندگان با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و نهایتا تاختن به توافق نامه نهایی ژنو نشان میداد، دولت راه سختی در پیش خواهد داشت.  پایان مذاکرات مصادف شد با گزارش صدروزه رییسجمهوری، گزارشی که نشان میداد دولت بدون همکاری اصولگرایان، قدرت حل آن را ندارد. روحانی در گزارش خود به تورم بالای همراه با رکود بیسابقه اشاره کرد، به اینکه نقدینگی بالا و خزانه خالی دولتش را دچار مشکل کرده است. روحانی از بدهیهای برجامانده از دولت گذشته گفت. روحانی گفت حتی فکرش را نمیکرده تا این حد مشکلات کشور زیاد باشد. هرچند حالا روحانی مانده و جیب خالی و نیازهایی که نمیتواند بیپاسخ بگذارد. به نظر میرسد منتقدان دولت هم یادشان رفته، قصه چه بوده و از کجا شروع شده است؛ انگار ترجیح میدهند از همینجا «داستان» اداره کشور  را بخوانند.  اما ایستگاه بعدی قطار اعتراضات به دولت بودجه سال 93 بود. بودجهای که پس از هشتسال «تاخیر» همواره دولت اصولگرای محمود احمدینژاد این بار به موقع به بهارستان رسید. بودجه که به بهارستان رسید، خبرها هم از استعفای جمعی نمایندگان برخی استانها هم بالا گرفت. استعفاهایی که البته همگی پس گرفته شدند و بهنظر خیلی از نمایندگان «نمایشی» بود. نمایندگان استان کردستان، خوزستان، لرستان و مازندران در اعتراض به نحوه توزیع بودجه استانیشان دولت را تهدید به استعفا کردند. حالا با گذشت حدود دو ماه از بررسی کلیات بودجه به تصویب رسیده است و باید دید این عقبنشینی کجا در اصلاح بودجه 93 به دولت پاسخ داده خواهد شد.  مدتی است که با آمدن حسن روحانی هوای مدیریت کشور کمی «معتدل» شده است؛ اعتدالی که رییسجمهوری همواره بر آن تاکید دارد. روحانی بارها در صحبتهایش عنوان کرده است که جامعه از افراطیگری و تندروی خسته شده است و سعی کرده همه را به «تعامل» فراخواند.
آیتالله هاشمی: دولت باید مقاومت کند
تندروی هایی که آیتالله هاشمی رفسنجانی آن را غیرقابلتحمل نمیداند و به دولت توصیه میکند که «دولت باید مقاومت کند». رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با روزنامه جمهوری اسلامی گفته بود: «معلوم است اگر کسی که اوضاع کشور را خوب میدانسته وارد میشود، این جناحبندی ها را هم میدانسته و می دیده که قدرت اساسی، مجلس، قوه قضاییه، صداوسیما همراه او نیستند و نیروهای سطح بالایی که در تمام این مدت در سراسر کشور چیده شده اند، به این کارها رضایت ندارند.» آیتالله هاشمی گفته بود: «در حال حاضر عمده ابزار حکومت در اختیار جناحی است که سبک دولت جدید ازجمله رویکردهای اقتصادی دولت را نمی پسندند... حتی اگر هم بدبین نباشیم که تصور کنیم این مخالفت ها را فقط برای پست و مقام و قدرت میکنند، باید گفت تفکری دارند و بر تفکر خودشان ایستادهاند، ولی بحث این است که تفکر این عده نباید مزاحم یک دولت مشروع باشد.»
-------------ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ----
حمیدرضا جلاییپور در گفتوگو با «شرق»:
مخالفت با توافق «ژنو» را به «سبد کالا» سنجاق کرده اند
 برخی گروهها و چهرههای اصولگرا واکنشهای تندی به سخنان رییسجمهوری داشتهاند، تحلیل شما از چنین رویکردی به دولت چیست؟
توافق «ژنو» یکی از کارهای برجسته و موثر دولت در ششماه گذشته بوده است. چون دولت نهم و دهم کشور را از لحاظ سیاست خارجی به تونل تاریکی برده بودند که دو انتخاب بیشتر نداشته باشد؛ تسلیم یا رویارویی، حالا با توافق ژنو یک راه سوم پیدا شده که هم منافع ملی کشور را تامین میکند و هم عزتمندانه است.
برخی از منتقدان، ادبیات رییسجمهوری را هدف قرار دادهاند...
تعبیر مخالفان «کمسواد»، تعبیر درستی نبود چون اصولا مخالفان با هر ویژگی باید بتوانند حرفشان را بزنند. به نظر من مکان سخنرانی رییسجمهوری جایی بود که ایشان بیشتر میتوانست موضوع را بشکافد. البته در کشور عدهای هستند که خود را صاحبحق میدانند، استعداد ندارند و به صورت رانتی به دانشگاهها هجوم آوردهاند. مثل همان سههزارنفری که در دوره احمدی نژاد به مقطع «دکترا» آمدند و جایگاه جوانان بااستعداد را در دانشگاهها گرفتند، این یک ضایعه است.
چرا مخالفت با توافق «ژنو» به توزیع «سبد کالا» گره زده میشود؟
 واقعیت این است که بخشی از تندروهای اصولگرا چون از یک طرف میبینند نتایج توافق «ژنو» درخشان است و مردم هم این را درک میکنند، نمیتوانند بگویند ما مخالفیم، چون میان مردم وجهه خوبی ندارد و چهره آنان را خرابتر از گذشته میکند، بنابراین مخالفتشان را به «سبد کالا» سنجاق میکنند. در حالیکه این مشکلات را دولت نهم و دهم و همین اصولگراها برای مردم به بار آوردهاند و حالا دولت روحانی قصد جبران دارد و اگر کالایی را توزیع میکند و در این راستا مشکلاتی پیش میآید حتما ریشه آن در اقدامات دولت قبلی است.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=32022
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
تعداد نظرات: ۲۰۳ نظر
صفحه نخست » سیاسی
جنابان اعتدالیون؛ «رحماء بینهم» ...
«خشم سرهنگی» حقوقدان!
انصاف است بجای شدت عمل به خرج دادن در برخورد با مستکبرین غربی، منتقدان خیرخواه و دلسوز هموطن را با الفاظ ناشایستی چون معدودی "کمسواد" و "مواجببگیر"، خطاب کنیم؟!
"صراط" - پس از اظهارنظرات شاذ محمود سریع القلم و اکبر ترکان، اینبار نوبت رئیس دولت اعتدال بود که منتقدان خیرخواهش را مُشتی "کم سواد" و معدودی "مواجب بگیر" قلمداد کند و اینطور سخن بگوید: «لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجوها بود؛ فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه میشوند. آنها باید حرف بزنند. آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد؛ چرا یک عده کمسواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما بزرگان دانشگاه ما خصوصی چرا حرف میزنند ولی نمیآیند در میدان.»!

این سعه صدر(!) مثال زدنی حسن روحانی در قبال منتقدانش درحالی ابراز می شود که اینگونه برخوردها بیش از آنکه نشانگر رویکرد متسامح حقوقدانان باشد، یادآور خوی مستبدمآب و مشی غیرقابل انعطاف سرهنگها بود چراکه نامبرده پیشتر ادعا میداشت: "من سرهنگ نیستم؛ حقوقدانم"!

با اندک تأملی بر سخنان وارده از سوی رئیس اعتدالیون در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران پارک‌های فناوری، این شبهه در ذهن پدیدار می شود که حقیقتاً چرا "عطاران" دولت تدبیر تا بدین اندازه بر القای خوشبویی "مُشک" توافقنامه ژنو، اصرار دارند؟!

جالب اینکه دولتمردان تدبیر و امید از سویی منتقدان داخلی ژنوچای را با چوب «مواجب بگیر» و «کم سواد» می رانند و از طرف دیگر اظهارات مقامات خارجی مبنی بر عدم پذیرش حق غنیسازی ایران را پاسخ نخ نما شده "تحت فشار بودن مقامات 1+5 از سوی لابیهای صهیونیستی" توجیه می کنند!

با اینحساب می باید از مسئولان دولت راستگویان این سوال را پرسید که اگر منتقدان داخلی و مذاکره کنندگان خارجی، جملگی دروغگویند و ادعاهای کذب بر زبان می آورند، پس چه کسی راست می گوید؟!

براستی چه عاملی موجب شده تا دوست و دشمن و حتی هواخواهان سینه چاک اعتدالیون نیز موضع سکوت را در ارتباط با توافق ژنو برگزیده و علیرغم خوشبینی های زایدالوصف کلیدداران، کماکان به دیده خوف و رجاء بدان بنگرند؟!

با توجه به سبقه کوهسازی از کاه در دولت راستگویان، ناگفته پیداست که اگر سر سوزن "چیزکی" از توافق ژنو عاید مملکت می بود، به قطع و یقین آنقدر در بوق و کرنا می شد که ایهاالناس کجایید ببینید چه "چیزها"یی نصیبتان شده است!


با این وجود رئیس جمهور درحالی جمع کثیری منتقدین ژنوچای شامل؛ نمایندگان مجلس، مقامات کشوری و لشکری، تشکل های دانشجویی، کارشناسان هسته ای، دیپلمات های متخصص، دستاندرکاران رسانه های مکتوب و مجازی و درنهایت 49.7 درصد از مردم را به "کم سوادی" متهم می کنند که اعمال چنین برخوردهای توهین آمیزی، پیشتر از سوی ایشان و در جریان رقابت های انتخاباتی یازدهم، به شدت نهی می شد!  

نکته قابل توجه دیگر آنکه، حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوستی و آشتی با کشورهای غربی، اظهار داشت: «مگر [پیامبر اسلام] نیامدند در مکه آن همه افراد بدخواهی که سالیان دراز بر او و یارانش ظلم کرده بودند، نه ظلم عادی، زیر شکنجه آنها را کشته بودند، بزرگترین ظلم تاریخ را انجام دادند، وقتی پیغمبر فاتح و پیروز در مکه آمد، چه گفت؟ نگفت فذهب فان الیوم یوم المرحمه؟ نگفت امروز که ما پیروزیم روز انتقام نیست. روز رحمت است. نگفت بروید و همه آزادید؟ وی با بیان اینکه پیامبر اسلام برای سرسختترین دشمن خود، خانهاش را تبدیل کرد به مأمن.»

در همین رابطه گویا امر خودگفته "توافق ژنو یعنی تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر ملت ایران" بر ایشان مشتبه شده که به قیاس مع الفارق «ژنوچای» با جریان «فتح مکه توسط پیامبر اسلام(ص)» روی آورده و برای اثبات مدعای خویش دست به دامان آیات و روایات شده اند!

در همین راستا شایسته است تا توجه جناب حقوقدان را به آیه ای از آیات شریفه قرآن کریم جلب کنیم: «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ ... / محمد پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند ...»

در این میان آیا انصاف است که بجای شدت عمل به خرج دادن در برخورد با مستکبرین غربی، از خیانات و جنایات ایشان چشمپوشی کرده و از باب مصالحه با آنها وارد شویم اما منتقدان خیرخواه و دلسوز هموطن را با الفاظ ناشایستی چون معدودی "کم سواد" و "مواجب بگیر"، مخاطب قرار دهیم؟!

امید است تا پس از این شاهد این قبیل برخوردهای افراطی در دولت اعتدال نبوده و آنقدر آستانه تحمل خود را در مواجهه با منتقدین بالا ببریم تا نه فقط و نطق‌ها و حرّافیها و میتینگها، بلکه در عرصه عمل نیز گوشی شنوا برای شنیدن انتقادات بجا و بحق داشته باشیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
صفحه نخست » سیاسی

روزنامه قانون : جمهوری اسلامی دچار سرنوشت نظام پهلوی می شود
یکی از رسانه های جریان اصلاح طلب در مطلبی قابل تامل تلاش کرد تا به شباهت سازی شرایط کنونی کشور با آخرین روزهای شاه مخلوع بپردازد.
به گزارش عماریون از سراج 24 ، این روزنامه در مطلبی به قلم یکی اعضای حزب منحله مشارکت و از متحصنین مجلس ششم، کوشید به بهانه نزدیک شدن به سالروز فرار شاه مخلوع، فرجام این دست نشانده قدرت های غربی را قابل تجربه توسط جمهوری اسلامی بداند.

نویسنده این مطلب با اشاره به دلایل سقوط رژیم پهلوی، تلاش کرد تا تصریح کند همان دلایلی که باعث سقوط شاه شد و وی نسبت به خواست های مردمی بی توجه بود همینک نیز به نوع دیگری در حال تکرار شدن توسط مسئولان است.

این روزنامه با تاکید بر این که«آنچه که به عنوان عبرت از این روز مهم در تاریخ معاصر ایران می توان آموخت آن است که قدرتهای بدون اتکاء به مردم رفتنی است»، نوشت:« استبدادی شاه شرایطی را به وجود آورده بود که امکان شکل گیری جریانات و احزاب سیاسی مستقل از قدرت حاکمه وجود نداشت. فقدان تشک‌های سیاسی و احزاب مستقل و قدرتمند باعث شد که اولا سرنگونی شاهنشاهی با تخریب گسترده‌ای از سوی انقلابیون پس از انقلاب دنبال شد و تحقق یافت و از سوی دیگر پس از پیروزی به دلیل فقدان تشکیلات منسجم و کادرهای ورزیده اجرایی و عدم شناخت واقع بینانه و درست سیستم بوروکراسی حکومت شاهنشاهی آسیب‌هایی نیز بر پیکره کشور و اقدامات پس از انقلاب نیز به وجود آمد. مسئله اصلی در بروز انقلاب اسلامی انسداد سیاسی به وجود آمده و توقف گردش نخبگان در جامعه ایرانی بوده است.»

این روزنامه در ادامه مشابهت سازی ها برای بیان دیدگاه صریح خود ادامه داد:«مسئله اصلی شاه برگزاری آئینهای مذهبی و حضور روحانیون یا روشنفکران در جامعه نبود، مسئله این حق مردم بود که بتوانند سوال یا اعتراض داشته باشند اما کسی از شاه سوالی نکند،چرا که شاه سایه خدا بر زمین است و مخالفت با او عواقب سنگینی داشت. به همین دلیل گسترش فرهنگ تملق و چاپلوسی و نهادینه شدن ریا و دورویی و نیز ارائه گزارش‌های ساختگی و دروغ و سراسر خوش بینانه به شاه باعث تقویت غرور شاه شد...اگر پیش از انقلاب، شاه به قانون اساسی که محصول مجاهدت‌های مردم در دوران مشروطه بود عمل می‌کرد، اگر توصیه مرحوم مصدق را مورد توجه قرار می‌داد، توصیه‌ای که به شاه می‌گفت :او باید سلطنت کند و نه حکومت؛ اگر شاه حقیقتا به الزامات قانون اساسی توجه می‌کرد بروز انقلاب که اگر چه امری لازم در مواقع اضطراری است صورت نمی‌گرفت و آن زمان می‌شد با روش اصلاحی در حکومت تغییراتی ایجاد کرد....حقیقت آن است که تمام حکومت‌ها، فرای نام‌شان، اعم از مذهبی و غیر مذهبی اگر نتوانند بر پایه نظرات مردم و وجدان بشری استوار شوند محکوم به شکست هستند.»

گفتنی است این مطلب سراسر توهین آمیز یک عضوحزب منحله مشارکت انقلاب اسلامی نشان می دهد که عمق نگاه های این جریان چگونه در تعارض با جمهوری اسلامی بوده و چگونه است که این افراد به مدد آزادی های سیاسی و رسانه ای اینچنین نظام را به نظام شاهنشاهی مورد مقایسه قرار می دهند.

*********************************************************